Dyrektor szkoły podpisuje umowę użyczenia pomieszczeń na realizację dodatkowych zajęć

FUNKCJONOWANIE SAMORZĄDU - SAS 1 / 2012

PYTANIE SEKRETARZA:

Czy umowa zlecenie ze szkołą językową na realizację dodatkowych zajęć z języka niemieckiego w siedzibie szkoły, podpisana przez dyrektora szkoły działającego z upoważnienia burmistrza, czyni zadość wymaganiom prawa? Jak rozliczyć powyższe zadanie, zważywszy, iż pieniądze za zajęcia dodatkowe należy wpłacić na rachunek szkoły? Czy na realizację zlecenia możliwa jest umowa użyczenia pomieszczenia szkoły?

UZASADNIENIE:

Rada rodziców przy szkole podstawowej wniosła do dyrektora szkoły o organizację dodatkowych lekcji z języka niemieckiego dla 10 uczniów tej szkoły, deklarując gotowość wnoszenia stosownych opłat. Rada wskazała siedzibę szkoły na miejsce dodatkowych lekcji, ze względu na rozległość terenu i miejsce zamieszkania dzieci zainteresowanych nauką oraz wniosła jednocześnie o rozważenie możliwości użyczenia przez szkołę pomieszczenia klasowego na realizację tego zadania. 

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA:

Przepis art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) stanowi, że do gminnego zasobu nieruchomości należą nieruchomości, które stanowią przedmiot własności gminy i nie zostały oddane w użytkowanie wieczyste, oraz nieruchomości będące przedmiotem użytkowania wieczystego gminy. Nie ulega zatem wątpliwości, że budynek, w którym znajduje się szkoła, będąca gminną jednostką organizacyjną i niemająca osobowości prawnej, stanowi własność gminy.

 

Zgodnie z art. 25 ust. 1 ww. ustawy gminnym zasobem nieruchomości gospodaruje wójt, burmistrz albo prezydent miasta.

Gospodarowanie zasobem polega w szczególności na wykonywaniu czynności, o których mowa w art. 23 ust. 1 (ust. 2). Wśród tych czynności wymieniono m.in. prawo wydzierżawiania, wynajmowania i użyczania nieruchomości wchodzące w skład zasobu (ust. 7a).
Powyższe potwierdziła Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie w piśmie z dnia 15 czerwca 2009 r., znak K-0542/38/MK/09 (opubl. Biul.RIOSzcz.2009.3.101), w którym stwierdziła, że nieruchomości wchodzące w skład gminnego zasobu nieruchomości mogą być przedmiotem użyczenia, a przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami nie wyłączają określonych grup podmiotów, którym nieruchomości nie mogą być użyczane.

DYREKTOR MUSI MIEĆ PEŁNOMOCNICTWO

Dyrektor szkoły do podejmowania czynności w tym zakresie powinien posiadać stosowne pełnomocnictwo (ogólne lub szczegółowe do określonej czynności) wójta (burmistrza/prezydenta miasta). Skoro dyrektor takie pełnomocnictwo posiadał, to tym samym nie naruszył obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa.

Kwestia rozliczenia wpłacanych pieniędzy powinna być uregulowana w zawartej umowie zlecenia, z uwzględnieniem ustawy o rachunkowości.

Sławomir Pyźlak

Podstawa prawna:
– Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.),
– Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.)

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa