Po raz piąty przyznano Kryształy PR-u

W Krakowie w zabytkowym Zakładzie Uzdatniania Wody na Bielanach już po raz piąty wręczono Kryształy PR-u – nagrody za najlepsze kampanie promocyjne w samorządziei administracji państwowej. Podczas uroczystej gali wyróżniono m. in. Urząd Miejski w Gdańsku, Miasto Stołeczne Warszawa, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, Województwo Kujawsko-Pomorskie oraz Dąbrowskie Wodociągi.

Gala Kryształów PR-u odbyła się w ramach XIII edycji ogólnopolskiej konferencji PR w Samorządzie i Administracji Państwowej. Na konkurs nadesłano niemal 200 zgłoszeń, których poziom był niezwykle wyrównany. - W tym roku wybranie zwycięskich prac było dla nas bardzo trudne. Doświadczenie zdobywane przez samorządy, ich kreatywność w podejściu do podejmowanych tematów i coraz większa dbałość o całokształt wykonania sprawiają, że obrady jury są z roku na rok bardziej burzliwe. Oceniając na podstawie zgłoszeń w przeciągu 5 edycji Kryształów PR-u poziom działań promocyjnych w administracji i samorządach cały czas rośnie – mówi jeden z przedstawicieli jury Sebastian Chachołek – Prezes Zarządu Grupy PRC, komentator i ekspert z zakresu PR, doradca i konsultant z zakresu marketingu politycznego.


Wyróżnienia oraz Grand Prix przyznano w sześciu kategoriach.


W kategorii Najlepsza kreatywna kampania promocyjna wyróżnienia trafiły do: Urzędu Miasta i Gminy Czerwionka-Leszczyny, Urzędu Miasta Katowice, Województwa Podkarpackiego oraz Urzędu Miasta Wodzisławia Śląskiego. Najlepsza okazała się kampania Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Dlaczego akurat ten projekt?
- Ponieważ proponuje innowacyjne i niezwykle otwarte podejście do tematyki kościoła, które – wyrwane ze skostniałych ram – bez trudu trafia do młodych ludzi. Połączenie promocji regionu ze Światowymi Dniami Młodzieży umożliwiło zaprezentowanie Małopolski jako miejsca, w którym to, co świeckie i to, co uduchowione może nie tylko współistnieć, ale także uzupełniać się z bardzo dobrym efektem – mówi prof. Sławomir Smyczek, przewodniczący Jury Kryształów PR-u, Prorektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

W kategorii Najlepszy wizerunek w mediach społecznościowych wyróżniono: Województwo Kujawsko-Pomorskie, Gminę Krosno Odrzańskie, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego i Urząd Miasta Wodzisławia Śląskiego. Grand Prix w tej kategorii zdobył Urząd Miasta Gdańsk. W uzasadnieniu werdyktu jury podkreśliło dużą liczbę aktywnych fanów, regularne i kreatywnie prowadzoną komunikację, stałą interakcję z fanami oraz różnorodność zamieszczanych materiałów. Na uznanie zasługują także dodatkowe profile prowadzone przez Urząd Miejski w Gdańsku.

W kategorii Najlepszy film promocyjny wyróżniono: Urząd Miejski w Gdańsku, Gminę Karpacz oraz Urząd Miasta w Stalowej Woli. Grand Prix ex aequo otrzymały Gmina Strzelce Opolskie i Miasto Stołeczne Warszawa. - Strzelce Opolskie zachwyciły nas naturalnym wdziękiem i atmosferą, która pozwoliła wykreować niezwykle ciepły charakter miejscowości. Zżyci i lubiący swoje miasto mieszkańcy, którzy wystąpili w filmie prezentując przekrój niemal wszystkich grup społecznych oraz energetyczna muzyka nagrana przez lokalny zespół sprawiły, że film ogląda się z prawdziwą przyjemnością. – mówi dr Krzysztof Koj, członek Jury Kryształów PR-u, doktor nauk ekonomicznych, Dziekan Wyższej Szkoły Bankowej w Chorzowie, członek Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu i Administracji Publicznej.

Drugi z laureatów, Miasto Stołeczne Warszawa, zdobył uznanie jury nie tylko doskonałym montażem, wyjątkową kreacją, ale także niezwykłym pomysłem na film. Za pomocą obrazu udało się przekazać to, co zwykle zostaje po stronie lektora.

- Recepta na najlepszy film promocyjny jest bardzo prosta: trzeba mieć świetnych mieszkańców, takich, o których i dla których warto kręcić film. Trzeba mieć świetnych pracowników, dużo zapału i miłości do swojego miasta. – mówi Agnieszka Szmulewicz – zastępca Burmistrza Dzielnicy Targówek Miasta Stołecznego Warszawy.

W kategorii Najlepsza promocja projektów unijnych wyróżniono z kolei: Gminę Krosno Odrzańskie i Urząd Miasta Legnicy. Grand Prix powędrowało w ręce przedstawicieli Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Urzędu Miasta Wodzisławia Śląskiego. Tym co zwróciło uwagę komisji w projekcie zgłoszonym przez Województwo Kujawsko-Pomorskie jest niezwykle kreatywne podejście, wymykające się z ram tradycyjnej promocji. Wykorzystanie popularnej gry komputerowej w celu promowania regionu to świetny pomysł nie tylko na zwrócenie uwagi opinii publicznej, która szeroko komentowała niestandardowy pomysł, ale także próba wykorzystania aktualnych trendów i forma dotarcia do osób, którym nierzadko bliższa od normalnej rzeczywistości jest jej wirtualna odsłona.

W kolejnej kategorii – Najlepsza gazeta miejska/biuletyn wyróżniono: Urząd Miasta Częstochowa, Urząd Miasta Krakowa, Urząd Miasta Legionowo oraz Urząd Gminy Pałecznica. Grand Prix otrzymał Urząd Miasta Tarnowa.

W ostatniej z kategorii - Najlepsza kampania promocyjno-informacyjna spółki samorządowej wyróżnione zostały: Zakład Utylizacyjny Sp. z o.o. z Gdańska, Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Gliwicach oraz Miejski Zakład Komunalny Sp. z o.o. w Stalowej Woli. Grand Prix powędrowało ex aequo do Dąbrowskich Wodociągów Sp. z o.o. i Wałbrzyskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. Obie spółki podeszły do swoich projektów niestandardowo, a szeroki wachlarz prowadzonych działań nastawionych na bliski kontakt z odbiorcą przyniósł nadzwyczaj dobry efekt. Na uwagę zasługują zwłaszcza działania prowadzone w mediach oraz pomysłowość w prezentowaniu tematów pozornie trudnych do przekazania.

PR w Samorządzie i Administracji Państwowej to najstarsza konferencja w Polsce z obszaru public relations dedykowana przedstawicielom jednostek terytorialnych i samorządowych. Odbywa się ona nieprzerwanie od 2004 r. Przez kilkanaście edycji wzięło w niej udział kilka tysięcy uczestników – prezydentów, burmistrzów, wójtów, rzeczników prasowych i osób odpowiedzialnych za promocję i marketing w samorządzie i administracji publicznej. W tym roku gościem specjalnym konferencji był Kamil Durczok. Każdego roku uznani eksperci podejmują tematykę aktualnych trendów w obszarze PR-u.

Więcej informacji o Kryształach PR-u znajduje się na stronie www.prwsamorzadzie.pl

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa