Rada gminy nie może podjąć uchwały w sprawie powołania osoby pełniącej obowiązki skarbnika

SĄDY O SAMORZĄDACH - BIULETYN SAMORZĄDOWCA 3 / 2022

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 3 lutego 2022 r., sygn. akt II SA/Go 816/21

Żaden przepis prawa nie przewiduje zatrudnienia osoby pełniącej obowiązki skarbnika gminy. Niedopuszczalne jest zatem powołanie na stanowisko „pełniącego obowiązki skarbnika gminy”. Skoro ustawodawca nie przyznał organowi upoważnienia do powierzenia pełnienia obowiązków skarbnika gminy, to za niedopuszczalne należy uznać wydanie przez organ uchwały w sprawie powołania na stanowisko „pełniącego obowiązki skarbnika”.

Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim. Sąd rozpatrywał skargę Wojewody Lubuskiego na uchwałę rady gminy w sprawie powołania „pełniącego obowiązki skarbnika gminy”. Uchwala została podjęta na wniosek wójta gminy.
W ocenie skarżącego uchwała rady gminy jest sprzeczna z prawem. Wojewoda podkreślił, że analiza przepisów dotyczących skarbnika gminy nie pozostawia wątpliwości, że w przypadku tego pracownika samorządowego nie można powierzyć pełnienia obowiązków. Taka możliwość musi bowiem wyraźnie wynikać z przepisu prawa. Organ przyznał, że co prawda art. 21 ustawy o pracownikach samorządowych przewiduje, że jeżeli wymagają tego potrzeby jednostki, pracownikowi samorządowemu można powierzyć, na okres do trzech miesięcy w roku kalendarzowym, wykonywanie innej pracy niż określona w umowie o pracę, zgodnej z jego kwalifikacjami. Mając jednak na uwadze zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności skarbnika gminy, wojewoda ocenił, że nie jest możliwe powierzenie tych obowiązków na podstawie przytoczonego przepisu.
Argumentację tę podzielił WSA w Gorzowie Wielkopolskim. Sąd wskazał, że skoro ustawodawca nie przyznał organowi upoważnienia do powierzenia pełnienia obowiązków skarbnika gminy, to za niedopuszczalne należy uznać wydanie przez organ uchwały w sprawie powołania p.o. skarbnika.
W uzasadnieniu wyroku WSA w Gorzowie Wielkopolskim wskazał, że przepis art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o pracownikach samorządowych (dalej: u.p.s.) stanowi, że skarbnik gminy zatrudniany jest na podstawie powołania. Ustawodawca – jak słusznie wskazał skarżący – określił wymogi, jakie musi spełniać kandydat na stanowisko skarbnika gminy. Wymogi te unormowane są w art. 54 ust. 2 ustawy o finansach publicznych (dalej: u.f.p.). W art. 54 ust 1 u.f.p. ustawodawca wyraźnie wskazał, że głównym księgowym jednostki sektora finansów publicznych, zwanym dalej „głównym księgowym”, jest pracownik, któremu kierownik jednostki powierza obowiązki i odpowiedzialność w zakresie:

  • prowadzenia rachunkowości jednostki;
  • wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi;
  • dokonywania wstępnej kontroli:

– zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
– kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.

Przepisy dotyczące głównego księgowego stosuje się odpowiednio do głównego księgowego budżetu państwa, głównego księgowego części budżetowej oraz skarbnika (głównego księgowego budżetu jednostki samorządu terytorialnego) – art. 54 ust 8 u.f.p. – Na gruncie obowiązujących przepisów, niedopuszczalne jest zatem powołanie na stanowisko pełniącego obowiązki skarbnika gminy. Prawodawca, jedynie w niektórych ustawach zadecydował o możliwości powierzenia pełnienia obowiązków organu administracji publicznej czy kierownika innej jednostki organizacyjnej wykonującej zadania publiczne, np. art. 63 ust 5 ustawy – Prawo oświatowe – wskazał WSA w Gorzowie Wielkopolskim.

SPIS TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa