Jak „zatrudnić” kancelarię prawną?

ZAMÓWIENIA PUBLICZNE - SAS 1 / 2012

PYTANIE INSPEKTORA:

Czy przy wyborze kancelarii prawnej obsługującej gminę mają zastosowanie przepisy dot. zamówień publicznych?

ODPOWIEDŹ:

Art. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych (zwanej dalej ustawą) określa zamówienia, co do których stosowanie ustawy jest wyłączone. Ograniczenia stosowania ustawy mają charakter podmiotowy, przedmiotowy a także kwotowy. Zgodnie z art. 4 pkt 4 ustawy nie ma ona zastosowania do umów z zakresu prawa pracy. Należy zatem przyjąć, że przepisy ustawy nie znajdą zastosowania w sytuacji, gdy gmina zdecyduje się na zapewnienie sobie stałej obsługi prawnej, poprzez zatrudnienie radcy prawnego na podstawie umowy o pracę. 

Art. 4 pkt 8 ustawy wyłącza jej zastosowanie, gdy wartość zamówienia lub konkursu nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14 000 euro. Powyższą kwotę przelicza się na złotówki w oparciu o przepisy Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro, stanowiącego podstawę do przeliczania wartości zamówień publicznych. Zgodnie z § 1 Rozporządzenia średni kurs złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych wynosi 3,839. Przepisom ustawy nie podlegają więc zamówienia, których wartość nie przekracza 53 746 zł. Umowy zawierane przez gminę z kancelarią prawną w zakresie obsługi prawnej gminy nie będą więc podlegać ustawie, jeżeli wartość każdej z nich nie będzie przekraczała wskazanej wyżej sumy. Z drugiej jednak strony nie należy zapominać o tym, że art. 32 ust. 2 ustawy zakazuje dzielenia zamówienia na części w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy. W orzeczeniach Głównej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, która wielokrotnie zajmowała się problemem podziału zamówienia, wyraźnie podkreśla się, że nie każdy podział zamówienia na części, a jedynie dokonany w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy, narusza ustawową dyspozycję. Zamawiający, który świadomie dzieli zamówienie na części z zamiarem uniknięcia stosowania przepisów ustawy, narusza więc ustawowy zakaz. Przy ocenie, czy dokonano zakazanego podziału zamówienia na części, należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności sprawy, w tym przewidywalność udzielenia zamówienia (np. umieszczenie w planie finansowym lub innym dokumencie określającym planowane wydatki zamawiającego), jego rodzaj, właściwości świadczeń, jakie mają być treścią umowy, i inne elementy charakterystyczne dla rynku usług, dostaw lub robót budowlanych stanowiących przedmiot zamówienia. Nie będzie zakazanym podziałem zamówienia podział uzasadniony względami technicznymi, organizacyjnymi, gospodarczymi czy zdolnością finansowania przez zamawiającego. Jeżeli zatem możliwe będzie wykazanie w sposób obiektywny, że gmina wymaga stałej obsługi prawnej, której najbardziej opłacalną podstawą jest przyznanie kancelarii prawnej wynagrodzenia ryczałtowego w kwocie wyższej niż 53 746 zł., wówczas gmina odpowiadać będzie za naruszenie przepisów ustawy.

Michał Pęczkowski

Podstawa prawna:
– Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j.Dz.U.2010 Nr 113, poz. 759);
– Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę do przeliczania wartości zamówień publicznych (Dz.U.2009 Nr224, poz. 1796).

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa