AKTUALNOŚCI LEGISLACYJNE - SIERPIEŃ 2017

30 sierpnia - w siedzibie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji obradowała Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego. Bilans spotkania to 38 projektów ustaw i rozporządzeń uzgodnionych, sześć skierowanych na zespoły robocze oraz jeden projekt (rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki w sprawie przekazywania środków z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej) zaopiniowany negatywnie. Samorządowcy uważają, że projekt centralizuje wydawanie środków z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Natomiast Jarosław Stawiarski, wiceminister sportu i turystyki przekonywał, że na poziomie centralnym, urzędnicy pracujący w jego resorcie lepiej podzielą środki z funduszu niż przedstawiciele samorządów. Komisja postanowiła też, że swoje stanowisko w sprawie Projekt Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2018-2020 strona samorządowa przedstawi w trybie obiegowym.

Jednym z tematów dyskutowanych podczas posiedzenia KWRiST była sprawa niewystarczającego dotowania zadań zlecanych samorządom przez administrację rządową. Przyczynkiem do dyskusji na ten temat była kontrola NIK, która wskazała m.in., że „proces standaryzacji obliczania dotacji celowej na obsługę spraw obywatelskich przeprowadzono nierzetelnie”, bo policzono tylko koszty wynagrodzenia pracowników. NIK zaleca więc ponowne zweryfikowanie i uzupełnienie metodologii opracowanej przez Ministerstwo Finansów. Zaznacza też, że JST dofinansowywały te zadania własnymi środkami, co ograniczało im możliwość finansowania zadań własnych. Teresa Czerwińska, wiceminister finansów obiecała zająć się kompleksowo tą kwestią. Zaznaczyła jednak, że najpierw chce jednak dokonać analizy, a potem szczegółowej standaryzacji zadań zleconych i ich kompleksowej wyceny. Jej zdaniem wykazywanie w sprawozdaniach środków dokładanych przez samorządy do zadań zleconych powinno być efektem tych prac, a nie odwrotnie. Dodała, że konieczna będzie współpraca jej ministerstwa z innymi resortami, zwłaszcza MSWiA, jako że nadzór nad prawidłowym wykonywaniem zadań i szczegółowe informacje mają dysponenci poszczególnych części budżetowych.

W trakcie posiedzenia strona samorządowa KWRiST zaprezentowała także swoje stanowisko w sprawie sytuacji gminy Ostrowice. Strona samorządowa zauważa, że użycie terminu likwidacja w stosunku do gminy – podstawowej jednostki samorządu terytorialnego, zdefiniowanej jako jej mieszkańcy oraz terytorium – jest niefortunne. Zwrócili także uwagę, że pomysłowi włączenia Ostrowic do Drawska Pomorskiego stanowczo sprzeciwiają się zarówno władze tej gminy, jak i jej mieszkańcy. Głównie dlatego, że oznaczałoby to dla Drawska konieczność przejęcia odpowiedzialności za dług Ostrowic. organy gminy Drawsko Pomorskie, która musiałaby przejąć również długi i problemy znoszonej gminy. W związku z tym samorządowcy proponują, aby rząd przed podjęciem decyzji, rozważył oddłużenie Ostrowic.

RADA MINISTRÓW

29 sierpnia - na posiedzeniu Rady Ministrów przyjęty został projekt ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności. Projekt przewiduje uchylenie przepisów znoszących obowiązek meldunkowy, co oznacza, że od 1 stycznia 2018 r. obowiązek ten będzie nadal istniał. Gromadzenie danych o miejscu zamieszkania ma kluczowe znaczenie dla prawidłowej realizacji konstytucyjnych i ustawowych zadań oraz obowiązków administracji publicznej wobec obywateli. Jest to także niezwykle istotne z punktu widzenia szeroko rozumianego bezpieczeństwa, szczególnie w kontekście obecnej sytuacji geopolitycznej w Europie. Płyną z niego również korzyści dla obywateli (m.in. łatwiejsze głosowanie w wyborach i załatwianie spraw związanych z zabezpieczeniem społecznym: emerytury, renty, itp.). Informacja o liczbie i strukturze mieszkańców pozwala też na planowanie usług publicznych i komunalnych, np. takich jak zapewnienie opieki żłobkowej i przedszkolnej, a także planowanie finansowania tych usług i innych zadań państwa wobec obywateli. Obowiązek rejestracji miejsca zamieszkania funkcjonuje w kilkunastu krajach Unii Europejskiej, tj. w Finlandii, Litwie, Austrii, Chorwacji, Wielkiej Brytanii, Łotwie, Danii, Bułgarii, Belgii, Luksemburgu, Szwecji, Hiszpanii, Włoszech, Estonii, Holandii, czy Niemczech. W wielu krajach obowiązek meldunkowy ma bardziej rygorystyczną formę niż w Polsce, a za jego niedopełnienie wymierzane są wysokie kary finansowe. Pozostawiając obowiązek meldunkowy zaproponowano istotne uproszczenia przy jego realizacji – od 1 stycznia 2018 r. przewidziano możliwość elektronicznego meldunku, czyli bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie. Powstanie specjalna e-usługa, za pomocą której każda osoba posiadająca profil zaufany ePUAP albo kwalifikowany podpis elektroniczny będzie mogła się zameldować. Rozwiązanie to ułatwi spełnienie obowiązku meldunkowego, przede wszystkim przez możliwość jego zrealizowania poza godzinami pracy urzędu.

Na tym samym posiedzeniu rząd wysłuchał informacji na temat stanu przygotowania i wprowadzenia zmian w systemie emerytalnym związanych z obniżeniem wieku emerytalnego. 1 października 2017 r. w życie wejdą przepisy przewidujące przywrócenie wieku emerytalnego: 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn. Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) przygotowuje się do sprawnej obsługi osób chcących przejść na emeryturę. ZUS szacuje, że wzrost liczby emerytur wypłacanych na koniec grudnia 2017 r., związany z wprowadzeniem zmiany wieku emerytalnego, wyniesie ok. 331,3 tys., przy założeniu, że na emeryturę przejdzie od razu około 82 proc. uprawnionych osób. Aby zapewnić prawidłowe i terminowe działanie ZUS wprowadzono m.in:

  • „Doradcę emerytalnego” – usługę doradczą polegającą na udzielaniu informacji o warunkach, które należy spełnić, aby uzyskać świadczenie. Doradca pomaga przede wszystkim w wyborze optymalnego rozwiązania dotyczącego przysługującego świadczenia oraz wylicza prognozowaną wysokość emerytury. ZUS wyłonił we wszystkich swoich jednostkach prawie 600 doradców emerytalnych. Udzielają oni informacji obywatelom od 3 lipca 2017 r. Poza obsługą bezpośrednią, w placówkach ZUS informacji udzielają także konsultanci z Centrum Obsługi Telefonicznej.

  • Działania informacyjno-promocyjne – ZUS wysłał prawie 500 tys. powiadomień do osób, które nabędą prawo do emerytury 1 października 2017 r. Wysyłka ta prowadzona była od 14 lipca do 31 lipca 2017 r. Ponadto, ZUS udostępnił odpowiednie informacje na stronie internetowej, a także przygotował ulotki, broszury, plakaty, krótkie komunikaty informacyjne oraz tematyczne szkolenia. Zagadnienia dotyczące wieku emerytalnego są również szeroko prezentowane w prasie ogólnokrajowej i lokalnej.

  • System informatyczny – ZUS dostosowuje system informatyczny do nowych warunków związanych z wprowadzeniem zmiany wieku emerytalnego. Obecnie trwają testy oprogramowania.

  • Działania organizacyjne – Aby zabezpieczyć sprawną obsługę wniosków ZUS podjął działania przygotowawcze o charakterze kadrowym i organizacyjnym. Ponadstandardowy wpływ wniosków będzie rodził potrzebę zabezpieczenia odpowiedniej liczby pracowników. Do tego celu delegowanych zostanie blisko 9 tys. osób aktualnie obsługujących sprawy emerytalne. W razie konieczności liczba ta zostanie odpowiednio zwiększona w taki sposób, aby cała akcja mogła zostać zrealizowana sprawnie, terminowo, w sposób najbardziej komfortowy dla klientów, a jednocześnie najmniej obciążający dla pracowników ZUS, z poszanowaniem przepisów dotyczących czasu pracy oraz zasad wynagradzania za pracę w czasie ponadnormatywnym.

29 sierpnia - Rada Ministrów przyjęła także projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia oraz niektórych innych ustaw. Nowe regulacje rozwiązują problem pokrywania kosztów postępowań w sprawach o wykroczenia ponoszonych w toku czynności wyjaśniających prowadzonych przez straż gminną lub straż miejską, czyli organy podległe gminie. Chodzi m.in. o sytuację zwrotu należności za stawiennictwo świadka w trakcie czynności prowadzonych przez straż gminną lub straż miejską, czyli np. zwrotu kosztu dojazdu na przesłuchanie lub utraconego dochodu w powodu stawienia się na wezwanie któreś ze straży, a także inne wydatki (np. koszty noclegu).

Na podstawie obowiązujących przepisów nie można jednoznacznie wskazać podmiotu, który powinien zwrócić koszty powstałe w toku czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia prowadzonych przez straż gminną (miejską), który dokonałby uregulowania wydatków jako Skarb Państwa. Straż gminna (miejska) jest jednostką organizacyjną gminy, natomiast gmina posiada osobowość prawną, w związku z czym jej budżet jest odrębny od budżetu Skarbu Państwa. Rozwiązanie tego problemu jest konieczne ze względu na zapewnienie właściwej realizacji prawa świadka (biegłego, tłumacza, specjalisty) do wypłaty przyznanych mu należności za udział w czynnościach wyjaśniających w sprawach o wykroczenia prowadzonych przez straż gminną (miejską).

W nowych rozwiązaniach przyjęto, że wydatki ponoszone w toku czynności wyjaśniających będą tymczasowo regulowane przez Skarb Państwa (SP) lub jednostkę samorządu terytorialnego (jst), a następnie rozliczane stosowanie do odpowiedzialności za wynik postępowania. Jeśli czynności wyjaśniające prowadzić będzie Policja lub organ innej państwowej osoby prawnej (np. Straż Parku Narodowego), to zwrot wydatków nastąpi z budżetu państwa. Jeśli natomiast czynności wyjaśniające prowadzić będzie straż gminna lub straż miejska, to zwrot wydatków nastąpi z budżetu gminy.

Z ORGANIZACJI SAMORZĄDOWYCH

ZMIĄZEK MIAST POLSKICH

24 sierpnia - zarząd Związku Miast Polskich, podczas posiedzenia zorganizowanego w Przemyślu, przyjął dwa stanowiska: pierwsze dotyczące finansowania zadań zleconych oraz drugie dotyczące dofinansowania ze środków UE sieci dróg krajowych poza siecią TEN-T.

- Samorządy otrzymują od lat środki nieadekwatne do wydatków ponoszonych na zadania zlecone, dlatego dofinansują te zadania własnymi środkami, co ogranicza im możliwość finansowania zadań własnych – czytamy w pierwszym z przyjętych przez zarząd ZMP stanowisk. - Czas najwyższy, by te sprawy uregulować sprawiedliwie (adekwatność) i przejrzyście (jawność). Oczekujemy ze strony Ministerstwa Finansów deklaracji skorygowania sposobu kalkulowania środków na dotacje celowe na zadania zlecone, realizowane przez JST, jeszcze w tym roku.

Natomiast w stanowisku w sprawie dofinansowania ze środków UE sieci dróg krajowych poza siecią TEN-T, burmistrzowie i prezydenci miast postulują przeprowadzenie analizy systemu finansowania dróg krajowych, a także wielkości i dostępności środków pochodzących z UE, przeznaczonych na dofinansowanie dróg krajowych poza siecią TEN-T. Zarząd ZMP zwraca także uwagę na niesprawiedliwe potraktowanie miast na prawach powiatu z województwa mazowieckiego, które - jako jedyne w kraju - nie mogą ubiegać się o środki z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w zakresie dofinansowania dróg krajowych, a także niewystarczającą wysokość środków na drogi krajowe w miastach na prawach powiatu w tym programie.

24 sierpnia - na posiedzeniu Rady Ministrów przyjęty został projekt ustawy budżetowej na 2018 r. W projekcie budżetu państwa na 2018 rok zaplanowano:

  • dochody budżetu państwa: 355,7 mld zł,

  • wydatki budżetu państwa: 397,2 mld zł,

  • deficyt budżetu państwa na kwotę nie większą niż: 41,5 mld zł.

  • deficyt sektora finansów publicznych (według metodologii UE) na poziomie 2,7 proc. PKB

Podstawowe wskaźniki makroekonomiczne

  • wzrost PKB (w ujęciu realnym o 3,8 proc.),

  • średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych (2,3 proc.),

  • wzrost przeciętnego rocznego funduszu wynagrodzeń w gospodarce narodowej oraz emerytur i rent (6,3 proc.),

  • wzrost spożycia prywatnego (w ujęciu nominalnym o 5,9 proc.).

Projekt budżetu na 2018 r. spełnia kryteria stabilizującej reguły wydatkowej oraz deficytu sektora finansów według metodyki unijnej niższego niż 3 proc. PKB.

Na tym samym posiedzeniu rząd przyjął projekt ustawy o podstawowej opiece zdrowotnej. Każdy pacjent będzie objęty opieką zespołu podstawowej opieki zdrowotnej, w skład którego wejdą: lekarz podstawowej opieki zdrowotnej (POZ), pielęgniarka POZ i położna POZ. Pracę zespołu POZ koordynować będzie lekarz POZ, który ma planować i realizować opiekę lekarską nad świadczeniobiorcą dotyczącą zachowania zdrowia, profilaktyki chorób, ich rozpoznawania i leczenia oraz rehabilitacji świadczeniobiorcy. Pielęgniarka POZ ma planować i realizować opiekę pielęgniarską nad świadczeniobiorcą i jego rodziną, jeśli chodzi o promocję zdrowia i profilaktykę chorób, świadczenia pielęgnacyjne, diagnostyczne, lecznicze i rehabilitacyjne. Położna POZ ma realizować pielęgnacyjną opiekę położniczo-neonatologiczno-ginekologiczną w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki chorób, świadczeń pielęgnacyjnych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych. Zespół POZ, niezależnie od formy organizacyjno-prawnej, będzie pracował w oparciu o zasadę niezależności zawodowej swoich członków. Jednocześnie zostanie utrzymana możliwość prowadzenia działalności w ramach POZ różnych podmiotów leczniczych (przedsiębiorcy: osoby fizyczne lub prawne, organizacje pozarządowe, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej) oraz praktyk zawodowych (indywidualne i grupowe; lekarskie, pielęgniarskie lub położnych). Zasady podpisywania umów o udzielanie świadczeń z publicznym płatnikiem będą zawierane, jak dotychczas, ze świadczeniodawcami. Zespół POZ, co do zasady nie będzie nowym świadczeniodawcą. W ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej zespół POZ ma współpracować z pielęgniarką środowiska nauczania i wychowania lub higienistką szkolną. Ponadto, w ramach udzielania świadczeń opieki zdrowotnej zespół POZ ma współpracować również z osobami udzielającymi pacjentowi świadczeń specjalistycznych (m.in. w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, leczenia szpitalnego, opieki długoterminowej), jak również z przedstawicielami organizacji i instytucji działających na rzecz zdrowia czy dyrektorami szkół.

Źródłem finansowania POZ będzie Narodowy Fundusz Zdrowia, a podstawę finansowania stanowić ma tzw. roczna stawka kapitacyjna. Zaplanowano wyodrębnienie w umowie o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej dodatkowych środków przeznaczonych na zapewnienie koordynacji opieki nad świadczeniobiorcą, w tym koordynatora (budżet powierzony). Planowane jest też wyodrębnienie dodatkowych środków przeznaczonych na zapewnienie profilaktycznej opieki zdrowotnej (opłata zadaniowa) oraz oczekiwanego efektu zdrowotnego i jakości opieki (dodatek motywacyjny).

Rada Ministrów zapoznała się z informacją o działaniach podejmowanych w związku z sytuacją powstałą w wyniku nawałnic w Polsce w sierpniu br. i pomocy udzielanej poszkodowanym. Procedura udzielania pomocy finansowej dla rodzin, które poniosły straty podczas nawałnicy została uruchomiona już 12 sierpnia. Minister spraw wewnętrznych i administracji zobowiązał wojewodów do pilnego oszacowania pomocy finansowej na zasiłki do 6 tys. zł dla poszkodowanych rodzin. Rząd podjął także decyzję o zwiększeniu pomocy finansowej na odbudowę zniszczonych budynków mieszkalnych ze 100 tys. zł do 200 tys. zł. Wprowadzono możliwość ubiegania się o zasiłki do 100 tys. zł w przypadku zniszczonych przez nawałnice budynków gospodarczych służących rodzinom. Minister spraw wewnętrznych i administracji poinformował, że po oszacowaniu strat związanych z nawałnicami (jeśli wysokość strat przekroczy ustanowione kryteria) planowane jest wystąpienie do Funduszu Solidarności Unii Europejskiej ws. wsparcia związanego z usuwaniem skutków gwałtownych burz. Zakończenie szacowania strat planowane jest na koniec sierpnia.

SEJM I SENAT

24 sierpnia - obradowała sejmowa Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Posłowie wysłuchali informacja Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na temat skali poniesionych strat przez rolników w poszczególnych powiatach województw: zachodnio-pomorskiego, wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego, pomorskiego i łódzkiego a także realizacji i planowanych do realizacji form pomocy dla rolników dotkniętych tegoroczną klęską nawałnic deszczowych i gradobicia. A także informacji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na temat strat oraz aktualnego stanu usuwania skutków spowodowanych nawałnicami deszczu i gradobicia w województwach: pomorskim, kujawsko-pomorskim, wielkopolskim oraz łódzkim. Z kolei Minister Środowiska przedstawił posłom informację na temat strat w lasach prywatnych spowodowanych tegoroczną klęską nawałnic deszczowych i gradobicia oraz możliwości pomocy w likwidacji poniesionych strat.

Z ORGANIZACJI SAMORZĄDOWYCH

Związek Gmin Wiejskich RP

23 sierpnia - zarząd ZGW RP postanowił nie wydawać opinii w sprawie senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (druk senacki nr 540). – Przedłożony projekt nie zawiera oceny skutków regulacji (OSR) – czytamy w uzasadnieniu decyzji zarządu ZGW RP. W uzasadnieniu projektu zawarto zaś formułkę, że „projektowana ustawa nie powoduje bezpośrednich skutków dla budżetu Państwa”. W ocenie zarządu ZGW RP jest to teza błędna, ponieważ skutki finansowe będą dotyczyć samorządów. – Samorządy nie działają w oderwaniu od państwa, administracja samorządowa jest częścią administracji Państwa, a budżetu samorządów są częścią budżetu Państwa – czytamy w stanowisku zarządu Związku.

Zarząd ZGW RP zwrócił także uwagę, że realizacja orzeczeń sądów w zakresie zapewnienia lokali socjalnych dla eksmitowanych jest w skali kraju znaczny i złożony. – Obecne prawo wykorzystywane jest do uniknięcia odpowiedzialności alimentacyjnej, a nawet do wyłudzeń lokali z gminnych zasobów lokalowych – czytamy w stanowisku. Gminy nie są stroną w postępowaniach sądowych i w nich nie uczestniczą. Projektowana regulacja nie wnosi żadnych prób rozwiązania nabrzmiałego problemu, spowodowanego m.in. brakiem funduszy na tworzenie lokali socjalnych. - Dlatego w ocenie władz ZGW RP postawiona w uzasadnieniu teza, że „ odpowiedzialność gminy zawsze jest związana z zarzucaną jej bezczynnością” jest tezą fałszywą – wskazuje zarząd ZGW RP.

RADA MINISTRÓW

17 sierpnia br. prezes Rady Ministrów podpisał rozporządzenie w sprawie gmin poszkodowanych w wyniku działania żywiołu w sierpniu 2017 r., w których stosuje się szczególne zasady odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych. Rozporządzenie wymienia 100 gmin z województw: pomorskiego, kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego, w których będą obowiązywały uproszczone procedury związane z uzyskiwaniem zgód na odbudowę i remont budynków. A to dlatego, że przez najbliższe 24 miesiące do odbudowy, remontów, czy rozbiórek będą stosowane procedury określone w ustawie z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu (Dz.U. z 20 lipca 2016 r., poz. 1076).

Rozporządzenie zostało opublikowane w Dz.U. z 17 sierpnia 2017 r., poz. 1547. Jego przepisy obowiązują od 18 sierpnia br. przez kolejne 24 miesiące.

11 sierpnia br. minister sprawiedliwości w porozumieniu z ministrem finansów wydał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości kwoty bazowej stanowiącej podstawę ustalenia wysokości dotacji na finansowanie zadania polegającego na udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej w 2018 r. Z jego treści wynika, że w 2018 r. kwota bazowa stanowiąca podstawę ustalenia wysokości dotacji na dofinansowanie zadania polegającego na udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej wyniesie 5337 zł. Do jej wyliczenia przyjęta została kwota bazowa z 2017 r. (5217 zł) zwiększona o wskaźnik inflacji na rok 2018 (określony w aktualizacji Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2017 – 2020) wynoszący 102,3 proc. Ponadto, jak można się dowiedzieć z uzasadnienia do projektu w 2018 r. będzie funkcjonowało 1524 punkty bezpłatnej pomocy prawnej, czyli o jeden punkt mniej niż w roku bieżącym. Wiąże się to ze spadkiem liczby ludności powiatów, która na dzień 31 grudnia 2016 r. wynosiła 38 432 992 osoby.

Biorąc pod uwagę ustaloną na 2018 r. kwotę bazową dotacji (5337 zł) oraz liczbę punktów bezpłatnej pomocy prawnej (1524) łączne wydatki na ten cel wyniosą w 2018 r. 97 603 056 zł.

Rozporządzenie zostało przekazane do publikacji w Dz.U., a jego publikacja ma nastąpić najpóźniej 25 sierpnia br.

7 sierpnia 2017 r. prezes Rady Ministrów podpisał nowelizację rozporządzenia w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych. Nowelizacja wprowadza ujednolicenie tabel z kategoriami zaszeregowania, podwyższenie minimalnego wynagrodzenia pracowników samorządowych oraz zmianę zasad przyznawania dodatku funkcyjnego. A także uzupełnia wykaz stanowisk pracowników samorządowych o stanowiska specjalizujące się w technologiach informacyjno-komunikacyjnych (m.in. projektant systemów informatycznych, administrator systemów komputerowych, programista, analityk, konsultant), a także o stanowiska: opiekuna dziennego, fizjoterapeuty, terapeuty zajęciowego oraz ratownika medycznego.

Przepisy obowiązującego od 1 kwietnia 2009 r. rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych zawierają - w załączniku 1 – dwie tabele minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego. Tabela A obowiązuje w urzędach gmin, starostwach powiatowych oraz urzędach marszałkowskich. Natomiast Tabela B dotyczy pozostałych pracowników samorządowych.

Taki podział uznawany był od dawna za dyskryminujący wobec pracowników jednostek organizacyjnych. Dlatego zamiast dwóch odrębnych tabel nowelizacja wprowadza jedną wspólną tabelę określającą minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego dla wszystkich pracowników samorządowych. Tabela ta zawiera XXII kategorie zaszeregowania wycenione od 1,7 tys. zł brutto do 3 tys. zł brutto.

Rozporządzenie zmienia zasady ustalania dodatku funkcyjnego przysługującego pracownikom samorządowym zatrudnionym na podstawie wyboru oraz powołania. Obecnie dodatek ten jest obliczany jako stosowny procent minimalnego wynagrodzenia zasadniczego w kategorii I (obecnie 1,1 tys. zł). Aby podwyżka minimalnego wynagrodzenia zasadniczego w kategorii I - z 1,1 tys. zł do 1,7 tys. zł - nie spowodowała automatycznej podwyżki indywidualnego dodatku funkcyjnego dla pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru i powołania, resort proponuje, aby dodatek funkcyjny dla tych pracowników ustalany był kwotowo. Rozporządzenie przewiduje 9 stawek dodatku funkcyjnego w wysokości od 440 zł (I stawka) do 2750 zł (IX stawka). Zmiana ta spowoduje, że w poszczególnych kategoriach zaszeregowania pozostanie on na dotychczasowym poziomie.

Rozporządzenie zostało przekazane do ogłoszenia w Dz.U. Publikacja powinna nastąpić najpóźniej 29 sierpnia br. Nowe przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2018 r.

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa