NSA nie rozstrzygnął wątpliwości w interpretacji pojęć „budowli” i „budynku”, pojawiających się przy stosowaniu przepisów prawa regulujących opodatkowanie podatkiem od nieruchomości

FINANSE SAMORZĄDU - SAS 5/2021

W dniu 29 września 2021 r., za  sygn. akt III FPS 1/21, Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów, podjął następującą uchwałę: „Obiekt budowlany, będący budowlą w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) w związku z art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2010 r. Nr 63, poz. 613 ze zm.), może być dla celów opodatkowania podatkiem od nieruchomości uznany za budynek w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, jeżeli spełnia kryteria bycia budynkiem wymienione w tym przepisie, a jego wyróżniającą cechą jest powierzchnia użytkowa, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych”.

Tak więc, pomimo pokładanych w podejmowanej uchwale oczekiwań, Naczelny Sąd Administracyjny nie rozstrzygnął w sposób ostateczny wątpliwości w interpretacji definicji ustawowych pojęć „budowli” i „budynku”, które pojawiają  się nie tylko przy stosowaniu przepisów prawa regulujących opodatkowanie podatkiem od nieruchomości przez samych podatników, czy też organy podatkowe, ale i przez sądy administracyjne, w tym również Naczelny Sąd Administracyjny,  o czym świadczy fakt przekazania do rozpoznania zagadnienia prawnego przekazanego przez Naczelny Sąd Administracyjny postanowieniem z dnia 13 lipca 2021 r., sygn. akt III FSK 1611/21.
Ponieważ w dacie przekazywania tekstu do publikacji uchwała nie miała jeszcze pisemnego uzasadnienia, to opierając się na stanowisku podmiotu, który przystąpił do postępowania uchwałodawczego (RPO) wskazać należy, że z powyższej uchwały wynika, iż obiekt budowlany, będący budowlą w rozumieniu art. 3 pkt 3 Prawa budowalnego, może być dla celów opodatkowania podatkiem od nieruchomości uznany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, pod warunkiem jednak, że spełnia kryteria bycia budynkiem (tj. jest trwale związany z gruntem, jest wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych, ma fundament i dach), a jego wyróżniającą cechą jest powierzchnia użytkowa, jednocześnie wskazując na występowanie dodatkowego warunku. Otóż w uchwale Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że w procesie kwalifikacji danego obiektu budowlanego jako budynku, na cele podatkowe należy uwzględniać parametr, jakim jest podstawa opodatkowania – w przypadku zaś budynków podstawę opodatkowania stanowi powierzchnia użytkowa. Zastrzeżenie to będzie miało decydujące znaczenie dla opodatkowania takich obiektów, jak silosy.
W związku z powyższym, dopóki ustawodawca nie wprowadzi do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych odrębnej definicji pojęcia „budowla” na użytek tej ustawy, nadal podatnicy, organy podatkowe i sądy administracyjne obu instancji borykać się będą z problemami w interpretacji i stosowaniu przepisów prawa, regulujących opodatkowanie podatkiem od nieruchomości budowli.

Adrianna Elżbieta Grzymska-Truksa
radca prawny

źródło:

https://www.nsa.gov.pl/komunikaty/uchwala-7-sedziow-nsa-w-sprawie-opodatkowania-budowli-podatkiem-od-nieruchomosci-sygn-akt-iii-fps-1-21,news,4,826.php
https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/nsa-podatek-definicja-budynek-rpo

SPIS TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa