Usługi administrowania nieruchomościami nie wolno dzielić na poszczególne budynki

ZAMÓWIENIA PUBLICZNE - SAS 1 / 2012

W przypadku, gdy jednostka samorządu terytorialnego administruje budynkami położonymi przy różnych adresach, wykonawca poszczególnych usług związanych z eksploatacją budynków powinien być wybrany w procedurze ustawy Prawo zamówień publicznych, wynikającej z łącznej wartości usługi świadczonej dla wszystkich budynków.

Zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych zamawiający nie może, w celu uniknięcia stosowania przepisów tej ustawy, dzielić zamówienia na części lub zaniżać jego wartości. Równocześnie przepis art. 32 ust. 1 Prawa zamówień publicznych zobowiązuje zamawiającego do ustalenia wartości zamówienia z należytą starannością.

Biorąc pod uwagę oba wyżej wskazane przepisy oraz art. 34 ust. 1 stwierdzić należy, że w przypadku, gdy zamawiający ustalił z należytą starannością, iż wartość zamówienia w skali roku nie przekroczy równowartości 14.000 €, mógł udzielić zamówienia na podstawie art. 4 pkt. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych. 

Użyte w art. 32 ust. 1 pojęcie „należytej staranności” nie zostało zdefiniowane w ustawie Prawo zamówień publicznych. Należy zatem oprzeć się na definicji tego pojęcia zaczerpniętej z art. 355 § 1 i § 2 Kodeksu Cywilnego. Uwzględniając specyfikę postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przez użyte w Prawie zamówień publicznych pojęcie „należytej staranności” rozumieć należy staranność ogólnie wymaganą w stosunkach danego rodzaju, przy uwzględnieniu charakteru prowadzonej działalności. Miarą staranności zamawiającego będzie zatem oszacowanie wartości zamówienia poprzez porównanie cen realizacji zamówienia u innych wykonawców oraz określenie zakresu zamówienia, np. w oparciu o potrzeby zaistniałe w latach ubiegłych.

Zatem w przypadku, gdy w wyniku ustalenia wartości zamówienia obliczona z należytą starannością kwota przekracza równowartość 14.000 €, wybór wykonawcy powinien zostać przeprowadzony w jednym z trybów określonych w art. 10 ustawy Prawo zamówień publicznych. 

W przypadku, gdy jeden zamawiający dysponuje (zarządza) nieruchomościami, które wymagają tożsamych działań administracyjnych (np. zamówienia usług ochrony, sprzątania, konserwacji technicznej), co do zasady wartość zamówienia powinna stanowić sumę wydatków ponoszonych na realizację danej usługi we wszystkich lokalizacjach. 
Wyodrębnienie każdej nieruchomości jest możliwe poprzez dopuszczenie składania ofert częściowych, natomiast procedura wyboru wykonawcy powinna zostać przeprowadzona w reżimie formalno–prawnym, wynikającym z łącznej wartości zamówień udzielanych dla danego przedmiotu z uwzględnieniem wszystkich części.

Edyta Partyn

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa