Ustawa „samorządowa”

AKTUALNOŚCI - SAS 6 / 2015

W dniu 15 maja 2015 r. sejm przyjął nowelizację ustawy o samorządzie gminnym oraz innych ustaw. Przyjęte zmiany mają na celu m.in. usprawnienie organizowania zadań, jakie gminy, powiaty i samorządy województw wykonują na rzecz obywateli. Co ważne, przyjęta nowelizacja wprowadza także ułatwienia w łączeniu się samorządów.

W tym celu gminy uzyskają możliwość m.in. powołania stanowiska pełnomocnika ds. połączenia gmin lub utworzenia nowej gminy, do którego zadań należy m.in.: przygotowanie nowej jednostki do wykonywania zadań publicznych oraz zapewnienie prawidłowej gospodarki finansowej.
Ponadto na mocy przyjętej nowelizacji dojdzie do zwiększenia liczby radnych nowej jednostki samorządu terytorialnego, która powstanie w wyniku połączenia dwóch lub więcej gmin. I tak, w skład takiej rady gminy w pierwszej kadencji wejdą radni w liczbie:

  • 21 – w gminach do 20 tys. mieszkańców;
  • 23 – w gminach do 50 tys. mieszkańców;
  • 25 – w gminach do 100 tys. mieszkańców oraz
  • po trzech na każde dalsze rozpoczęte 100 tys. mieszkańców – nie więcej jednak niż 48 radnych.

Inną korzyścią dla gminy będzie możliwość wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej, poprzez utworzenie tzw. centrów usług wspólnych. Ponadto co ważne, nowelizacja wprowadza zmiany w ponad 40 innych ustawach, m.in.: o pracownikach samorządowych, o finansach publicznych, Kodeksie wyborczym, o systemie informacji oświatowej oraz o pomocy społecznej.
Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2016 r. (z wyjątkami). W dniu 20 maja 2015 r. ustawa została przekazana do prezydenta i marszałka senatu. (druk nr 2656).
(więcej o ustawie na str. 12)

SPIS TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa