Fundusz sołecki

AKTUALNOŚCI - SAS 2 / 2014

W dniu 28 stycznia 2014 r. Rada Ministrów przyjęła przedłożony przez Ministra Administracji i Cyfryzacji projekt ustawy o funduszu sołeckim. Jego celem jest zwiększenie liczby gmin (o 15 proc.), w których zostanie utworzony fundusz sołecki (do poziomu 70 proc.). Zachętą dla gmin jest możliwość zwiększenia o 10 proc. zwrotu z budżetu państwa wydatków wykonanych w ramach funduszu sołeckiego. Jak wskazali projektodawcy, środki funduszu sołeckiego mogą służyć poprawie warunków życia mieszkańców gminy, jak również być wykorzystywane na usuwanie skutków klęski żywiołowej.

Projekt zakłada, że uchwała rady gminy o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego będzie obowiązywała aż do momentu, gdy rada podejmie uchwałę o niewyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu. Jednocześnie uchwała o niewyrażeniu zgody na utworzenie funduszu będzie obowiązywać tylko przez rok budżetowy, co powodować będzie konieczność ponownego zajęcia się sprawą przez organ stanowiąco-kontrolny gminy. Zgodnie z projektem, uchwały, które podjęte zostaną z naruszeniem wskazanego terminu, czyli po 31 marca roku poprzedzającego rok budżetowy, będą z mocy prawa nieważne, natomiast niepodjęcie uchwały lub podjęcie jej po terminie (31 marca) oznaczać będzie nieważność uchwały, a w konsekwencji nieutworzenie funduszu.
Projektodawcy zakładają, że wójt, burmistrz lub prezydent miasta powinien – w terminie do 31 lipca roku poprzedzającego rok budżetowy – przekazać sołtysom informację o wysokości środków przypadających dla danego sołectwa. Środki niewykorzystane w roku budżetowym wygasają z upływem roku.
Z przepisów projektowanej ustawy wynika, że warunkiem przyznania w roku budżetowym środków z funduszu jest złożenie przez sołectwo wniosku do wójta (burmistrza, prezydenta miasta), który powinien obligatoryjnie zawierać listę przedsięwzięć, przewidzianych do realizacji w danym sołectwie, wraz z określeniem kosztów oraz uzasadnieniem. Sołtys powinien taki wniosek przedłożyć wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) najpóźniej do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, którego wniosek dotyczy. Projekt zawiera delegację do wydania odpowiedniego rozporządzenia przez Ministra Finansów, regulującego szczegółowy tryb zwrotu części wydatków gmin w ramach Funduszu sołeckiego oraz wzór wniosku o zwrot.
Projekt zakłada również możliwość realizacji wspólnych przedsięwzięć przez dwa lub więcej sołectw. Ponadto sołectwo może w trakcie roku budżetowego (nie później niż do 31 października) złożyć wniosek o zmianę przedsięwzięć z zastrzeżeniem, że nie mogą one zwiększać wydatków ustalonych w pierwotnym budżecie.

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa