Personalia mieszkańca w uchwale rady gminy

FUNKCJONOWANIE SAMORZĄDU - SAS 1 / 2012

PYTANIE SEKRETARZA GMINY:

Czy w przypadku podjęcia uchwały rady gminy, w treści której pojawia sie imię i nazwisko mieszkańca (lub innej osoby) - bez dodatkowych informacji typu: adres, pesel, nr działki - uchwała taka może być w całości opublikowana na stronie BIP, przykładem uchwała w sprawie rozpatrzenia skargi Pana/Pani ........? Dane te również będą zapisane w protokole, czy należy protokół opublikować w BIP z imieniem i nazwiskiem osoby, czy też imię i nazwisko należy wykreślić?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej (zwanej dalej u.d.i.p.) prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych. 


Art. 5 ust. 2 u.d.i.p. stanowi z kolei, że prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa. Uchwałę rady gminy należy niewątpliwie zaliczyć do katalogu informacji podlegających udostępnieniu w sposób określony w u.d.i.p.
Treść wymienionych wyżej regulacji wskazuje jednak, że obowiązek udostępnienia informacji publicznej nie ma charakteru absolutnego i doznaje ograniczeń wynikających z innych ustaw. Ograniczenia takie nakłada m.in. ustawa o ochronie danych osobowych (zwana dalej u.d.o.). Udostępnianie danych osoby trzeciej w treści uchwały rady gminy na stronie internetowej BIP należy uznać za przetwarzanie danych osobowych w rozumieniu u.d.o.

PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH

Stosownie bowiem do art. 7 pkt 2 u.d.o. pod pojęciem przetwarzania danych osobowych rozumieć trzeba jakiekolwiek operacje wykonywane na danych osobowych, takie jak:

  • zbieranie, 
  • utrwalanie,
  • przechowywanie, 
  • opracowywanie, 
  • zmienianie, 
  • udostępnianie i usuwanie, a zwłaszcza te, które wykonuje się w systemach informatycznych.

Warto również podkreślić, że zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 u.d.o. administrator danych (w tym przypadku gmina) przetwarzając dane powinien dołożyć szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których dane dotyczą, a w szczególności jest zobowiązany zapewnić, aby dane te były merytorycznie poprawne i adekwatne w stosunku do celów, w jakich są przetwarzane. 
Wymieniona w pytaniu osoba trzecia nie pełni funkcji publicznych, w związku z czym jej prywatność, jako dobro chronione prawem, powinno mieć pierwszeństwo przed innym dobrem prawnie chronionym – dostępem do informacji publicznej.

ZDANIEM TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO

Wzajemna relacja prawa do informacji publicznej oraz prawa do prywatności była wielokrotnie przedmiotem badań Trybunału Konstytucyjnego (zwanego dalej TK). TK wyraził pogląd, iż prawo do informacji publicznej nie ma charakteru bezwzględnego, a jego granice są wyznaczone m.in. przez konieczność respektowania praw i wolności innych podmiotów, w tym przez konstytucyjne prawo do ochrony życia prywatnego (patrz wyrok TK z dnia 20 marca 2005, sygn. akt. K 17/05, Lex nr 182494). TK przyjął również, że w ramach zderzenia się dwu wartości – z jednej strony konstytucyjnego prawa do informacji, z drugiej prawa do prywatności – nie można bezwzględnie przyznać priorytetu temu pierwszemu, albowiem nie istnieje formuła „zagwarantowania obywatelom dostępu do informacji za wszelką cenę” (por. wyrok TK z 19 czerwca 2002, sygn. akt K 11/02, Lex nr 54903).

 

DANE OSOBY TRZECIEJ NALEŻY USUNĄĆ LUB ZANONIMIZOWAĆ

Za zbędne należy uznać zatem publikowanie w BIP uchwały rady gminy wraz z danymi osobowymi osoby trzeciej. W publikacji uchwały dane tej osoby powinny zostać usunięte lub zanonimizowane.


Rozwiązanie takie nie wpływa negatywnie na czytelność dokonanego przekazu. W tym przypadku treść aktu administracyjnego nie traci waloru informacyjnego, ponieważ wynika z niej kto, kiedy i w jakiej sprawie publicznej zajął określone stanowisko (tak też Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 18 listopada 2008 r., sygn. akt. II SA/Wa 1177/08, Lex nr 521932).

Michał Pęczkowski

Podstawa prawna:
– Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.2001 Nr 112, poz. 1198 ze zm.);
– Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j.Dz.U.2002 Nr 101, poz. 926).

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa