Podwyżki i obniżenie wynagrodzenia wójta

PRAWO PRACY - SAS 1 / 2011

PYTANIE SEKRETARZA:

Chciałbym się dowiedzieć o zarobkach, podwyżkach lub obniżeniu płac wójta. Czy istnieje jakaś minimalna krajowa, czy rada gminy może obniżyć pensje, czy też musi nastąpić podwyżka z góry narzucona przez radę ministrów? Jakie są ku temu przepisy prawne?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA:

Ewentualne podwyżki i obniżenie wynagrodzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta) mogą być wprowadzane uchwałą rady gminy, jednakże wysokość wynagrodzenia nie może przekraczać minimalnych i maksymalnych wysokości określonych przepisami prawa.

Zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa), pracownikowi samorządowemu przysługuje wynagrodzenie stosowne do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych kwalifikacji zawodowych.

 

SKŁADOWE WYNAGRODZENIA WÓJTA

Wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), przysługuje:

  •  wynagrodzenie zasadnicze,
  • dodatek za wieloletnią pracę, 
  • nagroda jubileuszowa, 
  • jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy, 
  • dodatkowe wynagrodzenie roczne na zasadach określonych w odrębnych przepisach 
  • dodatek funkcyjny 
  • dodatek specjalny (art. 36 ust. 2, 3 i 5 ustawy).


Rada gminy podejmuje decyzje o wysokości wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego oraz o procentowej wysokości dodatku specjalnego. Nie ma natomiast wpływu na wysokość dodatku za wieloletnią pracę, która wynika wprost z przepisów prawa i ma charakter obligatoryjny oraz wysokość nagrody jubileuszowej i jednorazowej odprawy. O wysokości tzw. „trzynastki” rada gminy stanowi jedynie pośrednio, gdyż jej wypłata jest również obligatoryjna po spełnieniu warunków ustawowych, natomiast wysokość dopiero powiązana z wysokością wynagrodzenia otrzymywanego przez cały rok kalendarzowy.

Odpowiednie „widełki” wysokości wynagrodzenia zasadniczego oraz maksymalny poziom dodatku funkcyjnego określa załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Przykładowo, wynagrodzenie zasadnicze burmistrza w gminie liczącej powyżej 100 tys. mieszkańców wynosi od 4800 zł do 6200 zł, natomiast maksymalny poziom dodatku funkcyjnego wynosi 2100 zł. Jednocześnie, zgodnie z § 6 tego aktu wykonawczego dodatek specjalny dla tych osób przysługuje w kwocie wynoszącej co najmniej 20 % i nieprzekraczającej 40 % łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego, a w urzędach miasta stołecznego Warszawy, miast (miast na prawach powiatu) powyżej 300 tys. mieszkańców - w kwocie nieprzekraczającej 50 % łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Posługując się zatem powyższym przykładem burmistrza w gminie liczącej powyżej 100 tys. mieszkańców jego dodatek specjalny nie może przekroczyć maksymalnie 3320 zł. 

Ustawa o pracownikach samorządowych określa również maksymalny poziom zarobków wójtów (burmistrzów i prezydentów miast). Zgodnie z art. 37 ust. 3 ustawy maksymalne wynagrodzenie osób, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1, nie może przekroczyć w okresie miesiąca siedmiokrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255, z późn. zm.). W 2011 roku kwota miesięcznego wynagrodzenia na tym stanowisku będzie wynosić (analogicznie jak w 2010 roku) maksymalnie 12 847,45 zł. Obejmuje ona również dodatki za wieloletnią pracę. Kwota ta nie obejmuje natomiast dodatkowego wynagrodzenia rocznego („trzynastki”), nagrody jubileuszowej oraz odprawy emerytalnej i rentowej. 

Zgodnie z art. 38 ustawy dodatek za wieloletnią pracę przysługuje po 5 latach pracy w wysokości wynoszącej 5 % miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Dodatek ten wzrasta o 1 % za każdy dalszy rok pracy, aż do osiągnięcia 20 % miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego.

NAGRODA JUBILEUSZOWA PRZYSŁUGUJE W WYSOKOŚCI:

  • po 20 latach pracy - 75 % wynagrodzenia miesięcznego;
  • po 25 latach pracy - 100 % wynagrodzenia miesięcznego;
  • po 30 latach pracy - 150 % wynagrodzenia miesięcznego;
  • po 35 latach pracy - 200 % wynagrodzenia miesięcznego;
  • po 40 latach pracy - 300 % wynagrodzenia miesięcznego;
  • po 45 latach pracy - 400 % wynagrodzenia miesięcznego.

W związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy przysługuje jednorazowa odprawa w wysokości:

  • po 10 latach pracy - dwumiesięcznego wynagrodzenia;
  • po 15 latach pracy - trzymiesięcznego wynagrodzenia;
  • po 20 latach pracy - sześciomiesięcznego wynagrodzenia.

Wójtowi nie przysługują żadne nagrody uznaniowe.

WAŻNE!

Reasumując, rada gminy nie musi podejmować decyzji o podwyżce wynagrodzenia wójta, chyba że „podwyżka” wynika wprost z przepisów ustawy, np. z większej wysługi lat i w konsekwencji wyższego dodatku za wieloletnią pracę. Na tego rodzaju składniki wynagrodzenia rada gminy nie ma wpływu. Natomiast Rada Ministrów w cytowanym rozporządzeniu nie „narzuca” żadnych podwyżek, rada gminy dysponuje swobodą kształtowania wynagrodzenia w opisanych wyżej granicach, zaś maksymalna kwota wynagrodzenia, której nie wolno przekroczyć, będzie w roku 2011 na tym samym poziomie jak w roku 2010.

Janusz Groński

Podstawa prawna:
– Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458)
– Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50, poz. 398 ze zm.)

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa