Zwolnienie komendanta straży miejskiej

PRAWO PRACY - SAS 1 / 2012

PYTANIE SEKRETARZA MIASTA:

Zgodnie z ustawą z dnia 29.08.1997 r. o strażach gminnych, art. 7 - strażą kieruje komendant zatrudniany na podstawie umowy o pracę przez wójta, burmistrza, prezydenta, po zasięgnięciu opinii właściwego terytorialnie komendanta wojewódzkiego policji. Czy zwolnienie komendanta lub wręczenie mu wypowiedzenia zmieniającego warunki pracy i płacy również obliguje wójta do zasięgnięcia takowej opinii? Jeśli tak, to kiedy należy to zrobić, przed momentem wręczenia mu wypowiedzenia, czy też można o opinię wystąpić już po tym, w okresie trwania tego wypowiedzenia? 

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA:

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia o strażach gminnych (Dz.U. Nr 123, poz. 779 z późn. zm.) stanowi, że strażą kieruje komendant, zatrudniony na podstawie umowy o pracę przez wójta, burmistrza (prezydenta miasta), po zasięgnięciu opinii właściwego terytorialnie komendanta wojewódzkiego (stołecznego) Policji. W przypadku nieotrzymania opinii wójt, burmistrz (prezydent miasta) może zatrudnić komendanta po upływie 14 dni od dnia przedstawienia wniosku o wydanie opinii.

 

Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 12 listopada 2008 r., sygn. akt I PK 71/08 (opubl. OSNP 2010/9-10/110) stwierdził, że opinia wojewódzkiego komendanta Policji jest elementem powierzenia lub pozbawienia funkcji komendanta straży, a nie nawiązania lub rozwiązania stosunku pracy tego ostatniego. Orzeczenie to dotyczyło innego stanu prawnego, ponieważ obowiązujący w jego dacie powołany na wstępie przepis stanowił, że zarówno powołanie, jak i odwołanie komendanta straży gminnej (miejskiej) wymagało zasięgnięcia opinii właściwego terytorialnie komendanta wojewódzkiego Policji. Pomimo to Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku wypowiedzenia umowy o pracę w oparciu o art. 10 ust. 1 pkt 2 (dot. stosunku pracy z mianowania) ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych, niezasięgnięcie opinii komendanta wojewódzkiego Policji nie miało znaczenia dla wypowiedzenia stosunku pracy.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o strażach gminnych wprost stanowi, że zatrudnienie komendanta straży gminnej (miejskiej) następuje na podstawie stosunku pracy, co rozwiewa wszelkie wcześniej istniejące wątpliwości w tym zakresie. Zwrócić należy jednak również uwagę, że analizowany przepis nie stanowi, że zarówno zatrudnienie, zmiana warunków pracy, czy wypowiedzenie stosunku pracy, wymaga opinii wojewódzkiego komendanta Policji. Użyty w tym przepisie zwrot „zatrudniony na podstawie umowy o pracę …po zasięgnięciu opinii …” nie jest jednoznaczny. Wydaje się jednak, że dotyczy on jedynie samego nawiązania stosunku pracy. Gdyby bowiem ustawodawca chciał, aby zarówno zatrudnienie, jak również rozwiązanie stosunku pracy z komendantem straży gminnej (miejskiej) było poprzedzone obowiązkiem zasięgnięcia opinii w tym przedmiocie od wojewódzkiego komendanta Policji, to powinien taki obowiązek jednoznacznie wyartykułować, analogicznie jak to było w poprzednim brzmieniu analizowanego przepisy i jak to jest w aktach prawnych regulujących, np. zasady zatrudniania szefów powiatowych inspekcji. 

Zgodnie z art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz.U. z 2006 r. Nr 122, poz. 851 z późn. zm.), państwowego powiatowego inspektora sanitarnego powołuje i odwołuje starosta za zgodą państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego. 

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) stanowi natomiast, że powiatowy inspektor nadzoru budowlanego jest powoływany przez starostę, spośród co najmniej trzech kandydatów wskazanych przez wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego. Jeżeli starosta nie powoła powiatowego inspektora nadzoru budowlanego w terminie 30 dni od dnia przedstawienia kandydatów, wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego wskazuje spośród nich kandydata, którego starosta powołuje na stanowisko powiatowego inspektora nadzoru budowlanego. Przepis ten określa również tryb odwołania powiatowego inspektora sanitarnego.

 

BEZ OPINII KOMENDANTA WOJEWÓDZKIEGO POLICJI

Mając na uwadze powyższe, wobec braku jednoznacznej regulacji w tym zakresie, brak jest podstaw do uznania, że zmiana warunków pracy i płacy, czy nawet rozwiązanie stosunku pracy z komendantem straży gminnej (miejskiej) wymaga zasięgnięcia opinii komendanta wojewódzkiego Policji.

 

Należy podkreślić, że opinia komendanta wojewódzkiego Policji w tym zakresie i tak nie miałaby charakteru wiążącego dla wójta, burmistrza (prezydenta miasta). Z ostrożności można zatem wystąpić o tę opinię. W takim jednak przypadku wypowiedzenie mogłoby zostać wręczone dopiero po upływie 14 dni od dnia przedstawienia wniosku o wydanie opinii.

Sławomir Pyźlak

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa