Projekt budżetu państwa na 2017 r. a finanse komunalne

AKTUALNOŚCI / ANALIZY - SAS 10 / 2016

27 września 2016 r. Rada Ministrów przyjęła projekt budżetu państwa na 2017 r. Co wynika z przyjętych ustaleń dla finansów komunalnych?

Projekt zakłada przyrost dochodów podatkowych, w tym zwiększenie dochodów z CIT o 14,4% a z PIT o 8,8% w stosunku do wielkości przyjętych w tegorocznym budżecie. Analogiczne wzrosty dochodów samorządu terytorialnego z tych źródeł oznaczałyby w przypadku PIT zwiększenie do ok. 43,5 mld zł (z planowanych na 2016 r. 40,2 mld zł) i w przypadku CIT do ok. 8 mld zł (z planowanych na ten rok 7,1 mld zł).
Subwencja ogólna dla wszystkich JST ma wzrosnąć o 828 mln zł w stosunku do 2016 r., do ok. 53,9 mln zł. Rosną jedynie te części subwencji, których wielkości wynikają z algorytmów ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, a budżet państwa tylko je sankcjonuje. Część wyrównawcza ma wzrosnąć o 6,9% a równoważąca/regionalna o 7,1% w stosunku do 2016 r. Wielkość tych części subwencji algorytmy uzależniają od dwóch czynników: zróżnicowania dochodów podatkowych jednostek poszczególnych szczebli w przeliczeniu na mieszkańca (część równoważąca i kwota podstawowa części wyrównawczej) oraz średnich dochodów podatkowych poszczególnych szczebli samorządu w przeliczeniu na mieszkańca kraju (kwota uzupełniająca części wyrównawczej).
Bez zmian pozostają natomiast te części subwencji, które faktycznie ustala ustawa budżetowa. Część oświatowa nawet ma być technicznie mniejsza (o 5,4 mln zł w skali kraju), niż było to zapisane w budżecie na 2016 r. Kwoty poszczególnych części subwencji podaje tabela poniżej.

 

SUBWENCJA OGÓLNA DLA JST W BUDŻECIE PAŃSTWA NA 2016 R.
I W PROJEKCIE BUDŻETU PAŃSTWA NA 2017 R. (W TYS. ZŁ)

tab102016

 

Bardzo znacząco wzrosną dotacje do zadań zleconych, z 26,2 mld zł w budżecie na 2016 r. do 33,8 mld zł w roku 2017. Jest to zasadniczo efekt przeprowadzania przez budżety gmin zasiłków 500+, które w przyszłym roku będą wypłacane już przez cały rok. Ciekawostką jest, że dzięki zwiększeniu budżetów gmin o kwoty na zasiłki, wzór dopuszczalnego zadłużenia z art. 243 ustawy o finansach publicznych będzie działał łagodniej. Przypomnijmy, że ustala on, iż spłata zadłużenia (raty kapitałowej oraz odsetkowej) nie może być wyższa niż kwota odpowiadająca procentowi dochodów ogółem, jaki stanowiła średnio w ostatnich trzech latach nadwyżka operacyjna powiększona o dochody ze sprzedaży majątku. Wyliczony ze wzoru procent – w stosunku do dochodów ogółem jeszcze bez zwiększenia o zasiłki 500+ w latach 2014 i 2015, będzie odniesiony do dochodów powiększonych o nie.

Aleksander Nelicki
ekspert ds. finansów samorządowych

SPIS TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa