PRZEGLĄD LEGISLACYJNY - SAS 3/2021

KARTA DUŻEJ RODZINY

6 czerwca 2021 r. weszła w życie ustawa z 15 kwietnia 2021 r. o zmianie ustawy o Karcie Dużej Rodziny, ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. z 2021 r. poz. 952).

Głównym celem nowelizacji jest rozszerzenie możliwości wyświetlania elektronicznych Kart Dużej Rodziny, zarówno w publicznej aplikacji mobilnej, czyli aplikacji mObywatel, jak również za pomocą innych aplikacji. Mobilną Kartą Dużej Rodziny będą mogli posługiwać się także uczniowie. Przedmiotem zmiany jest wprowadzenie nowego wariantu certyfikatu, który będzie wydawany posiadaczowi mLegitymacji szkolnej, a także mLegitymacji studenckiej. Specyfika aplikacji mObywatel, umożliwia osobom, którym przyznane już zostały uprawnienia, rezygnację z konieczności wnioskowania o elektroniczną formę Karty Dużej Rodziny – aplikacja ta umożliwi bowiem pobranie swojej karty w wersji elektronicznej każdemu posiadaczowi karty, który się do niej zaloguje.

PRAWO O RUCHU DROGOWYM

1 czerwca 2021 r. weszła w życie ustawa z 25 lutego 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2021 r. poz. 463).

Nowelizacja dotyczy wprowadzenia przepisu nadającego pierwszeństwo pieszego nie tylko gdy już jest na przejściu dla pieszych (tak jak jest obecnie), ale również gdy ma zamiar wejść na przejście i sygnalizuje to oczekiwaniem bezpośrednio przed przejściem.

POMOC SPOŁECZNA

30 maja 2021 r. weszła w życie ustawa z 15 kwietnia 2021 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U. 2021 r. poz. 803).

Ustawa zawiera zmiany dotyczące m.in:

  • zwiększenia z 250 zł do 400 zł kwoty dodatku do wynagrodzenia pracownika socjalnego zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy w samorządowych jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej,
  • zmniejszenia z 5 lat do 3 lat okresu pracy pracowników socjalnych, od którego uzależniony jest dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze 10 dni,
  • ustalenia ścieżki awansu zawodowego dla pracowników socjalnych oraz wprowadzenia okresowej oceny pracowników socjalnych,
  • doprecyzowania regulacji dotyczących pomocy psychologicznej dla pracowników socjalnych, którzy znajdą się w sytuacjach bezpośrednio zagrażających życiu lub zdrowiu w związku z wykonywanymi czynnościami służbowymi,
  • niewliczania do dochodu rodziny:

– pomocy finansowej przyznawanej repatriantom,
– środków finansowych przyznawanych w ramach działań podejmowanych przez organy publiczne mających na celu poprawę jakości powietrza lub ochronę środowiska naturalnego (m.in. środki z programu „Czyste Powietrze”),

  • środków stanowiących refundację, na podstawie ustawy – Prawo oświatowe, kosztów przejazdu dla rodziców dowożących dzieci niepełnosprawne do szkoły lub przedszkola i z powrotem, jeżeli gmina nie ma możliwości transportu.

FINANSOWANIE EUROPEJSKIEGO INSTRUMENTU ODBUDOWY

29 maja 2021 r. weszła w życie ustawa z 4 maja 2021 r. o ratyfikacji decyzji Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającej decyzję 2014/335/UE, Euratom (Dz.U. z 2021 r. poz. 969).

Ustawa dotyczy zmian w finansowaniu budżetu Unii Europejskiej, które obowiązywać będą po 2020 roku, ponadto w związku z pandemią COVID-19 przepisy zostaną uzupełnione o uregulowania dotyczące zaciągania przez Komisję Europejską pożyczek na finansowanie Europejskiego Instrumentu Odbudowy.

STRATEGICZNA INFRASTRUKTURA ENERGETYCZNA

27 maja 2021 r. weszła w życie ustawa z 20 kwietnia 2021 r. o zmianie ustaw regulujących przygotowanie i realizację kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej (Dz.U. z 2021 r. poz. 922).

Nowelizacja dotyczy ujednolicenia specustaw inwestycyjnych, wyeliminowania wątpliwości interpretacyjnych w zakresie stosowania ich przepisów oraz wprowadzenia sprawdzonych rozwiązań przewidzianych w przepisach innych ustaw, które przyczynią się do usprawnienia procesu inwestycyjnego.

EFEKTYWNOŚĆ ENERGETYCZNA

22 maja 2021 r. weszła w życie ustawa z 20 kwietnia 2021 r. o zmianie ustawy o efektywności energetycznej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 868).

Nowelizacja dotyczy dostosowania przepisów związanych z efektywnością energetyczną do rozwiązań obowiązujących w UE, doprecyzowania części pojęć w celu usprawnienia procesu wydawania świadectw efektywności energetycznej, wprowadzenia możliwości realizacji obowiązku dotyczącego efektywności energetycznej w formie programów dofinansowań wymiany urządzeń grzewczych u odbiorców końcowych.

PRAWO O RUCHU DROGOWYM

20 maja 2021 r. weszła w życie ustawa z 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 720).

Nowelizacja wprowadza do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym rozwiązań mających na celu uporządkowanie ruchu hulajnóg elektrycznych, urządzeń transportu osobistego takich jak np.: deskorolka elektryczna oraz urządzeń wspomagających ruch takich jak np.: rolki, deskorolka, hulajnoga – napędzanych siłą mięśni na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w strefach ruchu. Ustawa określa szczegółowo rodzaje pojazdów i urządzeń, kategoryzuje je i ustanawia odpowiednio do rodzaju urządzenia: reguły obowiązujące osoby nimi poruszające się, ograniczenia prędkości, zasady wyprzedzania, rodzaje lub części dróg na jakich mogą się poruszać, zakazy dotyczące zachowania w ruchu, dopuszczalne miejsca zatrzymywania się i postoju oraz sankcje – administracyjne i karne (wykroczeniowe) związane z naruszeniami tych reguł. W ustawie – Prawo o ruchu drogowym na nowo zdefiniowane zostały pojęcia takie jak: droga, uczestnik ruchu, pojazd czy pieszy. Dodano także nowe definicje – hulajnogi elektrycznej, urządzenia wspomagającego ruch oraz urządzenia transportu osobistego.

SPIS TREŚCI

AKTUALNOŚCI / ALERTY PRAWNE

1 czerwca 2021 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra rozwoju, pracy i technologii.

Rząd chce wzmocnić kontrolę nad prawidłowym gospodarowaniem nieruchomościami Skarbu Państwa, a także uprościć procedury z tym związane. W tym celu zwiększony zostanie m.in. nadzór wojewodów nad gospodarowaniem nieruchomościami Skarbu Państwa przez organy powołane do realizacji tego zadania (zleconego przez administrację rządową). Obecne rozwiązania nie zapewniają wystarczającej kontroli nad gospodarowaniem nieruchomościami Skarbu Państwa przez odpowiednie organy. Wojewodowie nie mają bowiem instrumentów pozwalających na sprawną i rzetelną weryfikację dokonywanych czynności w stosunku do mienia Skarbu Państwa pod względem racjonalności i zgodności z zasadami prawidłowej gospodarki.

SPIS TREŚCI

AKTUALNOŚCI / ALERTY PRAWNE

1 czerwca 2021 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, przedłożony przez ministra klimatu i środowiska.

Projekt nowelizacji przewiduje uchylenie przepisów pozwalające warunkowo wyłączyć obowiązek uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przy przedsięwzięciach polegających na jednorazowym wydłużeniu terminu obowiązywania koncesji na wydobycie węgla kamiennego, węgla brunatnego oraz siarki rodzimej wydobywanej metodą otworową. Dotychczas, jednorazowe wydłużenie koncesji – w celu zachowania ciągłości prowadzenia wydobycia wymienionych kopalin – było możliwe wyłącznie bez rozszerzania zakresu koncesji oraz gdy wydłużenie koncesji było uzasadnione racjonalną gospodarką złożem.

SPIS TREŚCI

AKTUALNOŚCI / ALERTY PRAWNE

19 maja 2021 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych oraz ustawy o zmianie niektórych ustaw, w celu zapewnienia w okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii kadr medycznych, przedłożony przez ministra zdrowia.

Celem ustawy jest zagwarantowanie najniższego wynagrodzenia wszystkim zawodom medycznym, w tym pielęgniarkom i położnym. Dzięki nowym rozwiązaniom, od 1 lipca 2021 r., czyli o pół roku wcześniej niż zakładano, żaden pracownik medyczny oraz działalności podstawowej podmiotu leczniczego nie będzie mógł mieć ustalonego wynagrodzenia zasadniczego na poziomie niższym niż wynikający z ustawy z 8 czerwca 2017 r. Na realizację proponowanych rozwiązań Narodowy Fundusz Zdrowia przeznaczy w 2021 r. 3,6 mld zł.

SPIS TREŚCI

AKTUALNOŚCI / ALERTY PRAWNE

11 maja 2021 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra rodziny i polityki społecznej.

Rząd chce uporządkować system ubezpieczeń społecznych. Chodzi m.in. o wprowadzenie jednolitych rozwiązań dotyczących przyznawania i wypłaty świadczeń, a także usprawnienie funkcjonowania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Projekt ustawy przewiduje zmiany dotyczące zasad objęcia ubezpieczeniami społecznymi, prawa do świadczeń, usprawnienia obsługi i uporządkowania działań płatników składek oraz usprawnienia obsługi prowadzenia rozliczeń z płatnikami składek. Nowe rozwiązania pozytywnie wpłyną na spójność i jakość systemu ubezpieczeń.

SPIS TREŚCI

SPIS TREŚCI SAS 3 / 2021

AKTUALNOŚCI / PROJEKTY

Ubezpieczenia społeczne
Wynagrodzenia w służbie zdrowia
Informacje o środowisku
Gospodarowanie nieruchomościami

PRZEGLĄD LEGISLACYJNY

ORZECZNICTWO

Uchwała przyznająca radnemu prawo do diety,
pomimo braku jego działań na rzecz gminy, jest niezgodna z ustawą

ANALIZY I KOMENTARZE

Ustawa „lokal za grunt” szansą dla gminnego budownictwa mieszkaniowego?
Coraz mniej czasu na zmianę regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków
W jakich terminach następuje przedstawienie i rozpatrzenie raportu o stanie JST?
Żądania inspektorów ochrony środowiska dotyczące przeprowadzania postępowań służbowych w JST
Zarządzanie cmentarzem komunalnym – problem gminny
Prawne aspekty dziedziczenia majątku przez gminy
Uproszczone postępowanie legalizacyjne – charakterystyka zagadnienia

FUNKCJONOWANIE SAMORZĄDU

Czy wójt może odmówić udostępnienia informacji publicznej w części zanonimizowanych danych?
Czy rada gminy może zróżnicować w uchwale stawkę opłaty
za zajęcie pasa drogowego w zależności od umiejscowienia reklamy?
Kilkakrotne zawieszanie działalności przez przedsiębiorcę w zakresie transportu drogowego
Rozpatrywanie skarg na komisje rady gminy przez Komisję Skarg, Wniosków i Petycji

POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE

Wyłączenie pracownika organu administracji publicznej od udziału w postępowaniu administrayjnym
Realizacja przyłącza wodociągowego bez zgłoszenia organowi administracji architektoniczno-budowlanej
Wszczęcie postępowania karnoskarbowego a zawieszenie
biegu terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych

FINANSE SAMORZĄDU

Zobowiązanie gminy do zapewnienia środków finansowych na spłatę pożyczki przez spółkę komunalną
Przeniesienie obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości

PRAWO PRACY

Kwarantanna pracownika samorządowego a prawo do urlopu wypoczynkowego
Czy pracownik urzędu gminy może świadczyć usługi jako przewodnik górski na rzecz swego pracodawcy?

ZAMÓWIENIA PUBLICZNE

Ściągawka z nowego PZP
Pozacenowe kryteria oceny ofert w nowym Prawie zamówień publicznych
Przetarg nieograniczony – tryb podstawowy w trzech wariantach
Obligatoryjność wizji lokalnej nie może ograniczać konkurencji

DODATEK BIULETYN SAMORZĄDOWCA 3/2021

AKTUALNOŚCI / ALERTY PRAWNE

Zmiany w ustawie o pomocy społecznej
Młodzieżowe rady na nowych zasadach

ANALIZY SAMORZĄDOWE

Skutki zmian w PIT dla budżetów gmin, miast, powiatów i województw
Zadłużenie jednostek samorządu terytorialnego na koniec 2020 r.
Najwyższa Izba Kontroli a samorząd terytorialny
Samorząd terytorialny a mecenat państwa w zakresie działalności kulturalnej
Dobre praktyki obsługi PPK w jednostkach sektora finansów publicznych
Likwidacja OFE odroczona

SĄDY O SAMORZĄDACH

Raport o stanie gminy a wotum zaufania dla wójta, burmistrza, prezydenta miasta
Sąd nie może zmusić wójta, burmistrza, prezydenta miasta do przekazania informacji radnemu

Z GMIN I POWIATÓW

Zielona Europa to lepsza Polska

WYWIADY – REPORTAŻE

Rozmowa z Januszem Buzkiem, organizatorem Forum Miasteczek Polskich

PROFILAKTYKA ZDROWOTNA W SAMORZĄDACH

Samorząd walczy z osteoporozą!

 

DODATEK ORZECZNICTWO I ROZSTRZYGNIĘCIA NADZORCZE DLA SAMORZĄDÓW 

ORZECZNICTWO SN I SĄDÓW POWSZECHNYCH

Odprowadzanie wód opadowych i roztopowych nie podlega taryfom przewidzianym dla ścieków
Niezgodność z prawdą aktu urodzenia może być udowodniona jedynie w postępowaniu sądowym

ORZECZNICTWO SĄDÓW ADMINISTRACYJNYCH

Gmina ma obowiązek zwrotu opiekunom niepełnosprawnych uczniów
tylko kosztów przejazdów za wspólną podróż do szkoły i z powrotem
Z delegacji ustawowej wynika nakaz trzymania pszczół w ulach, ale nie lokalizacja uli
Gmina może wyznaczyć na inkasenta osobę prawną albo jednostkę niemającą osobowości prawnej

ROZSTRZYGNIĘCIA NADZORCZE WOJEWODY

Podejmując uchwałę dot. opłat za zezwolenie alkoholowe,
rada miasta powinna działać wyłącznie w granicach upoważnienia

Wójt nie może wprowadzić okresowego zakazu amatorskiego połowu ryb
Wprowadzenie możliwości usprawiedliwienia nieobecności
radnego powoduje, że dieta traci swój kompensacyjny charakter

ROZSTRZYGNIĘCIA NADZORCZE REGIONALNYCH IZB OBRACHUNKOWYCH

Jeżeli w uchwale dot. dotacji dla klubów sportowych rada miejska nie wyłączyła
klubów zawodowych, to jej projekt należy zgłosić do UOKiK 
Rada gminy jest zobowiązana do wyrażenia swojej woli w zakresie pobierania opłaty targowej
w sposób jednoznaczny, a nie dorozumiany 
Zasady udzielania absolutorium zarządowi związku powiatowego

 

 

WYWIADY – REPORTAŻE

Skąd wziął się u Pana pomysł na organizację Forum Miasteczek Polskich?

Na ten pomysł nie wpadłem tylko ja, ale po kolei. Zacznę od tego, że jestem samorządowcem i członkiem wpierającym Unii Miasteczek Polskich, czyli korporacji będącej członkiem Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Unia Miasteczek Polskich do tej pory nie organizowała własnego wydarzenia, które byłoby okazją do spotkania wójtów i burmistrzów z przedstawicielami rządu oraz biznesu. Tymczasem od wielu lat ogólnopolskie konferencje organizuje na przykład Związek Miast Polskich oraz Związek Gmin Wiejskich RP.

To znaczy, że pozazdrościł Pan innym korporacjom samorządowym własnych wydarzeń?

Nie chodzi o chęć naśladowania innych, ale o pomysł stworzenia unikalnego forum dla przedstawicieli dużych gmin wiejskich, aspirujących do stania się ośrodkami miejskimi oraz małych i średnich miast. Podobnie uważa prezes Unii Miasteczek Polskich, pan Grzegorz Cichy, burmistrz Proszowic pod Krakowem. Na pomysł organizacji Forum Miasteczek Polskich wpadliśmy niezależnie.

Chce pan powiedzieć, że z prezesem Cichym wiąże Pana jakaś relacja telepatyczna?

Na pewno mamy taką samą opinię, jeśli chodzi o konieczność integracji małych ośrodków miejskich.

Czemu ma służyć ta integracja?

Miast poniżej 25 tys. mieszkańców mamy w Polsce 763. Żyje w nich ponad 5,9 mln ludzi. Jeśli do tej liczby dodać ludność terenów wiejskich w gminach miejsko-wiejskich, to daje nam populację ponad 10 mln. Uważamy, że jest to ważna i liczna Wspólnota, która wymaga oddzielnych koncepcji i polityk rozwojowych. Między innymi ich wypracowaniu i przedyskutowaniu będzie służyć Forum Miasteczek Polskich.

„Uważamy” … to znaczy Pan i prezes Cichy?

Nie tylko my dwaj, ale całe środowisko Unii Miasteczek Polskich. Powiem więcej. Nie tylko „uważamy”, ale jesteśmy przekonani. Uzupełnię, że Forum Miasteczek Polskich zaplanowaliśmy jako dwudniowe spotkanie samorządowców, przedstawicieli administracji państwowej oraz biznesu, z myślą o wsparciu mniejszych miejscowości w optymalnym rozwoju oraz zachowaniu ich funkcji społeczno–gospodarczych.

Jakiej tematyki podejmie się Forum?

W ramach Forum przewidujemy trzy sesje plenarne i dwanaście paneli, w których aktywny udział weźmie ponad 50 ekspertów, prelegentów i uczestników debat. Wymienię kilka głównych tematów paneli. I tak: demografia małych miast, czyli jak radzić sobie z depopulacją, starzeniem się mieszkańców i odpływem młodych ludzi? Dalej – środowisko naturalne w aspekcie zmian klimatu, w tym problematyka ciepła miejskiego, OZE, zarządzanie energią i termomodernizacja. Ciekawie zapowiada się panel Smart city, tj. praktyczne narzędzia techniczne i informatyczne służące zarządzaniu miastem i wyzwalaniu energii społecznej. Oczywiście sporo czasu poświęcimy nowej perspektywie budżetowej UE oraz Polskiemu Ładowi.

Chyba wymienił Pan już trzy panele, a to zaledwie czwarta część wszystkich. Może poprzestańmy na tym.

Jeszcze wspomnę o dwóch. Pierwszy to ten dotyczący zarządzania oświatą. Niemal każdy samorząd boryka się z rosnącymi kosztami utrzymania szkół. Subwencja oświatowa wypłacana z budżetu państwa zazwyczaj pokrywa połowę wydatków oświatowych, ponoszonych przez samorządy. Wyzwaniem jest takie optymalizowanie wydatków w oświacie, aby nie odbywało się to kosztem poziomu edukacji. Kolejny panel będzie dotyczył tworzenia wieloletnich planów inwestycyjnych, generowania środków własnych na inwestycje, zwiększania nadwyżki operacyjnej i zarządzania długiem. Stoimy u progu nowej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej. Problemem dla niektórych samorządów będzie znalezienie wkładów własnych na inwestycje współfinansowane ze środków europejskich, szczególnie dla tych, które w minionych latach mocno się zadłużyły. Na to wszystko nakłada się spodziewany spadek dochodów samorządów z powodu spowolnienia gospodarczego wywołanego epidemią COVID-19.

Zatem będzie o czym dyskutować i czerpać przykłady od najlepszych. A propos, kto będzie stanowił zaplecze eksperckie Forum Miasteczek Polskich?

Po pierwsze włodarze i skarbnicy wyróżniających się samorządów. Po drugie specjaliści naszych patronów merytorycznych, to jest Instytutu Sobieskiego i Instytutu Jagiellońskiego, a po trzecie przedstawiciele partnerów biznesowych, w tym kancelarii prawnych i firm doradczych.

Na koniec proszę powiedzieć,
gdzie i kiedy odbędzie się Forum?

Wydarzenie odbędzie się w Warszawie 16 i 17 września.

Dziękuję za rozmowę i życzę powodzenia
w organizacji Forum Miasteczek Polskich.


Linki:
https://forummiasteczek.pl/
https://www.facebook.com/forummiasteczekpolskich
https://www.youtube.com/channel/UCzQzMLES6Ucu9qgacR2kPjQ

SPIS TREŚCI

PROFILAKTYKA ZDROWOTNA W SAMORZĄDACH

Samorządy z różnych regionów Polski i z różnego szczebla administracji samorządowej dostrzegają problemy związane z osteoporozą, którą Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznaje za jedną z głównych chorób cywilizacyjnych, gdzie ryzyko zachorowania rośnie z wiekiem. Jest to choroba szkieletu prowadzącą do złamań kręgosłupa, kości szyjki udowej i kości przedramienia, które mogą wystąpić nawet po niewielkim urazie.

Na skutek ubytku masy kostnej i zmian w jej architekturze, kości tracą swoją gęstość, stają się kruche i łatwo ulegają złamaniom. Nieleczona osteoporoza prowadzi do niepełnosprawności, kalectwa i przedwczesnej śmierci. Przy czym rozwija się ona niepostrzeżenie nie dając przez wiele lat żadnych niepokojących objawów, dopiero złamania z błahych powodów oraz ból kręgosłupa mogą zasygnalizować, że zaatakowała nas osteoporoza. Według raportu NFZ opublikowanego 28.11.2019 r. szacowana liczba osób chorych na osteoporozę w Polsce w 2018 roku, oparta na wskaźnikach epidemiologicznych, to 2,1 mln, z czego 1,7 mln to kobiety. Z badań wynika, że co piąta kobieta i co trzeci mężczyzna powyżej 60 r.ż. umiera w pierwszym roku po złamaniu bliższego końca kości udowej. Osteoporoza jest chorobą przewlekłą, dlatego ważne jest wczesne jej rozpoznanie u osób ze znanymi czynnikami ryzyka. Dlatego też samorządowcy z Urzędu Miasta w Kołobrzegu, Urzędu Miasta w Poznaniu, Urzędu Miasta Bielska Białej oraz Urzędu Marszałkowskiego województwa mazowieckiego opracowali programy polityki zdrowotnej poświęcone profilaktyce i wczesnemu wykrywaniu osteoporozy wśród swoich mieszkańców.
W maju br. ww. samorządy ogłosiły konkursy ofert na wybór realizatorów programów profilaktyki zdrowotnej nakierowanych na przeciwdziałanie osteoporozie i jej fatalnym skutkom.
W Kołobrzegu z programu profilaktyki zdrowotnej pt. „Profilaktyka i wczesne wykrywanie osteoporozy dla mieszkańców Miasta Kołobrzeg na lata 2021–2023” będą mogli skorzystać mieszkańcy Gminy Miasto Kołobrzeg w wieku:

  • kobiety 50 lat lub więcej
  • mężczyźni 70 lat i więcej
  • mężczyźni 50 – 69 lat z co najmniej dwoma czynnikami ryzyka wystąpienia osteoporozy

Budżet programu na lata 2021 -2023 wynosi 157 503 zł.
http://umkolobrzeg.esp.parseta.pl/index.php?id=128578

W Poznaniu do włączenia do programu profilaktyki zdrowotnej pt. „Profilaktyka i wczesne wykrywanie osteoporozy wśród kobiet w wieku 50+, zamieszkałych w Poznaniu, na lata 2021-2023” kwalifikować się będzie 119 828 kobiet, przy czym założono, że programem zostanie objęto 10 % docelowej populacji, czyli 2778 kobiet w wieku 50+ w ciągu trzech lat trwania programu. Wysokość środków finansowych przeznaczonych z budżetu Miasta Poznania na realizację całego programu w latach 2021-2023 wynosi 882 000,00 zł.
https://bip.poznan.pl/bip/wydzial-zdrowia-i-spraw-spolecznych,32/news/ogloszenie-konkursu-ofert-na-wybor-realizatora-programu-polityki-zdrowotnej,163994.html

Również Prezydenta Miasta Bielska-Białej ogłosił konkurs ofert na wybór realizatora programu polityki zdrowotnej pt. „Program profilaktyki złamań osteoporotycznych dla mieszkańców miasta Bielska-Białej, na lata 2021-2025”. Beneficjentami programu będą mieszkańcy Bielska-Białej w wieku:

  • kobiety 60 lat i więcej,
  • mężczyźni 70 lat i więcej

Z wyłączeniem osób z już zdiagnozowaną i / lub leczoną osteoporozą.
Pięcioletni budżet programu wynosi 657 945 zł.
https://bip.um.bielsko.pl/a,78341,konkurs-ofert-na-wylonienie-realizatora-programu-polityki-zdrowotnej.html

SPIS TREŚCI

Samorząd województwa mazowieckiego po wyłonieniu w lipcu br. realizatora „Programu polityki zdrowotnej w zakresie profilaktyki i wczesnego wykrywania osteoporozy wśród mieszkańców województwa mazowieckiego na lata 2021-2023.” rozpocznie jego realizację od 1 sierpnia 2021 r. Program ten skierowany jest do kobiet, które mają ukończone 65 lat i kobiet w wieku 40-64 lat, które mają dodatkowe czynniki ryzyka wymienione w programie oraz mężczyzn w wieku 75 lat i więcej. Udział mężczyzn w programie jest możliwy tylko w przypadku objęcia działaniami całej populacji kobiet. Budżet programu na lata 2021-2023 wynosi 1 000 000 zł.
https://www.mazovia.pl/otwarte-konkursy-ofert/art,430,otwarty-konkurs-ofert-na-realizatorow-programu-polityki-zdrowotnej-w-zakresie-profilaktyki-i-wczesnego-wykrywania-osteoporozy-wsrod-mieszkancow-wojewodztwa-mazowieckiego-na-lata-20212023.html

SPIS TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa