Utrzymanie porządku i czystości w gminach

SKŁADANIE DEKLARACJI ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI

PYTANIE

Kto w imieniu właścicieli lokali powinien złożyć do gminy deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wspólnota, czy każdy właściciel lokalu z osobna?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA

Podmiotem obowiązanym do złożenia deklaracji za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie jest wytwórca odpadów tylko właściciel nieruchomości.

Mimo wielu zmian wprowadzonych w związku z nowym systemem gospodarki odpadami komunalnymi definicja właściciela nieruchomości nie uległa zmianie – w myśl art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przez właścicieli nieruchomości rozumie się także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością. Odwołanie się do innych osób władających nieruchomością (np. najemca, dzierżawca, posiadacz) dotyczy władania całą daną nieruchomością (rozumianą jako „nieruchomość gruntowa” wraz z posadowionym na niej budynkiem), a nie częścią nieruchomości (jaką jest np. wynajęte mieszkanie w tym budynku), a więc takich sytuacji, kiedy władający „zastępuje” właściciela nieruchomości. W przypadku ustanowienia odrębnej własności lokali jest inaczej, stąd też odrębny przepis dotyczący tej kwestii (art. 2 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach).
W poprzednim stanie prawnym do obowiązków właściciela nieruchomości należało zawarcie umowy na odbieranie odpadów komunalnych. Poprzedni obowiązek posiadania umowy na pozbywanie się odpadów komunalnych wytwarzanych na nieruchomości, zawartej z podmiotem uprawnionym do odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, został zastąpiony obowiązkiem złożenia deklaracji i uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Nie zmienił się natomiast podmiot obowiązany do wypełnienia tego obowiązku. Na podstawie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach podmiotem obowiązanym do wypełniania obowiązków związanych ze zbieraniem odpadów komunalnych wytwarzanych na danej nieruchomości i ich pozbywaniem się zgodnie z wymaganiami tej ustawy oraz aktów prawa miejscowego, w tym podmiotem obowiązanym do złożenia deklaracji i uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jest nie wytwórca odpadów tylko właściciel nieruchomości.
Zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkiem wielolokalowym, w którym ustanowiono odrębną własność lokalu, obowiązki właściciela nieruchomości wspólnej oraz właściciela lokalu obciążają wspólnotę mieszkaniową albo spółdzielnię mieszkaniową.
Obowiązek złożenia deklaracji za gospodarowanie odpadami spoczywa zatem na:
działającym w imieniu wspólnoty mieszkaniowej zarządzie tej wspólnoty;
ogóle właścicieli lokali działających jako wspólnota mieszkaniowa.
W tym miejscu warto podkreślić, że nie każde powstanie wspólnoty mieszkaniowej wiąże się z koniecznością powołania działającego w imieniu wspólnoty zarządu. Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o własności lokali jeżeli lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami niewyodrębnionymi, jest więcej niż siedem, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli lokali lub spoza ich grona. W myśl art. 21 ust. 1 ustawy o własności lokali zarząd kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej i reprezentuje ją na zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą a poszczególnymi właścicielami lokali. W przypadku powołania zarządu wspólnoty to właśnie zarząd, działający w imieniu wspólnoty mieszkaniowej, składa do gminy deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Od obowiązku wyboru zarządu właścicieli lokali w powyższej sytuacji może zwolnić jedynie ustanowienie sposobu zarządu nieruchomością wspólną umową zawartą w formie aktu notarialnego albo powierzenie taką umową zarządu nieruchomością wspólną jakiejś osobie fizycznej lub prawnej na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy o własności lokali (stanowiące według tego przepisu swoistą formę określenia sposobu zarządu). Brak w tej umowie szczególnych postanowień na temat zarządu nieruchomością nie zwolni jednak wspólnoty ani zarządcy, któremu powierzono zarząd nieruchomością, od przestrzegania procedur przewidzianych w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Zgodnie z art. 33 ustawy o własności lokali, w razie powierzenia zarządu osobie fizycznej lub prawnej w trybie przewidzianym w art. 18 ust. 1, w braku odmiennych postanowień umowy, stosuje się bowiem odpowiednio przepisy rozdziału 4 – „Zarząd nieruchomością wspólną”. Procedury te umożliwiają m.in. sprawne zarządzanie nieruchomością wspólną.
Zgodnie natomiast z art. 19 ustawy o własności lokali jeżeli liczba lokali wyodrębnionych i lokali niewyodrębnionych, należących nadal do dotychczasowego właściciela, nie jest większa niż siedem, do zarządu nieruchomością wspólną mają odpowiednie zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego i Kodeksu postępowania cywilnego o współwłasności. Jeżeli więc liczba lokali wyodrębnionych i niewyodrębnionych w budynku nie przekracza siedmiu, wówczas wspólnota mieszkaniowa nie ma obowiązku powołania zarządu. W tej sytuacji wszelkie sprawy związane z zarządem nieruchomością wspólną, należące do wspólnoty mieszkaniowej, załatwiane są w oparciu o przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące współwłasności. Także w tej sytuacji, zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, obowiązek złożenia deklaracji obciąża wspólnotę mieszkaniową, a nie poszczególnych właścicieli lokali, pomimo że deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składa ogół właścicieli lokali.


 

OPŁATA ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI

PYTANIE

Kto jest zobowiązany wobec gminy do uiszczenia opłaty z tego tytułu, wspólnota, czy każdy właściciel lokalu z osobna?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA

Pomiotem odpowiedzialnym względem gminy za wnoszenie opłat za gospodarowanie
nieruchomościami komunalnymi jest w pierwszej kolejności wspólnota mieszkaniowa

Zgodnie z art. 6h ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciele nieruchomości (a więc w przypadku pytającego wspólnota, a nie każdy właściciel lokalu z osobna), o których mowa w art. 6c, są obowiązani ponosić na rzecz gminy, na terenie której są położone ich nieruchomości, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Przepis ten należy odczytywać łącznie z przywołanym już art. 2 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, określającym podmioty zobowiązane do realizacji obowiązków wynikających z tej ustawy w budynkach wielolokalowych. Ponadto wskazać trzeba, że ustawą z 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw do artykułu 2 dodany został ustęp 3a, który stanowi, że wspólnota mieszkaniowa ponosi wynikające z ustawy opłaty bez ograniczeń, a każdy właściciel lokalu – w części:
odpowiadającej stosunkowi liczby osób zamieszkujących lokal do liczby osób zamieszkujących we wszystkich lokalach – w przypadku metody ustalenia opłaty, o której mowa w art. 6j ust. 1 pkt 1;
odpowiadającej stosunkowi ilości zużytej wody w lokalu do ilości zużytej wody we wszystkich lokalach – w przypadku metody ustalenia opłaty, o której mowa w art. 6j ust. 1 pkt 2;
odpowiadającej wysokości opłaty, o której mowa w art. 6j ust. 2;
odpowiadającej jego udziałowi w nieruchomości wspólnej – w pozostałych przypadkach.
Nie ma zatem wątpliwości, że pomiotem odpowiedzialnym względem gminy za wnoszenie opłat za gospodarowanie nieruchomościami komunalnymi jest w pierwszej kolejności wspólnota mieszkaniowa.


 

WINDYKACJA NALEŻNOŚCI Z TYTUŁU OPŁATY

PYTANIE

W przypadku powstania zaległości w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi u poszczególnych właścicieli lokali we wspólnocie, jaki podmiot jest uprawniony do windykacji od nich należności z tytułu tej opłaty i w stosunku do kogo powinny być kierowane upomnienia oraz tytuły wykonawcze?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA

Podmiotem zobowiązanym do wnoszenia opłaty na rzecz gminy oraz ewentualnie legitymowanym biernie w procesie o ściągnięcie należności z tego tytułu pozostaje wspólnota mieszkaniowa.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy o własności lokali właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, jest obowiązany utrzymywać swój lokal w należytym stanie, przestrzegać porządku domowego, uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, korzystać z niej w sposób nie utrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli oraz współdziałać z nimi w ochronie wspólnego dobra. Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności wydatki na utrzymanie porządku i czystości (art. 14 pkt 4 ustawy o własności lokali). Na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca (art. 15 ust. 1), a zatem także opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Opłata z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi stanowi więc składnik wnoszonych przez poszczególnych członków wspólnoty mieszkaniowej opłat związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. W przypadku powstania zaległości w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi u poszczególnych właścicieli lokali we wspólnocie mieszkaniowej, to wspólnota (będąca właścicielem nieruchomości w myśl art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach) uprawniona jest do windykacji od właścicieli poszczególnych lokali należności z tytułu tej opłaty.
Natomiast w przypadku budynków wielolokalowych, o czym była już mowa wyżej, jedynym podmiotem odpowiedzialnym względem gminy za opłaty z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi jest wspólnota mieszkaniowa. Podmiotem zobowiązanym do wnoszenia opłaty na rzecz gminy oraz ewentualnie legitymowanym biernie w procesie o ściągnięcie należności z tego tytułu pozostaje wspólnota mieszkaniowa.


 

WŁAŚCICIEL LOKALU WE WSPÓLNOCIE DŁUŻNIKIEM GMINY?

PYTANIE

Wspólnoty mieszkaniowe, jako ogół właścicieli, odpowiadają za płatności bez ograniczeń i zgodnie z ustawą o własności lokali rozliczają się powierzchniowo (udziałami) właścicieli. W gospodarowaniu odpadami wspólnoty mieszkaniowe płacą za pojemniki na śmieci. Zazwyczaj opłaty za śmieci pobierane są w przeliczeniu na 1 osobę mieszkańca. Zgodnie z ustawą każdy właściciel we wspólnotach mieszkaniowych płaci za odpady od osoby i on staje się ewentualnie bezpośrednim dłużnikiem. Według złożonych deklaracji poszczególnych właścicieli wspólnoty mieszkaniowe składają deklaracje zbiorcze ze szczegółowym wykazem osób i płatności. Prosimy o potwierdzenie w opinii prawnej takiego możliwego sposobu rozliczeń i skuteczniejszej windykacji podatkowej miasta.

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA

Brak jest podstaw do przyjęcia, że właściciel lokalu w budynku wielolokalowym staje się na jakimkolwiek etapie bezpośrednim dłużnikiem gminy z tytułu uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Jak już zostało wyjaśnione w myśl art. 13 ust. 1 ustawy o własności lokali właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, jest obowiązany utrzymywać swój lokal w należytym stanie, przestrzegać porządku domowego, uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, korzystać z niej w sposób nie utrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli oraz współdziałać z nimi w ochronie wspólnego dobra. Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali (patrz art. 14 ust. 3 ustawy o własności lokali). Taką inną opłatą publicznoprawną jest też należna gminie opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi na nieruchomości. Nie są one też pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali, z uwagi na treść art. 2 ust. 3 ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach. Na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca (art. 15 ust. 1), a zatem także opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Opłata z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi stanowi więc składnik wnoszonych przez poszczególnych członków wspólnoty mieszkaniowej opłat związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. W przypadku powstania zaległości w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi u poszczególnych właścicieli lokali we wspólnocie mieszkaniowej, to wspólnota (będąca właścicielem nieruchomości w myśl art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach) uprawniona jest do windykacji od właścicieli poszczególnych lokali należności z tytułu tej opłaty.
Natomiast w przypadku budynków wielolokalowych jedynym podmiotem odpowiedzialnym względem gminy za opłaty z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi jest wspólnota mieszkaniowa. Podmiotem zobowiązanym do wnoszenia opłaty na rzecz gminy oraz ewentualnie legitymowanym biernie w procesie o ściągnięcie należności z tego tytułu pozostaje wspólnota mieszkaniowa. Brak jest zatem podstaw do przyjęcia, że właściciel lokalu w budynku wielolokalowym staje się na jakimkolwiek etapie bezpośrednim dłużnikiem gminy z tytułu uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Na marginesie wskazać również trzeba, że błędne jest utożsamianie przez pytającego opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z należnością podatkową. Warto przypomnieć, że zgodnie z art. 6 Ordynacji podatkowej podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej. Zasadniczą różnicą pomiędzy podatkiem a opłatą publicznoprawną jest to, że w związku z uiszczeniem podatku podatnik nie otrzymuje świadczenia, podczas gdy opłata stanowi ekwiwalent dokonanej przez organ administracji czynności prawnej lub faktycznej (np. opłata za wydanie dowodu osobistego lub prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego). Podobnie opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi ekwiwalent zapewnienia przez gminę odebrania i dalszego gospodarowania tymi odpadami.


 

CZY BURMISTRZ MOŻE DOCHODZIĆ NALEŻNOŚCI OD LOKATORÓW?

PYTANIE

Czy burmistrz może bezpośrednio dochodzić należności za śmieci od zalegających lokatorów komunalnych w sytuacji, gdy płaci za nich do gospodarki odpadami?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA

Nie, w tej sytuacji burmistrz nie może dochodzić należności za śmieci od zalegających lokatorów komunalnych.

W przypadku powstania zaległości w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi u poszczególnych właścicieli lokali we wspólnocie mieszkaniowej, to wspólnota (będąca właścicielem nieruchomości w myśl art. 2 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 2 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach) uprawniona jest do windykacji od właścicieli poszczególnych lokali należności z tytułu tej opłaty.
W przypadku budynków wielolokalowych jedynym podmiotem odpowiedzialnym względem gminy za opłaty z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi jest wspólnota mieszkaniowa. Podmiotem zobowiązanym do wnoszenia opłaty na rzecz gminy oraz ewentualnie legitymowanym biernie w procesie o ściągnięcie należności z tego tytułu pozostaje wspólnota mieszkaniowa.


 

CHARAKTER OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI

PYTANIE

Czy opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi ma charakter należności cywilnoprawnej, czy posiada wyłącznie cechy opłaty lokalnej będącej świadczeniem o charakterze publicznoprawnym.

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA

Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest daniną publiczną w konstytucyjnym rozumieniu.

Z uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 31 marca 2014 r., sygn. akt I SA/Wr 67/14, Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych wynika, że charakter opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi został przesądzony przez Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 28 listopada 2013 r., sygn. akt K 17/12, www.trybunal.gov.pl. W wyroku tym TK stwierdził, że opłata ustanowiona w art. 6h ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej u.c.p.g.), do której odnoszą się art. 6k i art. 6l w związku z art. 6j ust. 2a u.c.p.g. jest daniną publiczną w konstytucyjnym rozumieniu.
Po pierwsze – TK zauważył, że opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi została nałożona ustawą i ma charakter powszechnego, jednostronnie ustalanego świadczenia pieniężnego, od którego wniesienia uzależnione jest dopiero świadczenie innego podmiotu. Polega ono w szczególności na odbiorze odpadów komunalnych. Zgodnie z art. 6r ust. 3 u.c.p.g., rada gminy określi, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w szczególności ilość odpadów komunalnych odbieranych od właściciela nieruchomości, częstotliwość odbierania odpadów komunalnych od właściciela nieruchomości i sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Nie ma przy tym znaczenia, że świadczenie to nie zawsze jest wykonywane bezpośrednio przez podmiot władzy publicznej (zob. art. 6e u.c.p.g.). Zdaniem TK istotne jest bowiem, że odbiór odpadów komunalnych realizowany jest w następstwie finalizacji zamówienia publicznego zgodnie z art. 6d u.c.p.g., a organizacja systemu odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych stanowi zadanie własne gminy, które ta wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
Po drugie – TK stwierdził, że opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest świadczeniem pieniężnym o charakterze przymusowym. Obowiązek zapłaty spoczywa na wszystkich właścicielach nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy (art. 6h w związku z art. 6c ust. 1 u.c.p.g.). Obowiązek ten z mocy ustawy obejmuje również właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, ale powstają tam odpady, o ile rada gminy postanowi o odbieraniu odpadów komunalnych z tych nieruchomości (art. 6c ust. 2 u.c.p.g.). Podmioty zobowiązane do uiszczenia opłaty nie mają swobody kształtowania treści stosunku prawnego, w szczególności wysokości opłaty, ewentualnego jej obniżenia lub odstąpienia od niej oraz terminu zapłaty. Elementy te określa bowiem ustawa oraz akt prawa miejscowego w zakresie wskazanym w ustawie (art. 6k i art. 6l u.c.p.g.).
Po trzecie – TK wskazał, że opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy do dochodów publicznych i jest przeznaczona na realizację celów publicznych. Stanowi bowiem dochód gminy, z którego pokrywa się funkcjonowanie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, a mianowicie: odbieranie, transport, zbieranie, odzysk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych, tworzenie i utrzymanie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz obsługę administracyjną tego systemu (art. 6r ust. 1 w związku z ust. 2 u.c.p.g.).
Po czwarte – TK podniósł, że opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest należnością podlegającą egzekucji administracyjnej. Zgodnie z art. 6qa u.c.p.g. wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest organem egzekucyjnym uprawnionym do stosowania wszystkich środków egzekucyjnych, z wyjątkiem egzekucji z nieruchomości, w egzekucji administracyjnej należności pieniężnych z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.


 

MOŻLIWOŚĆ DOCHODZENIA NALEŻNOŚCI W POSTĘPOWANIU SĄDOWYM

PYTANIE

Czy w sytuacji stanu faktycznego jak w pkt 6 wspólnota mieszkaniowa ma prawo ewentualnego wystąpienia z powództwem cywilnoprawnym wobec właścicieli lokali, którzy nie dokonali opłat za śmieci, czy w takiej sytuacji charakter opłaty za śmieci jako opłaty publicznoprawnej nie ma znaczenia?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA

W przypadku niewywiązywania się przez właścicieli lokali z obowiązku ponoszenia kosztów zarządu nieruchomością wspólną, wspólnota mieszkaniowa ma możliwość dochodzenia tych należności w postępowaniu sądowym.

Jak już zostało wyjaśnione wyżej opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku budynków wielolokalowych stanowi składnik opłat ponoszonych przez poszczególnych właścicieli lokali z tytułu kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej. Oczywiste jest zatem, że w przypadku niewywiązywania się przez właścicieli lokali z obowiązku ponoszenia kosztów zarządu nieruchomością wspólną, wspólnota mieszkaniowa ma możliwość dochodzenia tych należności w postępowaniu sądowym. W świetle art. 15 ust. 2 u stawy o własności lokali należności z tytułu kosztów zarządu mogą być dochodzone w postępowaniu upominawczym, bez względu na ich wysokość.


 

ODPOWIEDZIALNOŚĆ WSPÓLNOTY ZA REGULOWANIE OPŁATY ZA JEJ CZŁONKÓW

PYTANIE

Czy wspólnota mieszkaniowa, która nie jest bezpośrednim wierzycielem z tytułu opłat za śmieci jako opłaty publicznoprawnej, po otrzymaniu upomnienia, z którego wynika, że nie wszyscy właściciele lokali dokonali opłat za śmieci, może dokonać zapłaty tego rodzaju podatku ze swojego rachunku bankowego za właściciela lokalu skoro organem uprawnionym do jej pobierania opłat jest wyłącznie gmina.

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA

Opłata ta nie tylko może, ale wręcz powinna być uiszczana przez wspólnotę mieszkaniową z jej rachunku bankowego.

W świetle art. 6 ustawy o własności lokali ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Innymi słowy wspólnota mieszkaniowa jest odrębnym w stosunku do właścicieli lokali podmiotem realizującym zadania w zakresie utrzymania i zarządzania nieruchomością wspólną. Skoro w świetle u.c.p.g. w budynkach wielolokalowych obowiązki właścicieli lokali obciążają wspólnotę mieszkaniową, to właśnie wspólnota mieszkaniowa jest podmiotem odpowiedzialnym za terminowe regulowanie wobec gminy opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Odnosząc powyższe do treści pytania należy podkreślić, że opłata ta nie tylko może, ale wręcz powinna być uiszczana przez wspólnotę mieszkaniową (z jej rachunku bankowego), i to niezależnie od tego, czy wszyscy członkowie tej wspólnoty uiszczają w sposób pełny i terminowy opłat z tytułu utrzymania nieruchomości wspólnej.

PODSTAWA PRAWNA

– Ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.2012, poz. 391, ze zm.)
– Ustawa z 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2015, poz. 87)
– Ustawa z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz.U.2000, Nr 80, poz. 903, ze zm
– Ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U.2015, poz. 122)
– Ustawa z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz.U.2000, Nr 80, poz. 903, ze zm.)
– Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U.2012, poz. 1149 ze zm.)

Aneta Podgajna | Michał Pęczkowski

SPIS TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa