Sąd administracyjny wezwie do usunięcia braków formalnych skargi kasacyjnej

AKTUALNOŚCI - SAS 9 / 2015

Uchwalona 9 lipca 2015 r., a obowiązująca od 1 września 2015 r., nowelizacja ustawy  – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2015 r. poz. 1191) w zakresie wezwania do uzupełnienia braków formalnych skargi kasacyjnej, ma szczególnie istotne znaczenie również dla jednostek samorządu terytorialnego i ich organów, które niejednokrotnie zmuszone są do ochrony swoich praw poprzez wniesienie skargi kasacyjnej od wyroku wojewódzkiego sądu administracyjnego do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

W drodze powyższej nowelizacji wprowadzono do ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi [dalej: p.p.s.a.] nowy przepis – art. 117a, który stanowi, że „Jeżeli skarga kasacyjna nie spełnia wymagań przewidzianych w art. 176 [tj. wymagań formalnych – przyp. własny], innych niż przytoczenie podstaw kasacyjnych i ich uzasadnienie, przewodniczący wzywa stronę do usunięcia braków w terminie siedmiu dni pod rygorem odrzucenia skargi”.
Co istotne, powyższa nowelizacja jest konsekwencją wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 8 kwietnia 2014 r. (sygn. SK 22/11), który orzekł, że art. 180 w związku z art. 178 i art. 176 p.p.s.a. w zakresie, w jakim przewiduje odrzucenie, bez wezwania do usunięcia braków, skargi kasacyjnej niespełniającej wymogu zamieszczenia w niej wniosku o uchylenie lub zmianę orzeczenia wraz z oznaczeniem zakresu żądanego uchylenia lub zmiany, jest zgodny z wywodzoną z art. 2 Konstytucji RP zasadą przyzwoitej legislacji, lecz jest niezgodny z art. 45 ust. 1 w związku z art. 31 ust. 3 oraz z art. 78 Konstytucji RP, a także z wywodzoną z art. 2 Konstytucji RP zasadą ochrony zaufania obywateli do państwa i stanowionego przez nie prawa.
W wyroku tym TK stwierdził, że niespełnienie wymogu materialnego, skutkujące odrzuceniem skargi kasacyjnej, oznacza nieodwracalne pozbawienie strony możliwości rozpoznania jej sprawy przez NSA oraz ponoszenie przez stronę negatywnych skutków błędu profesjonalnego pełnomocnika procesowego. Tym samym zdaniem TK odrzucenie, bez wezwania do usunięcia braków, skargi kasacyjnej niespełniającej wymogu zamieszczenia w niej wniosku o uchylenie lub zmianę orzeczenia wraz z oznaczeniem zakresu żądanego uchylenia lub zmiany, jest niezgodne z Konstytucją RP.
Zmiany wprowadzone 1 września do przepisów p.p.s.a. w sposób jednoznaczny złagodzą rygory występowania braków formalnych w skardze kasacyjnej w postępowaniu sądowoadministracyjnym. Co ważne, w przepisach ww. nowelizacji wskazano również, że do skarg kasacyjnych, wniesionych przed dniem wejścia w życie ustawy, stosuje się znowelizowane przepisy p.p.s.a.
Uchwalona nowelizacja p.p.s.a. w pełni spełnia przedstawiony w powyższym wyroku Trybunału Konstytucyjnego postulat, aby „wobec dotkliwych skutków procesowych” odrzucenie z powodu braków skargi kasacyjnej wniesionej w postępowaniu sądowoadministracyjnym poprzedzone było „wezwaniem do usunięcia owych braków w wyznaczonym przez sąd terminie”.

Mateusz Karciarz
prawnik w Dr Krystian Ziemski & Partners  Kancelaria Prawna sp. k. w Poznaniu

SPIS TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa