Negatywne stanowisko Rządu wobec nowej ustawy o dochodach samorządu

AKTUALNOŚCI - SAS 10 / 2014

W dniu 9 września 2014 r. Rada Ministrów uchwaliła stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz ustawy o finansach publicznych (druk nr 2667). W projekcie tym przewidziano m.in.: zmianę zasad ustalania wpłat województw do budżetu państwa, zakładającą obniżenie tych wpłat w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów. Projektodawcy zaproponowali również wprowadzenie limitu wpłat na etapie planowania i dokonywania miesięcznych wpłat oraz przy rozliczaniu rocznej kwoty dokonywanych wpłat, a także zmianę zasad podziału części regionalnej (95 proc. wpłat) między województwa, w których dochody podatkowe, powiększone o część wyrównawczą subwencji ogólnej w przeliczeniu na jednego mieszkańca, będą niższe od analogicznych dochodów podatkowych wszystkich województw. Projekt nowelizacji zakłada także utworzenie państwowego funduszu celowego (Wojewódzki Fundusz Solidarnościowy), którego przychody pochodzić będą z 5-procentowych wpłat. Natomiast na lata 2015-2017 przewidziano wprowadzenie nowej części subwencji, tzw. subwencji korygującej, która będzie pokrywana z budżetu państwa.

Rząd negatywnie ocenił propozycje zawarte w poselskim projekcie nowelizacji, gdyż uznał, że są one niekorzystne zarówno ze względów systemowych, jak i ekonomicznych. Podstawowym argumentem przemawiającym za odrzuceniem zmian była konkluzja, że wprowadzają one stan niepewności zarówno w budżecie państwa, jak i w budżetach województw, a dodatkowo mogą wywołać negatywne skutki dla budżetu państwa i budżetów województw. Rada Ministrów wyliczyła, że w 2015 r. poselskie rozwiązania skutkowałyby np. zmniejszeniem części regionalnej subwencji ogólnej dla województw o 419,2 mln zł, przy jednoczesnym zwiększeniu wydatków budżetowych na tzw. część korygującą o 332,8 mln zł, co skutkowałoby utratą dochodów dla województw z tytułu wszystkich zmian na kwotę 99,1 mln zł.

NOWE REGULACJE DOTYCZĄCE SPECJALNYCH STREF EKONOMICZNYCH

W dniu 7 października 2014 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Gospodarki.
Projekt przewiduje zastąpienie przedstawiciela wojewody przedstawicielem ministra finansów w radach nadzorczych spółek zarządzających strefami, a także rozszerzenie katalogu głównych zadań zarządzających specjalnymi strefami ekonomicznymi o prowadzenie współpracy ze szkołami ponadgminazjalnymi i wyższymi w celu dostosowania ich oferty edukacyjnej i programów do potrzeb pracodawców oraz prowadzenie działań zwiększających potencjał stref do powstawania struktur klastrowych.

Ponadto w projekcie:

  • doprecyzowano pojęcie „pomoc publiczna”, wskazując, że pomocą publiczną jest zwolnienie od podatku dochodowego;
  • określono, że obowiązkowe przechowywanie dokumentacji związanej z udzielaniem pomocy publicznej (zwolnień podatkowych) będzie trwało tyle ile (wydłużony) okres przedawnienia roszczeń związanych ze zwrotem pomocy, czyli 10 lat;
  • ustalono, że cofnięcie zezwolenia na prowadzenie działalności w strefie ma skutkować dla przedsiębiorcy zwrotem otrzymanej pomocy publicznej (zwolnień podatkowych); przedsiębiorca do czasu zwrotu pomocy nie będzie mógł uzyskać nowego zezwolenia;
  • przewidziano, że roszczenia związane ze zwrotem pomocy publicznej (zwolnień podatkowych) będą się przedawniały po 10 latach (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym przedsiębiorca skorzystał  ze zwolnień podatkowych);
  • przewidziano, że wniosek do ministra gospodarki o przyznanie pomocy publicznej (zwolnień podatkowych) ma być składany w ramach przetargu lub rokowań.

W dniu 7 października 2014 r. Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie kryteriów, których spełnienie umożliwia objęcie niektórych gruntów specjalną strefą ekonomiczną. Nowe przepisy przewidują łagodniejsze kryteria obejmowania gruntów prywatnych specjalną strefą ekonomiczną, poprzez obniżenie minimalnych progów dotyczących wielkości nakładów inwestycyjnych oraz liczby tworzonych nowych miejsc pracy. Zadecydowano, że od
1 listopada 2014 r. do 31 grudnia 2016 r. złagodzone wymagania będą uzależnione od poziomu stopy bezrobocia. W przypadku powiatów o stopie bezrobocia równej lub niższej od średniej krajowej progi zostały zmniejszone o 20%, natomiast w pozostałych powiatach o 30%.

SPIS TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa