Komercjalizacja laboratorium Sanepidu?

POWIATOWA ADMINISTRACJA ZESPOLONA - SAS 6/2012

PYTANIE NACZELNIKA WYDZIAŁU ORGANIZACJI I INFORMACJI:

Proszę o opinię, czy powiat - w związku z zamiarem likwidacji przez organy administracji rządowej laboratorium funkcjonującego w strukturach Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej (administracja rządowa), a także mając wiedzę o istnieniu laboratoriów komercyjnych na terenie powiatu - może utworzyć na podstawie obowiązujących przepisów laboratorium w formie spółki prawa handlowego, które świadczyłoby usługi m.in. dla stacji?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA:

Brak jest uzasadnienia do utworzenia przez powiat w tym celu spółki prawa handlowego.

Przepis art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz.U. z 2011 r. Nr 212, poz. 1263 z późn. zm.) stanowi, że za badania laboratoryjne oraz inne czynności wykonywane przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej, w związku ze sprawowaniem bieżącego i zapobiegawczego nadzoru sanitarnego, pobiera się opłaty w wysokości kosztów ich wykonania. Opłaty ponosi osoba lub jednostka organizacyjna obowiązana do przestrzegania wymagań higienicznych i zdrowotnych.
Opłat tych nie pobiera się za badania laboratoryjne i inne czynności wykonywane w związku ze sprawowaniem bieżącego nadzoru sanitarnego przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej, jak również nie pobiera się opłat od osób oraz jednostek organizacyjnych obowiązanych do przestrzegania wymagań higienicznych i zdrowotnych, jeżeli w wyniku badań nie stwierdzono naruszenia tych wymagań (ust. 2). Sposób ustalania wysokości opłat za badania laboratoryjne oraz inne czynności wykonywane przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej określa rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 5 marca 2010 r. (Dz.U. Nr 36, poz. 203).

Zgodnie z § 3 ww. rozporządzenia do bezpośrednich kosztów wykonania badań laboratoryjnych oraz innych czynności zalicza się koszty poniesione w związku z wykonaniem konkretnego badania laboratoryjnego oraz innej czynności, obejmujące:

  • średnie wynagrodzenie pracowników stacji sanitarno-epidemiologicznych, zwanych dalej „pracownikami”, wykonujących badania laboratoryjne lub inne czynności, obliczane według godzinowych stawek osobistego zaszeregowania wraz z pochodnymi od wynagrodzenia,
  • koszty materiałowe, w tym w szczególności koszty odczynników i innych materiałów pomocniczych,
  • koszty podróży służbowych pracowników, w tym koszty należności przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowej,
  • przeciętne koszty związane z działalnością rzeczoznawców do spraw sanitarno-higienicznych.

Do pośrednich kosztów wykonania badań laboratoryjnych oraz innych czynności zalicza się koszty działalności stacji sanitarno-epidemiologicznych, poniesione w związku z wykonaniem konkretnego badania laboratoryjnego oraz innej czynności, obejmujące (§ 4):

  • średnie wynagrodzenie pracowników administracji i obsługi wraz z pochodnymi od wynagrodzenia,
  • koszty usług pocztowych, telekomunikacyjnych i pralniczych,
  • koszty zużytej energii elektrycznej, wody i gazu;
  • koszty zakupu, zużycia i konserwacji aparatury i sprzętu laboratoryjnego,
  • koszty transportu.

Ustawa o Państwowej Inspekcji Sanitarnej nie przewiduje możliwości zlecania badań laboratoryjnych, o których mowa w tej ustawie, laboratoriom niefunkcjonującym w strukturach Państwowej Inspekcji Sanitarnej, tzw. laboratoriom komercyjnym. Zarówno ww. ustawa, jak i wyżej powołane rozporządzenie Ministra Zdrowia, nie regulują również kwestii odpłatności za badania przeprowadzane poza strukturami Państwowej Inspekcji Sanitarnej. 
Zwrócić należy ponadto uwagę, że zadania wykonywane przez Państwową Inspekcję Sanitarną, w tym Powiatową Inspekcję Sanitarną, mają charakter zadań z zakresu administracji rządowej (nie są to zadania własne powiatu). Utworzona spółka prawa handlowego byłaby natomiast samorządową (powiatową) osobą prawną, która powinna realizować, co do zasady, zadania własne powiatu, jako jednostki samorządu terytorialnego, będącej odrębną od Skarbu Państwa osobą prawną.

BRAK UZASADNIENIA
Brak jest uzasadnienia do utworzenia przez powiat w tym celu spółki prawa handlowego.

Sławomir Pyźlak

Podstawa prawna:
– Ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz.U. z 2011 r. Nr 212, poz. 1263 z późn. zm.),
– Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 5 marca 2010 r. (Dz.U. Nr 36, poz. 203).

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa