Poprawa warunków działalności gospodarczej

AKTUALNOŚCI - SAS 7 / 2014

W dniu 10 czerwca 2014 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, przedłożony przez ministra gospodarki.

Celem projektowanej regulacji jest usprawnienie funkcjonowania małych i średnich firm poprzez ograniczenie obowiązków informacyjnych, co ma ułatwić kontakty przedsiębiorców z administracją i obniżyć koszty prowadzenia działalności. Zaproponowano również przepisy, które służą poprawie płynności finansowej przedsiębiorstw i wspieraniu inwestycji oraz społecznej odpowiedzialności biznesu i sprawnej administracji.

Najważniejsze proponowane zmiany sprowadzają się do:

  • umożliwienia zachowania ważności orzeczenia lekarskiego przez nowego pracodawcę,
  • zastąpienia ryczałtem obecnego systemu rozliczania podatku dochodowego z tytułu użytkowania pojazdu służbowego do celów prywatnych,
  • zwolnienia pracowników z podatku dochodowego z tytułu dowozu do zakładu pracy transportem zbiorowym organizowanym przez pracodawcę,
  • zwolnienia z podatku dochodowego bezpłatnej pomocy prawnej świadczonej osobom niezamożnym,
  • ograniczenia obowiązków statystycznych dla mikroprzedsiębiorców,
  • zniesienia obowiązku sprawdzenia, do 30 kwietnia, prawidłowości danych przekazanych ZUS w miesięcznych raportach imiennych,
  • zwolnienia płatników składek, opłacających za ubezpieczonych jedynie składkę na ubezpieczenie zdrowotne, z obowiązku przekazywania im raportów miesięcznych na ten temat,
  • zmniejszenia uciążliwości procedur importowych w portach morskich,
  • rozszerzenia podmiotowego i przedmiotowego zakresu udzielania poręczeń w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
  • wydłużenia terminu na rozliczenie VAT w imporcie dla AEO (przedsiębiorców wiarygodnych dla administracji celnej),
  • zniesienia obowiązku potwierdzania zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R.
  • Nowe rozwiązania mają obowiązywać od 1 stycznia 2015 r.

 

Nowelizacja ustawy o samorządzie gminnym

AKTUALNOŚCI - SAS 7 / 2014

W dniu 17 czerwca 2014 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, przedłożonych przez ministra administracji i cyfryzacji.

Celem projektowanej regulacji jest usprawnienie organizowania zadań, które gminy, powiaty i województwa samorządowe wykonują na rzecz obywateli.

ZMIANY W USTAWIE O SAMORZĄDZIE GMINNYM

Łączenie gmin i powiatów. Jak zakłada projekt wprowadzony zostanie pełnomocnik ds. utworzenia gminy, a jego zadaniem, do czasu utworzenia nowej gminy, będzie przygotowanie gminy do wykonywania zadań publicznych. Według projektu z dniem utworzenia gminy pełnomocnik przejmie wykonywanie zadań i kompetencji jej organów, aż do momentu ukonstytuowania się nowych organów gminy, zadaniem pełnomocnika będzie także przygotowanie urzędu nowej gminy (lub starostwa powiatowego) do wykonywania zadań publicznych oraz zapewnienie prawidłowej gospodarki finansowej utworzonej jednostki, szczególnie dotyczy to uchwalenia budżetu. Projekt budżetu nowej jednostki, przygotowany przez pełnomocnika i skonsultowany z regionalną izbą obrachunkową, będzie podstawą jej gospodarki finansowej do czasu uchwalenia budżetu. Analogiczne rozwiązania będą wprowadzone do ustawy o samorządzie powiatowym. W projekcie założono zwiększenie liczby radnych rady nowej jednostki, co ma być zachętą do procesu łączenia jednostek samorządu terytorialnego w podmioty większe i silniejsze na czas pierwszej kadencji (w skład rady gminy powstałej w wyniku połączenia dwóch lub więcej gmin, w pierwszej kadencji wejdą radni w liczbie: 21 w gminach do 20.000 mieszkańców; 23 trzech w gminach do 50.000 mieszkańców; 25 w gminach do 100.000 mieszkańców oraz po trzech na każde dalsze rozpoczęte 100.000 mieszkańców, nie więcej jednak niż 48 radnych).
Wspólna obsługa. Zgodnie z projektowanymi przepisami gminy będą mogły skorzystać z możliwości wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej. Przede wszystkim dotyczy to jednostek nieposiadających osobowości prawnej. Jak założył Rząd decyzję o zapewnieniu tego rodzaju obsługi będzie podejmować organ stanowiący jednostki. Uchwała rady gminy będzie określać przede wszystkim jednostkę obsługującą, jednostki objęte obsługą wraz z jej zakresem odnoszącym się do poszczególnych jednostek. Uchwały te będą miały charakter wiążący dla tych jednostek. Rada Ministrów założyła, że organy lub podmioty zarządzające samorządowymi osobami prawnymi, zaliczanymi do sektora finansów publicznych, będą mogły powierzyć – w drodze porozumienia – wykonywanie funkcji obsługowych strukturom stworzonym do tego celu przez jednostki samorządu terytorialnego. Ponadto w przypadku, gdy jednostka obsługująca będzie zapewniać realizację funkcji głównego księgowego przez osobę spełniającą te wymogi, to w jednostce obsługiwanej nie będzie zatrudniany główny księgowy.
Związki międzygminne, powiatowe i powiatowo-gminne. W projekcie przewidziano uproszczenie i skrócenie procedury zmiany statutu związku międzygminnego oraz jego likwidacji, a mianowicie organ stanowiący związku będzie mógł przyjąć projekt uchwały w sprawie zmiany statutu i przesyłać go wojewodzie i jeżeli wojewoda nie przedstawi negatywnego stanowiska w terminie 30 dni, projekt będzie uważany za uzgodniony. W takim przypadku zgromadzenie związku będzie mogło podjąć uchwałę o zmianie statutu. Ponadto wprowadzono nowe regulacje, które umożliwiają tworzenie przez gminy i powiaty związków powiatowo-gminnych. Jak zakłada Rada Ministrów mechanizm funkcjonowania związku powiatowo-gminnego będzie analogiczny do istniejących rozwiązań dotyczących związków międzygminnych oraz związków powiatów. A zatem związek tworzony przez powiat oraz gminy z jego terenu będzie realizował zadania zarówno powiatowe, jak i gminne.

 

Wójt nakazuje usunięcie odpadów

TEMAT MIESIĄCA  - SAS 7 / 2014

PYTANIE PRACOWNIKA GMINY

Na jednej z działek znajdują się zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego i elementy wyposażenia. Właściciel działki twierdzi, że to nie on nawiózł odpady. 
Czy w takiej sytuacji wójt musi ustalać posiadacza odpadów, czy może nakazać usunięcie ich właścicielowi działki?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA

Posiadacz odpadów jest obowiązany do usunięcia ich z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania. Gdy jednak nie można ustalić posiadacza odpadów, obowiązek ten ciąży na właścicielu działki, na której się znajdują.

Ponieważ posiadacza (wytwórcę) odpadów zwykle trudno ustalić, więc przyjmuje się, że zobowiązanym do usunięcia odpadów jest władający powierzchnią ziemi. Zgodnie z art. 3 pkt 44 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska za władającego powierzchnią ziemi uznaje się właściciela nieruchomości, a jeżeli w ewidencji gruntów i budynków prowadzonej na podstawie ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne ujawniono inny podmiot władający gruntem, to on jest zobowiązany.
Właściwie adresatem decyzji nakazującej usunięcie odpadów jest posiadacz odpadów, który swoje odpady składuje lub magazynuje w miejscu do tego nieprzeznaczonym. Zgodnie bowiem z art. 3 ust. 3 pkt 19 ustawy z 19 grudnia 2012 r. o odpadach posiadaczem odpadów jest wytwórca odpadów lub osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej będąca w posiadaniu odpadów. Przepis ten ustanawia również domniemanie, że władający powierzchnią ziemi jest posiadaczem odpadów znajdujących się na nieruchomości.

USTALIĆ, KTO JEST POSIADACZEM ODPADÓW

Organ, który wydaje decyzję musi zatem w pierwszej kolejności ustalić, kto jest posiadaczem odpadów, co w przypadku odpadów porzucanych jest czynnością wymagającą od organu zebrania dowodów pozwalających na przypisanie władztwa nad odpadami konkretnemu podmiotowi. Pomocne w tym zakresie jest domniemanie, że to władający powierzchnią ziemi jest posiadaczem odpadów znajdujących się na nieruchomości. Na nim wtedy spoczywa ciężar obalenia tego domniemania. Władający powierzchnią ziemi może się zwolnić z odpowiedzialności za odpady tylko w jeden sposób – wskazując, że odpadem włada lub władał faktycznie inny podmiot, czyli wskazać wyraźnie na innego posiadacza odpadów (por. wyroki NSA z 19 grudnia 2007 r., sygn. akt II OSK 1721/06 oraz z 26 września 2013 r., sygn. akt II OSK 330/12, Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych, www.orzeczenia.nsa.gov.pl ).

Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z 27 listopada 2013 r., sygn. akt II SA/Gd 692/13, CBOSA, do zastosowania środka nadzorczego w postaci decyzji nakazującej usunięcie odpadów wymagane jest ustalenie następujących okoliczności:

  • istnienia odpadów,
  • składowania tych odpadów w miejscu nieprzeznaczonym do składowania i magazynowania odpadów,
  • podmiotu zobowiązanego do usunięcia nielegalnie składowanych odpadów (posiadacza odpadów).

Ustalenie tych okoliczności uzasadnia wydanie decyzji, w której treści trzeba wskazać: termin usunięcia odpadów, ich rodzaj i sposób usunięcia.

Aneta Podgajna

PODSTAWA PRAWNA
– Ustawa z 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2012 r., poz. 1232 ze zm.)
– Ustawa z 19 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2013 r., poz. 21 ze zm.)

ZOBACZ PEŁNY SPIS TREŚCI ATUALNEGO NUMERU

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa