Komu składa oświadczenie majątkowe powiatowy inspektor nadzoru budowlanego?

POWIATOWA ADMINISTRACJA ZESPOLONA - SAS 6/2012

PYTANIE NACZELNIKA WYDZIAŁU ORGANIZACYJNO-PRAWNEGO I NADZORU:

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego nie składa oświadczenia majątkowego, bowiem art. 10 ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2006 r., Nr 216, poz. 1584 z późn. zm.) nie precyzuje dokładnie podmiotu, któremu winno być złożone oświadczenie majątkowe. Komu, w myśl art. 10 ust.1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2006 r., Nr 216, poz. 1584 z póż. zm.), Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego ( art.2 pkt.2 cyt. ustawy) składa oświadczenie majątkowe?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA:

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego składa oświadczenie majątkowe staroście.

 

Odpowiadając na powyższe pytanie należy w pierwszej kolejności wskazać, że Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego (dalej: PINB) jest zobowiązany do złożenia oświadczenia majątkowego. Wynika to z treści przepisów ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (dalej u.o.p.d.g.). Z analizy art. 10 ust. 1 w związku z art. 2 pkt 1 lit „c” u.o.p.d.g. wynika bowiem, że do złożenia oświadczenia o swoim stanie majątkowym zobowiązani są m.in. kierownicy urzędu i jego zastępcy - w urzędach terenowych organów rządowej administracji specjalnej. 
W konsekwencji, do złożenia oświadczenia majątkowego zobowiązany jest także PINB, który jest organem rządowej administracji specjalnej. Niestety przepisy nie precyzują, któremu podmiotowi zobowiązany składa oświadczenie majątkowe.
Z treści art. 10 ust. 4 u.o.p.d.g. wynika, że oświadczenie składa się kierownikowi jednostki (dyrektorowi generalnemu urzędu), z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, przed objęciem stanowiska, a następnie co roku do dnia 31 marca, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, a także w dniu opuszczenia stanowiska. Kierownik jednostki (dyrektor generalny urzędu) dokonuje analizy zawartych w oświadczeniu danych.
Problem jednak sprowadza się do kwestii, że w powiatowym inspektoracie nadzoru budowlanego nie funkcjonuje kierownik jednostki obok kierownika tego urzędu pełniącego funkcję organu. Trudno zaś, aby PINB składał oświadczenie samemu sobie. Nie można także uzasadnić w sposób dostateczny tezy o obowiązku składania oświadczenia majątkowego przez PINB organowi wyższego stopnia, tj. Wojewódzkiemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego, który jest całkowicie odrębnym podmiotem występującym w zupełnie innej płaszczyźnie zespolenia, tj. na poziomie administracji wojewódzkiej. Pozostaje także organem wyższego stopnia wobec PINB w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego i w przypadkach określonych w tym akcie występuje jako organ nadzorczy (vide np. postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności). Natomiast z całą pewnością nie można twierdzić o jakimkolwiek, nawet cząstkowym podporządkowaniu służbowym organu nadzoru budowlanego stopnia powiatowego wojewódzkiemu inspektorowi nadzoru budowlanego.

W świetle całości obowiązujących przepisów zasadna jest teza o obowiązku przekazywania oświadczenia majątkowego przez PINB staroście powiatu, w którym dany organ nadzoru pozostaje w zespoleniu. 

Należy zauważyć, że – jak wskazano wyżej – PINB jest organem wchodzącym w skład powiatowej administracji zespolonej. Zgodnie z art. 33a ustawy o samorządzie powiatowym (dalej: u.s.p.) kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży wykonują określone w ustawach zadania i kompetencje przy pomocy jednostek organizacyjnych - komend i inspektoratów. Urzędy te, łącznie ze starostwem powiatowym i powiatowym urzędem pracy, stanowią powiatową administrację zespoloną pod zwierzchnictwem starosty. Zgodnie z art. 35 ust. 2 u.s.p. starosta jest kierownikiem starostwa powiatowego oraz zwierzchnikiem służbowym pracowników starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, a także zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży. W stosunku więc do organów zespolonych starosta jest zwierzchnikiem, ale nie jest to kierownictwo służbowe a jedynie koordynacyjno-kontrolne (tak. E. Ura). Można przyjąć, że to zespolenie przejawia się w zespoleniu organizacyjnym, kompetencyjnym i finansowym, ale takze w pewnym stopniu - osobowym. Zgodnie z art. 86 ust. 1 Prawa budowlanego, powiatowy inspektor nadzoru budowlanego jest powoływany przez starostę spośród co najmniej trzech kandydatów wskazanych przez wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego. Jeżeli starosta nie powoła powiatowego inspektora nadzoru budowlanego w terminie 30 dni od dnia przedstawienia kandydatów, wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego wskazuje spośród nich kandydata, którego starosta powołuje na stanowisko powiatowego inspektora nadzoru budowlanego.

Starosta odwołuje powiatowego inspektora nadzoru budowlanego:

  • w uzgodnieniu z wojewódzkim inspektorem nadzoru budowlanego albo
  • na wniosek wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego

 

OŚWIADCZENIE DO STAROSTY
PINB nie jest pracownikiem starostwa powiatowego, a zatem pracownikiem samorządowym podległym staroście, jak również nie jest kierownikiem powiatowej jednostki organizacyjnej, to jednak pozostaje ze starostą w stosunku zwierzchnictwa wynikającego z zespolenia administracyjnego w powiecie. Z tego względu zasadne jest składanie oświadczeń majątkowych przez PINB właśnie staroście.

Janusz Groński 

Podstawa prawna:
– Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 216, poz. 1584 ze zm.)
– Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.)
– Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r.  o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.)

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa