Inwestycja w edukację gwarantem sukcesu

AKTUALNOŚCI / Z SAMORZĄDU - SAS 3 / 2015

Edukacja jest płaszczyzną niezgłębioną i wciąż otwartą na nowe perspektywy. Kurzętnik to gmina, która w 29% inwestuje w sektor oświaty i są to głównie zadania własne gminy. Jesteśmy przekonani, że są to działania perspektywiczne, gdyż duży wpływ na przyszłość będzie miał poziom przygotowania najmłodszych pokoleń.

EDUKACJA SZKOLNA

W gminie funkcjonują dwie szkoły podstawowe i dwa zespoły szkół. Szkoły dysponują wysokim standardem bazy lokalowej i dydaktycznej. Oddaliśmy do użytku wielofunkcyjne boisko sportowe. Przy zespołach szkół zlokalizowane są orliki, siłownia na świeżym powietrzu. W jednej ze szkół znajduje się także pełnowymiarowa hala sportowa. Wszystkie ze szkół posiadają nowoczesny system ogrzewania. Termomodernizacja szkół, wyposażenie ich w nowoczesny system ogrzewania jest odpowiedzią na ekologiczne priorytety i standardy. Było to możliwe dzięki środkom unijnym. Efektem termomodernizacyjnych działań w obiektach szkolnych jest zmniejszenie rocznego obliczeniowego zużycia energii oraz ograniczenie emisji CO2. Dokonano także rozbudowy i modernizacji jednego z zespołu szkół.
Szkoła to nie tylko budynek, ale przede wszystkim ludzie – uczniowie, nauczyciele i pracownicy administracji i obsługi – którzy nadają poszczególnym placówkom indywidualny charakter, tworzą jej specyfikę. W gminie uzyskaliśmy wyższy niż w kraju przelicznik uczniów na etat nauczyciela. Kraj – 11,5, gmina Kurzętnik – 12,73.
Wyzwaniem współczesnej edukacji jest także dostosowanie się do wymagań, jakie niosą ze sobą potrzeby sektora oświatowego. Obecnie coraz więcej uczniów charakteryzuje się pewnymi deficytami rozwoju intelektualnego i fizycznego, pojawia się coraz więcej zdiagnozowanych dysfunkcji. Wychodząc naprzeciw potrzebom uczniów, nauczyciele podejmują studia podyplomowe, uczestniczą w kursach, warsztatach, panelach dyskusyjnych moderowanych internetowo, ustawicznie się kształcą, aby dostosować wymagania do indywidualnych potrzeb uczniów i podnosić jakość kształcenia. W każdej ze szkół gminy zatrudniony jest logopeda, pedagog, nauczyciel posiadający kwalifikacje z tyflopedagogiki, surdopedagogiki i oligofrenopedagogiki. Pracują także neurologopedzi. Nauczyciele posiadają kwalifikacje z doradztwa zawodowego, mamy grupę przeszkolonych mediatorów, którzy rozwiązują konflikty drogą mediacji w szkolnych inkubatorach mediacji.
Oprócz programów rządowych, w których obligatoryjnie uczestniczą wszystkie szkoły w Polsce, są takie, które wyróżniają nasze szkoły wśród pozostałych placówek. W latach 2010-2014 w szkołach gminy Kurzętnik zrealizowano 43 projekty.

EDUKACJA PRZEDSZKOLNA

Akcentujemy rolę edukacji przedszkolnej w dalszym funkcjonowaniu dziecka. W gminie Kurzętnik funkcjonuje przedszkole samorządowe i trzy inne formy wychowania przedszkolnego – punkty przedszkolne. Dużym wyzwaniem dla samorządów jest edukacja przedszkolna i zapewnienie już w tym roku wszystkim czterolatkom miejsc w przedszkolu, a w roku 2016/2017 trzylatkom. Wiele samorządów już dziś boryka się z tym nie lada problemem, gdyż trudnością są zarówno sytuacja lokalowa, jak i problemy finansowe.
Edukacja przedszkolna wpływa na rozwój psychomotoryczny dzieci, kształtuje od najmłodszych lat postawy prospołeczne i uczy umiejętności kluczowych, między innymi pracy w zespole. W gminie Kurzętnik wskaźnik upowszechnienia przedszkolnego sięga 70% przy średniej krajowej 59,3%.

DOBRE PRAKTYKI

Dzielimy się także dobrymi praktykami. Dzieci uczą się dwóch języków obcych od klasy I szkoły podstawowej, oprócz obligatoryjnego jednego języka obcego nowożytnego – angielskiego, uczą się języka rosyjskiego. Skutkuje to doskonałymi efektami, umiejętności językowe uczniów rozwijają się, dzieci nie maja kłopotów z przyswajaniem słownictwa i komunikacją w języku obcym. Wprowadziliśmy zajęcia z elementów ekonomii, przedsiębiorczości i doradztwa zawodowego. Kształcimy już od najmłodszych lat pod potrzeby lokalnego rynku pracy. Praktykujemy wizyty studyjne dzieci w lokalnych przedsiębiorstwach. Otwieramy edukację na funkcjonującą strefę ekonomiczną. Posiadamy bogatą ofertę zajęć dodatkowych - są wśród nich sportowe, szachowe, które doskonalą logiczne i analityczne myślenie, usprawniają pamięć i uczą koncentracji; wokalno-instrumentalne, taneczne, teatralne, reporterskie. Funkcjonuje także Młodzieżowa Rada Gminy, która jest młodszym odpowiednikiem Rady Gminy, reprezentanci poszczególnych samorządów szkolnych uczą się samorządności i podejmowania i brania odpowiedzialności za swoje decyzje. Prężnie działa także Młodzieżowa Telewizja Internetowa, która zainicjowana została poprzez udział młodzieży w gimnazjalnych projektach edukacyjnych. MTI cieszy się ogromnym zainteresowaniem, efektem są liczne filmiki z lokalnych uroczystości.

ZARZĄDZANIE PARTYCYPACYJNE

Podkreślić należy także ważność triady edukacyjnej: uczniowie, nauczyciele, rodzice. W naszych szkołach wdrażamy zarządzanie partycypacyjne. Rodzice są naszymi partnerami, staramy się, aby byli współdecydentami procesu nauczania, poprzez aktywny udział w życiu szkoły, realizujemy wspólnie projekty, prowadzimy inkubatory mediacji i wolontariat rodzinny.
Jako jeden z nielicznych samorządów doceniamy wyniki w nauce uczniów, ważność potencjału intelektualnego i talentów uczniów naszych szkół. Zainicjowaliśmy stypendia szkolne dla uczniów szczególnie uzdolnionych intelektualnie oraz stypendia za osiągnięcia sportowe, artystyczne.
Nasze działania w sektorze oświaty świadczą o tym, że małe wiejskie szkoły kształcą potencjał, rozwijają pasje, wybudzają i szlifują talenty, mimo dysproporcji pomiędzy miastem a wsią. W szkołach uczniowie nie tylko zdobywają wiedzę, ale także rozwijają swoje pasje oraz zainteresowania. W każdej ze szkół czują się naprawdę bezpiecznie. Szkoły są dla naszych uczniów Małą Ojczyzną – gwarantem sukcesu.

Wojciech Dereszewski

SPIS TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa