Sekretarz gminy nie może podpisywać delegacji szefom gminnych jednostek organizacyjnych
FUNKCJONOWANIE SAMORZĄDU - SAS 1 / 2012
PYTANIE SEKRETARZA GMINY:
Czy na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, wójt gminy może upoważnić sekretarza gminy do wykonywania niektórych czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do kierowników gminnych jednostek organizacyjnych np. podpisywania delegacji związanych z podróżą służbową?
ODPOWIEDŹ PRAWNIKA:
Na wstępie należy podkreślić, że podstawowym aktem regulującym zasady wykonywania czynności z zakresu prawa pracy w urzędzie gminy jest ustawa o pracownikach samorządowych, a nie ustawa ustrojowa. Zgodnie z art. 7 pkt 1 ustawy o prawnikach samorządowych (dalej: ups) czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wykonuje wójt (burmistrz, prezydent miasta) - wobec zastępcy wójta (burmistrza, prezydenta miasta), sekretarza gminy, skarbnika gminy oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
Co do zasady natomiast, również czynności z zakresu prawa pracy w odniesieniu do pozostałych pracowników urzędu oraz wobec kierowników innych samorządowych jednostek organizacyjnych wykonuje wójt (art. 7 pkt 3 ups). Jednocześnie z treści art. 5 ust. 4 ups wynika, że kierownik urzędu może upoważnić sekretarza do wykonywania w jego imieniu zadań, w szczególności z zakresu zapewnienia właściwej organizacji pracy urzędu oraz realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi.
SEKRETARZ ZARZĄDZA ZASOBAMI LUDZKIMI URZĘDU
Dodatkowo sekretarz gminy może wykonywać czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do samego wójta, oczywiście poza prawem do ustalania wynagrodzenia oraz nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, przypisanego organowi stanowiącemu gminy (art. 8 ust. 2 ups).
Z powyższych przepisów wynika, że wójt - będący kierownikiem urzędu gminy - wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w odniesieniu do sekretarza gminy, który mu bezpośrednio podlega, zaś sekretarz gminy może zostać upoważniony do wykonywania zadań w imieniu wójta z zakresu organizacji urzędu i zarządzania zasobami ludzkimi.
Sekretarz gminy posiada zatem bardzo szeroki wachlarz kompetencji związanych właśnie z prawidłową organizacją urzędu oraz zarządzaniem zasobami ludzkimi, które są pojęciami bardzo szerokimi.
Do zadań sekretarza gminy należeć mogą zatem czynności związane z organizacją i właściwym funkcjonowaniem urzędu, np.:
- dotyczące podnoszenia kwalifikacji i szkolenia pracowników,
- odpowiedniej motywacji do pracy,
- zapewnienia właściwego schematu zatrudnienia i podziału stanowisk z optymalnym podziałem zadań w celu uzyskania maksymalnej efektywności pracy,
- ustalenia czasu pracy urzędu i jego poszczególnych komórek organizacyjnych,
- zapewnienia sprawnego obiegu dokumentów i przestrzegania aktów regulujących organizację i czas pracy urzędu.
Do zadań tych mogą również należeć czynności związane z procedurami przetargowymi i ustalaniem specyfikacji warunków przetargu.
Podkreślenia jednak wymaga, że sekretarz gminy, jakkolwiek może dysponować szerokim zakresem kompetencji, to jednak funkcjonuje w ramach urzędu gminy i w odniesieniu do pracowników zatrudnionych w tym urzędzie (ewentualnie łącznie z samym wójtem, jako kierownikiem).
Należy podkreślić, że na gruncie ustawy o pracownikach samorządowych wójt wykonuje czynności z zakresu prawa pracy zarówno wobec sekretarza gminy, jak i kierowników jednostek organizacyjnych, zaś ustawodawca wprost wskazuje na ich bezpośrednią podległość służbową. Tym samym ustawa niejako zrównuje w schemacie pracowniczym pozycję sekretarza gminy oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
Co istotne, z ustawy wynika również, że kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych wykonują samodzielnie czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników w nich zatrudnionych (art. 7 pkt 4 ups).
KOMPETENCJE SEKRETARZA TYLKO WOBEC PRACOWNIKÓW URZĘDU
Na gruncie ww. ustawy trudno jest znaleźć podstawę umożliwiającą upoważnienie sekretarza gminy przez wójta do wykonywania czynności z zakresu prawa pracy wobec kierowników gminnych jednostek organizacyjnych. Kompetencje sekretarza ograniczają się bowiem do urzędu gminy, a pozycja ustawowa sekretarza gminy i kierowników gminnych jednostek w zakresie podległości służbowej wójtowi jest taka sama.
Wspomnianej wyżej podstawy nie można również wyprowadzić z przepisów ustawy o samorządzie gminnym (dalej: usg). Na gruncie tej ustawy wójt może ewentualnie dodatkowo upoważnić sekretarza gminy do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej na podstawie art. 39 ust. 3 usg, co jednak nie ma nic wspólnego z wykonywaniem czynności z zakresu prawa pracy wobec kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
Janusz Groński
Podstawa prawna:
– Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 23, poz. 1458 ze zm.)
– Ustawa z dnia o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)