7 grudnia na Zamku Królewskim w Niepołomicach wręczono nagrody laureatom 8. edycji Rankingu Gmin Małopolski. Zwycięskie gminy to Wielka Wieś, Niepołomice i Zakopane. Wyróżniono również liderów powiatowych. Nagrody wręczyli m.in. Wicewojewoda Małopolski Józef Gawron i Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Stanisław Sorys. Uroczystość odbyła się w ramach spotkania Forum Wójtów, Burmistrzów i Prezydentów Małopolski, działającego przy FRDL Małopolskim Instytucie Samorządu Terytorialnego i Administracji w Krakowie.

Czytaj więcej: LAUREACI RANKINGU GMIN MAŁOPOLSKI NAGRODZENI

Oświadczenia majątkowe nowo wybranych samorządowców

DRODZY SAMORZĄDOWCY!

Gratulując wyboru na zaszczytne funkcje w strukturach samorządu terytorialnego uprzejmie przypominamy o obowiązku złożenia pierwszego oświadczenia majątkowego!

Zgodnie z art. 24h ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym radny i wójt składają pierwsze oświadczenie majątkowe w terminie 30 dni od dnia złożenia ślubowania. Do pierwszego oświadczenia majątkowego radny jest obowiązany dołączyć informację o sposobie i terminie zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia gminy, w której uzyskał mandat, a wójt informację o zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli taką działalność prowadzili przed dniem wyboru. Kolejne oświadczenia majątkowe są składane przez radnego i wójta co roku do dnia 30 kwietnia, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, oraz na 2 miesiące przed upływem kadencji.

Oświadczenie majątkowe dotyczy majątku odrębnego oraz majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową i zawiera informacje o:

  • zasobach pieniężnych, nieruchomościach, udziałach i akcjach w spółkach handlowych oraz o nabyciu od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej, jednostek samorządu terytorialnego, ich związków lub od komunalnej osoby prawnej mienia, które podlegało zbyciu w drodze przetargu, a także dane o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz dotyczące zajmowania stanowisk w spółkach handlowych;
  • dochodach osiąganych z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej lub zajęć, z podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu;
  • mieniu ruchomym o wartości powyżej 10.000 złotych;
  • zobowiązaniach pieniężnych o wartości powyżej 10.000 złotych, w tym zaciągniętych kredytach i pożyczkach oraz warunkach, na jakich zostały udzielone.

Osoba składająca oświadczenie majątkowe określa w nim przynależność poszczególnych składników majątkowych, dochodów i zobowiązań do majątku odrębnego i majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową.
Oświadczenie majątkowe wraz z kopią swojego zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT) za rok poprzedni i jego korektą składają w dwóch egzemplarzach:

  • radny - przewodniczącemu rady gminy;
  • wójt, przewodniczący rady gminy - wojewodzie;
  • zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta - wójtowi.

Analogiczne rozwiązania prawne obowiązują na gruncie przepisów ustawy o samorządzie powiatowym oraz o samorządzie województwa.

Podstawa prawna: 
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.)

Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych

foto

Budżet na remonty w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych znacząco wzrósł. Jeszcze w tym roku w samym województwie mazowieckim do wydania będzie ponad trzy razy więcej pieniędzy niż wcześniej planowano. Kwota do wydania w mazowieckim  wzrosła z 24 do 86 mln zł. Do końca 2015 roku na przebudowę dróg lokanych w całym kraju rząd przeznaczy 2,5 mld złotych.

Dodatkowe pieniądze, które zasiliły tegoroczny budżet programu, zostaną wydane na projekty złożone w roku 2013, które zostały zaopiniowane pozytywnie, ale zabrakło na nie środków. Samorządy, które zechcą wystąpić o środki na 2015 rok, już teraz powinny zacząć planować inwestycje. Uzyskanie dofinansowania zależy od dobrze przygotowanego wniosku. Komisja oceniająca wnioski kieruje się kilkoma określonymi kryteriami.
Pierwsze i najwyżej punktowane kryterium to bezpieczeństwo. Planowana inwestycja musi znacząco wpływać na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, uwzględniając bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów, dzieci, osób niepełnosprawnych. Warto więc planując przebudowę uwzględnić chodniki dla pieszych i ścieżki dla rowerzystów. Zaplanować oświetlenie i prawidłowe oznakowanie. Jeśli to możliwe także sygnalizację świetlną. Kryterium bezpieczeństwa jest punktowane najwyżej, bo komisja może przyznać do 10 punktów.

Czytaj więcej: Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych

Pomoc finansowa dla gmin na dożywianie

AKTUALNOŚCI - SAS 12 / 2013

W dniu 10 grudnia 2013 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia wieloletniego programu w zakresie wsparcia finansowego gmin w ramach dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020, przedłożoną przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej. W ten sposób Rząd zdecydował przedłużyć na lata 2014-2020 okres działania programu dożywiania, który działał od 2006 r. i był finansowany z budżetu państwa oraz z budżetów gmin.

Jak podaje Kancelaria Premiera, ogólnie w latach 2014-2020 na finansowanie programu z budżetu państwa przeznaczone będzie 3.850.000 tys. zł, natomiast samorządy przeznaczą na ten cel 1.575.000 tys. zł. Ponadto podano, że w programie uczestniczy 2477 gmin (tylko 2 gminy nie biorą w nim udziału, realizując dożywianie ze środków własnych). W 2012 roku 838 gmin zadeklarowało, że udział ich środków własnych wyniósł ponad 40 proc., natomiast w 2013 r. odnotowano wzrost liczby gmin, które zadeklarowały udział środków własnych na najniższym, bo 20 proc. poziomie (w 2012 r. takich gmin było 341, w 2013 r. już 530). 
Wskazano, że w latach 2006-2012 utworzono w szkołach 1414 punktów żywieniowych – w tym 959 w szkołach wiejskich, a dzięki pomocy finansowej wydawano coraz więcej posiłków, szczególnie gorących, które mają ogromne znaczenie w żywieniu dzieci i młodzieży.
Kancelaria Premiera podała, że corocznie dożywianiem objętych było ok. 2 mln osób i będą z niego korzystali uczniowie z terenów o wysokim poziomie bezrobocia, gmin wiejskich oraz osoby dorosłe, które są samotne, w podeszłym wieku, chore i niepełnoprawne. Ponadto w związku z wprowadzeniem obowiązku szkolnego dla najmłodszych dzieci w programie uwzględniono konieczność objęcia dożywianiem 6-latków.

 

Zmiana Prawa o zgromadzeniach

AKTUALNOŚCI - SAS 12 / 2013

W dniu 18 listopada 2013 r. Prezydent RP przekazał Marszałek Sejmu RP projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o zgromadzeniach. Celem proponowanych zmian jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa zgromadzeń publicznych, główne poprzez zakaz zakrywania twarzy przez demonstrantów. Projekt dotyczy ograniczenia uczestnictwa w zgromadzeniu osób, których nie można zidentyfikować ze względu na zakrytą twarz, ubiór lub zmianę wyglądu. Projektowany zakaz nie będzie jednak bezwzględny, a możliwość udziału w zgromadzeniu osób ukrywających tożsamość została uzależniona od celu zgromadzenia. Zgodnie zatem z projektowanym art. 7 ust. 2 pkt 2a obowiązkiem organizatora jest wskazanie związku pomiędzy celem zgromadzenia a uczestniczeniem w nim osób, których identyfikacja z powodu ubioru, zakrycia twarzy lub zmiany jej wyglądu nie jest możliwa, o ile organizator przewiduje uczestnictwo takich osób w zgromadzeniu. Projekt przewiduje, że jeżeli brak jest związku pomiędzy celem zgromadzenia a niemożnością identyfikacji jego uczestników, a ponadto niemożność identyfikacji może spowodować zagrożenie dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, organ gminy ma obowiązek wezwać organizatora do odstąpienia od udziału w zgromadzeniu wspomnianych osób. Organizator będzie musiał odstąpić od udziału w zgromadzeniu ww. osób lub podtrzymać swój zamiar w taki sposób, aby informacja dotarła do organu gminy najpóźniej na dwa dni prze planowanym terminem zgromadzenia. Zgodnie z projektowanym art. 8 ust. 1 pkt 1a organ gminy będzie zakazywał zgromadzenia publicznego, gdy brak będzie związku pomiędzy celem zgromadzenia i niemożnością identyfikacji jego uczestników, a ponadto niemożność identyfikacji może spowodować zagrożenie dla bezpieczeństwa lub porządku publicznego.

Nie ulega wątpliwości, że złożenie projektu wiąże się z zakłóceniem porządku publicznego w trakcie obchodów Dnia Niepodległości w dniu 11 listopada w Warszawie. Warto wskazać, że Prezydent RP proponował już zakaz stosowania ubioru uniemożliwiającego identyfikację przez uczestników zgromadzenia w projekcie z listopada 2011 r., jednakże nie uzyskał on aprobaty w procesie legislacyjnym. Jako powód braku akceptacji wskazywano treść wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 10 listopada 2004 r. (sygn. akt Kp 1/04), w którym wyrażono pogląd, że bezwzględny zakaz w zgromadzeniach ww. osób naruszałby Konstytucję RP. W obecnym projekcie Prezydent RP wskazuje jednak, że zakaz nie ma charakteru bezwzględnego lecz byłby uwarunkowany okolicznościami.

 

Nowelizacja ustawy o drogach publicznych skierowana do Trybunału Konstytucyjnego

AKTUALNOŚCI - SAS 11 / 2013

W dniu 25 października 2013 r. Prezydent RP skierował do Trybunału Konstytucyjnego nowelizację ustawy o drogach publicznych. Nowelizacja ta wzbudzała spore kontrowersje ze względu na regulacje pozwalające samorządom województwa na przekazywanie samorządom innych szczebli zarządu nad istniejącymi odcinkami dróg zastępowanymi nowymi trasami. Spotkało się to z krytyką środowiska samorządowego, którego przedstawiciele protestowali przeciwko nowym przepisom, zarzucając istotne zagrożenie ich niezgodności z Konstytucją.

W ocenie Prezydenta RP powyższe rozwiązanie budzi wątpliwości co do zgodności z Konstytucją RP, gdyż może być utożsamiane z wycofaniem się państwa z funkcji, jaką jest określenie bezpośrednio 

w drodze ustawy zadań poszczególnych szczebli samorządu terytorialnego. To z kolei wywołuje obawy co do zgodności z wynikającą z Konstytucji zasadą określania zadań samorządów w ustawie, a także z konstytucyjnie chronioną samodzielnością gminy. Prezydent RP podkreślił, że pierwszy raz weszłyby w życie przepisy stanowiące podstawę do określania zadań realizowanych przez gminy i powiaty nie bezpośrednio w ustawie, ale przez samorząd innego szczebla, w drodze uchwały, odpowiednio sejmiku województwa, rady powiatu i rady gminy. Wskazano jednocześnie na nieprecyzyjne kryteria uzależniające możliwość przekazania danego odcinka drogi w zależności od funkcji, jakie pełni ona dla społeczności lokalnej. 

W związku z wystąpieniem o przeprowadzenie kontroli ustawy przez Trybunał, jej wejście w życie jest wstrzymane co najmniej do czasu rozpatrzenia wniosku Prezydenta.

 

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa