Ułatwienia w prawie budowlanym

AKTUALNOŚCI - SAS 8 / 2014

W dniu 5 sierpnia 2014 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra infrastruktury i rozwoju. Zgodnie z projektowanymi zmianami zniesiony zostanie wymóg uzyskiwania pozwolenia na budowę i przebudowę domu jednorodzinnego, o ile obszar oddziaływania nie wykracza poza granice działki objętej inwestycją. W takim przypadku konieczne będzie jedynie zgłoszenie budowy z projektem budowlanym i dołączenie dokumentów wymaganych w trybie pozwolenia na budowę dla tego budynku. Po upływie 30 dni (na ewentualne wyrażenie sprzeciwu przez starostę) będzie można przystąpić do realizacji inwestycji. Pozostawiono przy tym możliwość ubiegania się o uzyskanie pozwolenia na rozpoczęcie budowy lub przebudowy domu jednorodzinnego w trybie pozwolenia na budowę, jeśli inwestor uzna, że jest to dla niego korzystniejsze.

Zmieniono także przepis, zgodnie z którym do budowy można przystąpić wyłącznie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę. Zgodnie z projektem inwestor będzie mógł rozpocząć roboty budowlane, na podstawie decyzji nieostatecznej, gdy nie ma innych stron postępowania. W praktyce zatem inwestor zyska co najmniej 14 dni, w trakcie których będzie już mógł przystąpić do realizacji inwestycji.

Uproszczono również formalności dotyczące projektu budowlanego. Zlikwidowano bowiem obowiązek dołączania do niego oświadczeń o zapewnieniu dostaw energii, wody, ciepła, gazu, odbioru ścieków oraz o warunkach przyłączenia obiektu do sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych. Nie będą również potrzebne oświadczenia zarządcy drogi o możliwości połączenia działki, na której będzie obiekt, z drogą publiczną (z wyjątkiem dróg krajowych i wojewódzkich). Dodatkowo zobowiązano organ do zbadania, czy projekt zawiera braki formalne i ewentualnego wezwania inwestora do ich uzupełnienia w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku. Obecnie brak jest takiego terminu, co powoduje, że organ wzywa do uzupełnienia projektu, np. po upływie dłuższego terminu, co wydłuża procedurę.
Zrezygnowano również z obowiązku zgłoszenia do nadzoru budowlanego o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych na co najmniej 7 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia robót budowlanych.
Rozszerzono także katalog obiektów oddawanych do użytkowania na podstawie zgłoszenia, a nie pozwolenia na użytkowanie. Dotyczyć to ma: warsztatów rzemieślniczych, stacji obsługi pojazdów, myjni samochodowych, garaży na pięć stanowisk, obiektów magazynowych (składów, chłodni, hangarów, wiat), budynków kolejowych (nastawni, podstacji trakcyjnych, lokomotywowni, wagonowani, strażnic przejazdowych, myjni taboru kolejowego) oraz placów składowych, postojowych i parkingów oraz stawów rybnych. Jednocześnie skrócono termin, w którym organ może wyrazić ewentualny sprzeciw z obecnych 21 do 14 dni.

Projekt wprawdzie nie przewiduje zmiany dotychczasowych zasad ustalania opłaty legalizacyjnej, jak również nie liberalizuje wymogów stawianych inwestorom w procesie legalizacji samowoli budowlanej. Niemniej jednak wprowadzona zostanie możliwość wystąpienia z wnioskiem o umorzenie lub rozłożenie na raty opłaty legalizacyjnej za dokonanie samowoli budowlanej analogicznie do przypadków, w których możliwe jest stosowanie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych. Dotychczas organy orzekały w stosunku do opłaty legalizacyjnej w trybie art. 67a Ordynacji podatkowej, jednakże Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że brak jest podstaw do stosowania tego trybu do opłaty legalizacyjnej. W tej sytuacji konieczne stało się uregulowanie tej kwestii wprost w projekcie.

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa