Rozstrzygnięcia nadzorcze wojewody

AKTUALNOŚCI - SAS 2 / 2015

Rozstrzygnięcie Wojewody Mazowieckiego z dnia 22 stycznia 2015 r., znak: LEX-O.4131.1.2015.LP stwierdzające nieważność zarządzenia Burmistrza
w sprawie zwolnienia Dyrektora Zespołu Publicznych Placówek Oświatowych. „Brak jest podstaw prawnych do zwolnienia przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) dyrektora szkoły z obowiązku świadczenia pracy”.

W ocenie Wojewody Mazowieckiego zarządzenie, którego nieważność stwierdził, narusza prawo w sposób istotny, w szczególności poprzez brak podstaw prawnych do jego wydania, albowiem przytoczony w zarządzeniu art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym nie może stanowić podstawy jego wydania. Zgodnie z tym przepisem do zadań wójta (burmistrza, prezydenta miasta) należy w szczególności zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych. Zgodnie z brzmieniem art. 33 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym kierownikiem urzędu gminy jest wójt (burmistrz, prezydent miasta). Ust. 5 tegoż artykułu stwierdza, że kierownik urzędu wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych. Art. 7 pkt 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2014 r., poz. 1202) określa, że czynności z zakresu prawa pracy za jednostki o których mowa w art. 2, to jest urząd gminy, jednostkę pomocniczą gminy, gminną jednostkę budżetową i samorządowy zakład budżetowy wykonuje wójt (burmistrz, prezydent miasta) wobec zastępcy wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych. Jednocześnie art. 3 ustawy o pracownikach samorządowych stwierdza, że przepisów tej ustawy nie stosuje się do pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w art. 2 jeżeli status prawny określają odrębne przepisy.
Organ nadzoru wskazał, że ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004, nr 256, poz. 2572 ze zm.) nie zawiera norm wyposażających organ prowadzący (wójta, burmistrza, prezydenta miasta) w uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do dyrektora szkoły. Organ prowadzący (wójt, burmistrz, prezydent miasta) może dokonywać czynności w stosunku do dyrektora (w tym czynności skutkujących w sferze prawa pracy) jedynie w takim zakresie w jakim przewiduje to ustawa, w szczególności w zakresie powołania i odwołania ze stanowiska dyrektora (art. 36a i 38 ustawy o systemie oświaty) oraz w zakresie nadzoru finansowo-administracyjnego (art. 34a ustawy o systemie oświaty). W ocenie organu nadzoru norma wyrażona w art. 34b jako przepis szczególny wyłącza tym samym zastosowanie normy ogólnej określonej w art. 33 ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym. Wojewoda Mazowiecki powołał się na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 listopada 1999r., w którym stwierdzono, że „organ odwołujący dyrektora szkoły nie wskazał przepisów prawnych, z których wynikałoby, iż dyrektor szkoły jest pracownikiem podporządkowanym zarządowi gminy w zakresie wykorzystania czasu pracy. Dyrektor szkoły jest pracownikiem szkoły a nie zarządu gminy i szkoła jako jednostka organizacyjna zatrudniająca pracowników jest jego pracodawcą (art. 3 Kodeksu pracy)”. W świetle opisanych powyżej okoliczności Wojewoda Mazowiecki stwierdził, że Burmistrz Gminy nie miał podstaw prawnych do wydania zarządzenia, w którym zwolnił Dyrektora Publicznych Placówek Oświatowych z obowiązku świadczenia pracy na stanowisku dyrektora tego zespołu.
Na rozstrzygnięcie przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

SPIS TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa