Wynagrodzenie dla sekretarza miasta - członka rady nadzorczej

FUNKCJONOWANIE SAMORZĄDU - SAS 1 / 2012

PYTANIE SEKRETARZA MIASTA:

Czy sekretarz miasta - pełniąc funkcję członka rady nadzorczej w spółce ze 100% udziałem jednostki samorządu terytorialnego - może pobierać wynagrodzenie ustalone przez zgromadzenie wspólników? Opinia radcy prawnego spółki jest pozytywna, ale podobno jest to sprawa dyskusyjna.

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA:

Ograniczenia w zakresie sprawowania określonych funkcji przez niektóre osoby pełniące funkcje publiczne, w tym sekretarza gminy, reguluje ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz.U. z 2006 r. Nr 216, poz. 1584 z późn. zm.). Zgodnie z art. 4 pkt 1 w zw. z art. 2 pkt 6 ww. ustawy sekretarz gminy nie może być członkiem zarządu, rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej spółek prawa handlowego. 
Jednocześnie przepis art. 6 ust. 1 powołanej na wstępie ustawy stanowi, że zakaz zajmowania stanowisk w organach spółek, o których wyżej mowa, nie dotyczy m.in. osób wymienionych w art. 2 pkt 6, tj. osób zajmujących stanowisko sekretarza gminy, o ile zostały one zgłoszone do objęcia takich stanowisk w spółce prawa handlowego przez jednostki samorządu terytorialnego, ich związki lub inne osoby prawne jednostek samorządu terytorialnego. Osoby te nie mogą zostać zgłoszone do więcej niż dwóch spółek prawa handlowego z udziałem podmiotów zgłaszających te osoby.
Zgodnie z art. 6 ust. 2 analizowanej ustawy, osoby, o których mowa w art. 2 pkt 1 i 2, mogą otrzymywać odrębne wynagrodzenie z tytułu sprawowania funkcji w spółce prawa handlowego, do której zostały wyznaczone jako reprezentanci Skarbu Państwa, na zasadach określonych w ustawie z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. Nr 26, poz. 306, z późn. zm.).
Przepis ten nie odnosi się jednak do osób pełniących funkcje publiczne w jednostkach samorządu terytorialnego, które pełnią określone funkcje w komunalnych spółkach prawa handlowego. Takie uregulowanie powyższej problematyki rodzi problemy interpretacyjne. Ponieważ zakres podmiotowy tego przepisu jest węższy niż art. 6 ust. 1 analizowanej ustawy, rodzą się wątpliwości, czy podmioty niewymienione w tym przepisie, a objęte zakresem ustępu 1, mogą w ogóle otrzymywać wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji w spółkach prawa handlowego, do których zostały zgłoszone (np. sekretarz i skarbnik gminy czy powiatu).
Na ogół przyjmuje się, że skoro przepis ten zawiera określone ograniczenia w stosunku do wymienionych w nim podmiotów, to z samego tego faktu nie można wyciągać wniosku co do jakichkolwiek ograniczeń w stosunku do pozostałych podmiotów. Owe ograniczenia tłumaczy się z kolei wysokim statusem urzędniczym osób, których dotyczą (A. Cisek, Możliwości wynagradzania sekretarzy i skarbników gmin za udział w pracach rad nadzorczych w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością z udziałem gminy, Nowe Zeszyty Samorządowe. Opinie Prawne 2005, nr 4(40), poz. 39, s. 36). Natomiast o tym, czy „inne”, niewymienione w ustępie 2 ustawy podmioty otrzymywać będą wynagrodzenie, przesądzać będą regulacje wewnętrzne obowiązujące w danej spółce (udział w pracach organów spółki nie musi być odpłatny).

BRAK PRZEPISU POZBAWIAJĄCEGO

Pozbawienie prawa do określonego świadczenia danej grupy osób musiałoby wynikać z wyraźnego przepisu ustawy, a takiego przepisu brak (A.T. Gajewska, Łączenie funkcji skarbnika i sekretarza gminy z członkostwem w radzie nadzorczej spółki komunalnej, Zeszyty Prawnicze Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu 2005, nr 4, s. 106 i nast. oraz A. Rzetecka-Gil, Ustawa o ograniczeniu działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne – komentarz, Wyd. ABC 2009 r.).

Sławomir Pyźlak

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

 

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa