Czy radny musi zostać wysłuchany przed wygaszeniem mandatu przez wojewodę?

AKTUALNOŚCI - ORZECZNICTWO - SAS 9 / 2014

Na takie pytanie odpowiedział Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku, który wyrokiem z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II SA/Bk 253/14 oddalił skargę na zarządzenie zastępcze Wojewody Podlaskiego w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego.

W niniejszej sprawie podstawą do wygaszenia mandatu było popełnienie przez radnego przestępstwa umyślnego ściganego z oskarżenia publicznego, co wpłynęło na jego prawo wybieralności. Wobec milczenia rady gminy rozstrzygnięcie nadzorcze w tym zakresie wydał organ nadzoru. Podstawowy zarzut radnego sprowadzał się zaś do braku zawiadomienia radnego o skierowaniu do Ministra Administracji i Cyfryzacji informacji o zamiarze wydania zarządzenia zastępczego.

Sąd oddalając skargę zaznaczył w uzasadnieniu, że wygaśnięcie mandatu radnego następuje ex lege, zaś uchwała rady gminy ma charakter wyłącznie deklaratoryjny, co potwierdza jednolite w tym względzie orzecznictwo sądowoadministracyjne. Podkreślił, że wygaśnięcie mandatu następuje z mocy samego prawa z dniem wystąpienia przesłanek wygaśnięcia mandatu, jednakże konieczne jest urzędowe potwierdzenie skutku prawnego, który nastąpił z mocy prawa, przez właściwy organ i w określonej prawnie formie. Jak wskazał Sąd takim aktem urzędowym jest uchwała rady gminy, a jeżeli rada nie podejmie takiej uchwały, pomimo wezwania wojewody, takim aktem jest zarządzenie zastępcze wydane przez wojewodę.

Odnosząc się do zarzutów skargi, Sąd zaznaczył, że radny powinien mieć możliwość złożenia wyjaśnień przed organem podejmującym uchwałę o wygaśnięciu mandatu, a więc osobiście na posiedzeniu rady lub co najmniej w formie pisemnej, choć – co podkreślił – złożenie wyjaśnień jest prawem, a nie obowiązkiem radnego, a ich niezłożenie nie stoi na przeszkodzie podjęcia uchwały o wygaśnięciu mandatu (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 grudnia 2011 r. sygn. II OSK 2445/11). Natomiast wydanie zarządzenia zastępczego w sprawie wygaśnięcia mandatu ma charakter obligatoryjny i przed wydaniem takiego zarządzenia ustawa nie przewiduje wymogu wysłuchania wyjaśnień radnego (tak również w wyroku WSA w Kielcach z 20 stycznia 2011r. II SA/Ke 777/10. Lex nr 737403).

Wyrokiem z dnia 27 sierpnia 2014 r. Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną od ww. wyroku WSA w Białymstoku, wobec czego wyrok ten stał się prawomocny.

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa