Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych

Z OSTATNIEJ CHWILI

18 kwietnia mija termin implementacji Dyrektywy Parlamentu i Rady 24/2014/UE w sprawie zamówień publicznych. Mając na względzie postęp prac legislacyjnych, z całą pewnością należy uznać, że termin ten nie zostanie zachowany. Pierwsze czytanie rządowego projektu o zmianie ustawy (druk 366) odbyło się na posiedzeniu Sejmu w dniu 31 marca 2016 r. Zdecydowano na nim o skierowaniu projektu do Komisji Gospodarki i Rozwoju, która w terminie do 26 kwietnia 2016 r. zobligowana została do  przedstawienia sprawozdania z prac nad projektem. Jeżeli termin zostanie dochowany, projekt trafi na posiedzenie Sejmu, które odbywać się będzie w dniach 27-29 kwietnia. Następnie projekt musi przejść pozostałe etapy ścieżki legislacyjnej (Senat, podpis prezydenta) i po 14 dniach vacatio legis wejdzie w życie.

Brak terminowej implementacji nie wstrzymuje terminu, od jakiego Dyrektywa znajduje bezpośrednie zastosowanie w państwie członkowskim. Największą trudnością, z którą zmierzą się instytucje zamawiające, będzie jednoczesne obowiązywanie ustawy Prawo zamówień publicznych i Dyrektywy, która w przypadku przepisów prawnych o bezwzględnym charakterze będzie miała bezpośrednie zastosowanie. Tak więc w przypadku dokonania czynności niezgodnej z przepisami Dyrektywy, to Zamawiający poniesie wszelkie konsekwencje niezastosowania właściwych przepisów.
Powyższe budzi wiele obaw po stronie zamawiających. Administracja rządowa wstrzymuje udzielanie zamówień do czasu uchwalenia nowej ustawy. W podanym terminie powinien ukazać się komunikat Urzędu Zamówień Publicznych w sprawie braku terminowej implementacji i zalecenia dla Zamawiających, jak w tej sytuacji postępować. Z ostrożności zasadnym wydaje się niewszczynanie postępowań o wartościach powyżej których obowiązuje Dyrektywa (odpowiednio 135.000/209.000 i 5.225.000 euro), do czasu uchwalenia nowych przepisów.

Iwona Holka

Zgromadzenie Ogólne Związku Gmin Wiejskich RP 18-19 kwietnia 2016

PODSUMOWANIE

Zakończyło się  XXX Zgromadzenie Ogólne Związku Gmin Wiejskich RP. Wzięło w nim udział ponad 350 samorządowców i zaproszonych gości.

Pierwszego dnia obrad delegaci jednogłośnie udzielili absolutorium Zarządowi, pozytywnie oceniając jego pracę w 2015 roku. Przyjęli również budżet Związku na 2016 rok oraz uchwalili zmiany w statucie Stowarzyszenia.

Marek Olszewski, przewodniczący Związku wskazał na to, że stale rośnie liczba członków czemu służą między innymi zainicjowane w tym roku spotkania regionalne a związkowa obecność na licznych konferencjach i w mediach jest coraz bardziej zauważalna. „Musimy mieć wiele nadziei, pracowitości i przekonania, że efekty naszej pracy kiedyś przyjdą”.

Zaproszony na obrady Przewodniczący Sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej Andrzej Maciejewski zabierając głos zapewnił , że Komisja ma ścisły kontakt z przedstawicielami  Związku Gmin Wiejskich RP a pierwszoplanowe sprawy  to finanse samorządowe. Poseł Maciejewski zapoznał się z projektami stanowisk Zgromadzenia i potwierdził, że Komisja jest dla Związku sojusznikiem w poruszanych kwestiach.

Andrzej Dera Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP odczytał list od Andrzeja Dudy Prezydenta RP do delegatów Zgromadzenia. Zapewnił o otwartości na projekty legislacyjne, które usprawnią funkcjonowanie samorządów oraz o tym, że nie ma żadnych pomysłów o recentralizacji.

Głos zabrał również Ludwik Węgrzyn Prezes Powiatów Polskich, który przyznał ze smutkiem, że samorząd dostaje zadania bez pokrycia finansowego a ponadto nikt nie wie co będzie z ustrojem i kompetencjami samorządu.

Tomasz Bystroński, który reprezentował Instytut Samorządu Terytorialnego zadeklarował, że Instytut chce pomagać w rozwiązywaniu spraw samorządowych i jest do dyspozycji Związku. O tym jakie są najważniejsze sprawy dla samorządowców Instytut chce się dowiadywać wysyłając do gmin kwestionariusze.

Pierwszego dnia  odbyły się dwie debaty na temat zadań oświatowych oraz implementacji programu 500+.

Marek Olszewski Przewodniczący Związku, podsumował funkcjonowanie systemu oświaty z perspektywy 16 lat, od kiedy pełni funkcję współprzewodniczącego strony samorządowej zespołu edukacji, kultury i sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Przyznał, że system w całości nie zadziałał, a pieniądz, który poszedł za uczniem jest rozproszony. Zagubiło się szkolnictwo zawodowe i obniżył się poziom kształcenia. Ocenił, że ostatnie 3 , 4 lata to czas zmarnowany dla oświaty. Marek Olszewski powiedział, że to co należy, negocjować to sprawa gimnazjów, liczebności małej szkoły, wagi wiejskiej i całego algorytmu oświatowego. W dyskusji na temat likwidacji gimnazjów, wynagrodzeniach nauczycieli, finansowaniu szkół głos zabrali delegaci między innymi z Wieprza, Ropy, Rzekunia, Głowna, Kowala i Morawicy.

Marek Olszewski poinformował, że 2 czerwca w Warszawie odbędzie się samorządowa debata oświatowa, organizowana wspólnie z ogólnopolskimi organizacjami samorządowymi.

W debacie dotyczącej implementacji programu 500 + Bartosz Marczuk Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej, wskazał na sprawność w przyjmowaniu wniosków i brak sygnałów o istotnych problemach. Przypomniał, że to projekt cywilizacyjny a jego trzy cele to wzrost dzietności, inwestycja w kapitał ludzki i redukcja biedy.

Stanisław Jastrzębski ze Związku Gmin Wiejskich wyraził zaniepokojenie, że kontrola wydatkowania spadnie na ośrodki pomocy społecznej czyli na gminy a odpis 2 % w rzeczywistości nie przekroczy 1,5%. Zwrócił też uwagę na niezadowalający czas przekazu danych z ZUS. W dyskusji Jerzy Zająkała z gminy Łubianka, pozytywnie ocenił wdrożenie programu 500+.  Stwierdził, że podobne zasady finansowania powinny być standardem w zakresie wszystkich innych zadań zleconych, poprzez pokrycie kosztów organizacji wdrożenia ponoszonych przez samorządy oraz wyprzedającego zapewnienia środków na realizację zadania.

Osią dyskusji drugiego dnia były tematy związane z rozwojem obszarów wiejskich, które były omawiane w odniesieniu do prac nad „Paktem dla obszarów wiejskich”. Mirosław Lech członek Zarządu ZGW RP rozpoczynając debatę „O Pakcie dla obszarów wiejskich” zauważył, że przez 25 lat zmieniło się oblicze gmin położonych na obszarach wiejskich, jednak mimo ogromnego wysiłku, ciągle jeszcze stoimy przed ogromnymi wyzwaniami społecznymi i infrastrukturalnymi. Niezbędne jest stworzenie ram rozwoju obszarów wiejskich, poprzez zbudowanie „Krajowej Polityki Wiejskiej”, wychodzącej naprzeciw oczekiwaniom i mającej podstawy formalne i finansowe do jej realizowania. Jest to niezbędne aby osiągnąć zrównoważony rozwój Polski. „Oczekujemy, że taka polityka będzie realizowana, że znajdą się na to środki. Liczymy na to, że rozpoczną się również prace nad utworzeniem funduszu rozwoju obszarów wiejskich” – powiedział do uczestników Zgromadzenia Mirosław Lech. Uczestnicy debaty wskazywali na rozbieżność w życiu na wsi i w mieście, podkreślali również,  że polityka wiejska nie może ograniczać się do programów pomocowych.  Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi reprezentowała pani Nina Dobrzyńska, która przybliżyła główne założenia „Paktu dla obszarów wiejskich”. Ma on być porozumieniem społecznym i politycznym, które integruje wszystkie resorty, samorządy i organizacje. Uczestniczący w debacie Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska Sławomir Mazurek przytoczył delegatom list od Ministra Środowiska. W swojej wypowiedzi odniósł się do roli gmin w działaniach na rzecz ochrony środowiska na obszarach wiejskich. W debacie uczestniczył również poseł Krzysztof Ardanowski, zastępca przewodniczącego Sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi i Jacek Brygman, członek Zarządu ZGWRP. Kluczowe zagadnienia, które powinny być ujęte w pracach nad paktem ujęte zostały w stanowisku Zgromadzenia. Przedstawiciele Związku zadeklarowali aktywny i konstruktywny udział w zespole pracującym nad „Paktem dla obszarów wiejskich”. W dalszej części Zgromadzenia była kontynuowana debata o oświacie z udziałem przedstawiciela Ministerstwa Edukacji, Sławomira Adamca.  Uczestnicy Zgromadzenia mogli również zapoznać się z informacją o zaangażowaniu Banku Gospodarstwa Krajowego w finansowanie obszarów wiejskich oraz o potencjalnych problemach z obowiązkiem konsolidacji rozliczeń VAT Jednostek Samorządu Terytorialnego od 1 stycznia 2017r.

Kończąc obrady jednogłośnie zostały przyjęte stanowiska w sprawach ważnych dla samorządów:

  1. Stanowisko w sprawie oświaty
  2. Stanowisko w sprawie określenia roli gmin wiejskich w rozwoju kraju oraz „Pakt dla obszarów wiejskich”
  3. Stanowisko w sprawie powołania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Samorządu Terytorialnego
  4. Stanowisko w sprawie nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych w zakresie tzw. zamówień in-house
  5. Stanowisko w sprawie ustanowienia systemowych mechanizmów rekompensujących ubytki w dochodach JST w wyniku ustawowych ulg i zwolnień w podatkach od dochodów osobistych – PIT
  6. Stanowisko w sprawie ograniczenia ilości kadencji organów wykonawczych w samorządach terytorialnych.

Gośćmi drugiego dnia Zgromadzenia byli: Jacek Bogucki Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi,  Sławomir Mazurek Podsekretarz Stanu w Ministerstwie  Środowiska, Nina Dobrzyńska Dyrektor Departamentu Programowania i Analiz w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi , Jan Krzysztof Ardanowski Wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Rolnictwa u Rozwoju Wsi, Maria Fajger Zastępca Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Mariusz Bednarz Dyrektor Departamentu Działań Delegowanych w ARiMR, Sławomir Adamiec Dyrektor Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Eugeniusz Gołembiewski Wiceprezes Unii Miasteczek Polskich, Paweł Lisowski Doradca Prezesa BGK, Jarosław Neneman Ekspert PwC, Wojciech Gede Menadżer w PwC.

Region turystyczny – dlaczego warto stawiać na wspólną promocję?

Wraz ze zbliżającym się okresem ferii zimowych powraca pytanie o to, jak skutecznie przyciągnąć do siebie turystów?

Aż 35% podróżujących Polaków poszukuje dodatkowych atrakcji wokół miejsca docelowego. Dlatego miasta i miejscowości turystyczne łączą swoje siły, stawiając na wspólną, regionalną promocję. W takie działania angażują się też coraz częściej firmy prywatne. Słuszność trendu potwierdzają wyniki raportu agencji VMG PR „Polska na wakacjach, czyli o promocji miejsc oczami turystów”.
We wspólnej promocji regionu wyspecjalizowały się między innymi alpejskie kurorty narciarskie. To właśnie chęć stworzenia wielkich kompleksów zimowych skłoniła poszczególne miejscowości do konsolidacji swojej oferty. Po latach, okazuje się, że taka forma promocji przynosi wymierne korzyści związane nie tylko z samym białym szaleństwem.
Ewelina Chądzyńska z portalu austria.info, odpowiedzialnego za promocję turystyczną Austrii podkreśla, że: „Dodatkową zaletą – obok zasadniczych profitów gospodarczych wynikających z łączenia się regionów – jest zwrócenie uwagi na zagadnienia dotyczące kultury. Dzięki powyższemu zjawisku tradycja, lokalna społeczność, literatura, media oraz regionalna kuchnia zyskują ponownie na swojej wartości. Każdy, bowiem z połączonych regionów próbuje podkreślać i wyostrzać swoją odmienność kulturową. Przykładem sukcesu w budowaniu swojej marki może pochwalić się Ski amadé, które wypracowało sobie szczególną pozycję na Ziemi Salzburskiej. Wolfgang Amadeusz Mozart kojarzony automatycznie z Ziemią Salzburską, stał się również w tym regionie elementem promocji – występując m.in. w Wagrain, jako patron specjalnej gondolki narciarskiej (tzw. latający Mozart – „Der Flying Mozart”).”
Łączenie sił w imię promocji terytorialnej ma również przejaw w coraz częstszym angażowaniu w nią biznesu. Umożliwia to osiągnięcie efektu synergii poprzez wzajemne zwiększenie rozpoznawalności miejsca i kojarzonej z nim firmy. Według respondentów badania, najlepszym sposobem promowania regionu przez firmy i przedsiębiorstwa jest podkreślenie wyjątkowego charakteru produktów regionalnych, z których korzystają (51%) oraz zaznaczanie związków z danym regionem (45%). Dla wielu pytanych (30%) ważne jest wspieranie społeczności poprzez sponsorowanie lokalnych drużyn sportowych czy dofinansowanie renowacji zabytków lub innych atrakcji turystycznych. Respondenci dostrzegli także możliwość wykorzystania regionalnej sztuki w tworzeniu opakowań czy kreacji reklamowych (31%).
Jak Pana/Pani zdaniem lokalny biznes może promować region, z którego pochodzi?

Źródło: „Polska na wakacjach, czyli o promocji miejsc oczami turystów”; SW Research, VMG PR; 2014
Za polski przykład marki zaangażowanej w budowanie pozytywnego wizerunku miejsca pochodzenia może posłużyć producent piwa Łomża.
„Promując nasz produkt, promujemy jeden z najpiękniejszych regionów Polski, którego mieszkańcy stają się naszymi lojalnymi konsumentami i ambasadorami marki. Z naszych badań wynika, że to właśnie w rejonie polski północno-wschodniej jesteśmy najlepiej rozpoznawalni, a prawie połowa respondentów z tego regionu wskazuję markę Łomża jako najczęściej wybierane piwo. Szerokie uznanie wśród konsumentów z Warmii i Mazur jest dla nas najlepszym „certyfikatem jakości” – podsumowuje Magdalena Rzepka z firmy Van Pur.

Pełny raport agencji VMG PR oraz ośrodka badawczego SW Research dostępny jest pod adresem: http://www.vmgpr.pl/newsroom/61/Polska-na-wakacjach-Raport-VMG-PR.html

***
Agencja VMG PR funkcjonuje na rynku od 2008 roku. Specjalizuje się w kompleksowej obsłudze projektów o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym, w szczególności z obszarów: promocji miejsc, marketingu sportowego, PR wydarzeń, CSR, brand PR i obsługi marek premium. Odpowiadała m.in. za komunikację projektów: Program Edukacji Morskiej
w Gdańsku, kampania 7 Cudów Mazur, LOTOS Polish Open, Baltic Sail Gdańsk oraz Żeglarski Puchar Trójmiasta.
W skład grupy VMG wchodzi także agencja VMG EVENTS, specjalizująca się w obsłudze imprez masowych, wyjazdów incentive oraz realizacji eventów, szkoleń, spotkań firmowych etc.
W portfolio klientów grupy znajdują się największe polskie oraz międzynarodowe firmy, m.in., Mercedes-Benz Polska, Ferrero Polska, Lindt & Sprüngli, US Pharmacia, Grupa Lotos S.A., Energa S.A., FB Antczak, Hard Rock Cafe, Totalizator Sportowy.
www.vmgpr.pl

Kontakt:

Elwira Jastrzębska
VMG PR
M: +48 662 015 876
E: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Maciej Kołtoński
VMG PR
M: +48 604 622 220
E: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa