Nowelizacja ustawy o samorządzie gminnym

AKTUALNOŚCI - SAS 7 / 2014

W dniu 17 czerwca 2014 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, przedłożonych przez ministra administracji i cyfryzacji.

Celem projektowanej regulacji jest usprawnienie organizowania zadań, które gminy, powiaty i województwa samorządowe wykonują na rzecz obywateli.

ZMIANY W USTAWIE O SAMORZĄDZIE GMINNYM

Łączenie gmin i powiatów. Jak zakłada projekt wprowadzony zostanie pełnomocnik ds. utworzenia gminy, a jego zadaniem, do czasu utworzenia nowej gminy, będzie przygotowanie gminy do wykonywania zadań publicznych. Według projektu z dniem utworzenia gminy pełnomocnik przejmie wykonywanie zadań i kompetencji jej organów, aż do momentu ukonstytuowania się nowych organów gminy, zadaniem pełnomocnika będzie także przygotowanie urzędu nowej gminy (lub starostwa powiatowego) do wykonywania zadań publicznych oraz zapewnienie prawidłowej gospodarki finansowej utworzonej jednostki, szczególnie dotyczy to uchwalenia budżetu. Projekt budżetu nowej jednostki, przygotowany przez pełnomocnika i skonsultowany z regionalną izbą obrachunkową, będzie podstawą jej gospodarki finansowej do czasu uchwalenia budżetu. Analogiczne rozwiązania będą wprowadzone do ustawy o samorządzie powiatowym. W projekcie założono zwiększenie liczby radnych rady nowej jednostki, co ma być zachętą do procesu łączenia jednostek samorządu terytorialnego w podmioty większe i silniejsze na czas pierwszej kadencji (w skład rady gminy powstałej w wyniku połączenia dwóch lub więcej gmin, w pierwszej kadencji wejdą radni w liczbie: 21 w gminach do 20.000 mieszkańców; 23 trzech w gminach do 50.000 mieszkańców; 25 w gminach do 100.000 mieszkańców oraz po trzech na każde dalsze rozpoczęte 100.000 mieszkańców, nie więcej jednak niż 48 radnych).
Wspólna obsługa. Zgodnie z projektowanymi przepisami gminy będą mogły skorzystać z możliwości wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej. Przede wszystkim dotyczy to jednostek nieposiadających osobowości prawnej. Jak założył Rząd decyzję o zapewnieniu tego rodzaju obsługi będzie podejmować organ stanowiący jednostki. Uchwała rady gminy będzie określać przede wszystkim jednostkę obsługującą, jednostki objęte obsługą wraz z jej zakresem odnoszącym się do poszczególnych jednostek. Uchwały te będą miały charakter wiążący dla tych jednostek. Rada Ministrów założyła, że organy lub podmioty zarządzające samorządowymi osobami prawnymi, zaliczanymi do sektora finansów publicznych, będą mogły powierzyć – w drodze porozumienia – wykonywanie funkcji obsługowych strukturom stworzonym do tego celu przez jednostki samorządu terytorialnego. Ponadto w przypadku, gdy jednostka obsługująca będzie zapewniać realizację funkcji głównego księgowego przez osobę spełniającą te wymogi, to w jednostce obsługiwanej nie będzie zatrudniany główny księgowy.
Związki międzygminne, powiatowe i powiatowo-gminne. W projekcie przewidziano uproszczenie i skrócenie procedury zmiany statutu związku międzygminnego oraz jego likwidacji, a mianowicie organ stanowiący związku będzie mógł przyjąć projekt uchwały w sprawie zmiany statutu i przesyłać go wojewodzie i jeżeli wojewoda nie przedstawi negatywnego stanowiska w terminie 30 dni, projekt będzie uważany za uzgodniony. W takim przypadku zgromadzenie związku będzie mogło podjąć uchwałę o zmianie statutu. Ponadto wprowadzono nowe regulacje, które umożliwiają tworzenie przez gminy i powiaty związków powiatowo-gminnych. Jak zakłada Rada Ministrów mechanizm funkcjonowania związku powiatowo-gminnego będzie analogiczny do istniejących rozwiązań dotyczących związków międzygminnych oraz związków powiatów. A zatem związek tworzony przez powiat oraz gminy z jego terenu będzie realizował zadania zarówno powiatowe, jak i gminne.

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa