Zmiana Prawa o zgromadzeniach

AKTUALNOŚCI - SAS 12 / 2013

W dniu 18 listopada 2013 r. Prezydent RP przekazał Marszałek Sejmu RP projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o zgromadzeniach. Celem proponowanych zmian jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa zgromadzeń publicznych, główne poprzez zakaz zakrywania twarzy przez demonstrantów. Projekt dotyczy ograniczenia uczestnictwa w zgromadzeniu osób, których nie można zidentyfikować ze względu na zakrytą twarz, ubiór lub zmianę wyglądu. Projektowany zakaz nie będzie jednak bezwzględny, a możliwość udziału w zgromadzeniu osób ukrywających tożsamość została uzależniona od celu zgromadzenia. Zgodnie zatem z projektowanym art. 7 ust. 2 pkt 2a obowiązkiem organizatora jest wskazanie związku pomiędzy celem zgromadzenia a uczestniczeniem w nim osób, których identyfikacja z powodu ubioru, zakrycia twarzy lub zmiany jej wyglądu nie jest możliwa, o ile organizator przewiduje uczestnictwo takich osób w zgromadzeniu. Projekt przewiduje, że jeżeli brak jest związku pomiędzy celem zgromadzenia a niemożnością identyfikacji jego uczestników, a ponadto niemożność identyfikacji może spowodować zagrożenie dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, organ gminy ma obowiązek wezwać organizatora do odstąpienia od udziału w zgromadzeniu wspomnianych osób. Organizator będzie musiał odstąpić od udziału w zgromadzeniu ww. osób lub podtrzymać swój zamiar w taki sposób, aby informacja dotarła do organu gminy najpóźniej na dwa dni prze planowanym terminem zgromadzenia. Zgodnie z projektowanym art. 8 ust. 1 pkt 1a organ gminy będzie zakazywał zgromadzenia publicznego, gdy brak będzie związku pomiędzy celem zgromadzenia i niemożnością identyfikacji jego uczestników, a ponadto niemożność identyfikacji może spowodować zagrożenie dla bezpieczeństwa lub porządku publicznego.

Nie ulega wątpliwości, że złożenie projektu wiąże się z zakłóceniem porządku publicznego w trakcie obchodów Dnia Niepodległości w dniu 11 listopada w Warszawie. Warto wskazać, że Prezydent RP proponował już zakaz stosowania ubioru uniemożliwiającego identyfikację przez uczestników zgromadzenia w projekcie z listopada 2011 r., jednakże nie uzyskał on aprobaty w procesie legislacyjnym. Jako powód braku akceptacji wskazywano treść wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 10 listopada 2004 r. (sygn. akt Kp 1/04), w którym wyrażono pogląd, że bezwzględny zakaz w zgromadzeniach ww. osób naruszałby Konstytucję RP. W obecnym projekcie Prezydent RP wskazuje jednak, że zakaz nie ma charakteru bezwzględnego lecz byłby uwarunkowany okolicznościami.

 

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa