Syrena alarmowa upamiętni ważne święto państwowe

FUNKCJONOWANIE SAMORZĄDU - SAS 6/2012

Tylko gdy wojewoda wyda akt miejscowy

PYTANIE SEKRETARZA MIASTA I GMINY:

Czy syrena alarmowa stacjonarna może być wykorzystywana do innych celów niż sygnalizowanie zagrożeń kryzysowych? Ze strony radnych często padają zarzuty, że burmistrz miasta i gminy nie zezwolił na włączenie syreny z okazji różnych rocznic upamiętniających np. martyrologię lub święta państwowe czy lokalne. Proszę o podanie podstaw prawnych, które to regulują lub na podstawie jakich aktów prawnych można załączyć syrenę alarmową w przypadku okoliczności, o których mowa wyżej.

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA:

Syrena alarmowa stacjonarna może być, co do zasady, wykorzystywana jedynie do sygnalizowania realnego zagrożenia. W wyjątkowych, szczególnych przypadkach wojewoda może wydać akt miejscowy dopuszczający użycie sygnałów alarmowych związanych z wystąpieniem ważnej rocznicy (np. wybuchu Powstania Warszawskiego).

Używanie sygnałów alarmowych reguluje rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie systemów wykrywania skażeń i właściwości organów w tych sprawach. Sygnały alarmowe i komunikaty ostrzegawcze powszechnie obowiązujące na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej określa załącznik do tego rozporządzenia.

RODZAJE ALARMÓW

Rozróżnia się:

  • alarm powietrzny, 
  • alarm o skażeniach. 

W odniesieniu do alarmu powietrznego akustyczny system alarmowy wykorzystywany jest poprzez wydanie ciągłego, modulowanego dźwięku syreny w okresie jednej minuty oraz następujących po sobie sekwencji długich dźwięków sygnałów dźwiękowych pojazdów, gwizdków, trąbek lub innych przyrządów na sprężone powietrze w stosunku 3:1, w przybliżeniu 3 sekundy dźwięku oraz 1 sekunda przerwy.

Zgodnie z § 10 ust. 2 tego aktu wykonawczego sygnały alarmowe i komunikaty ostrzegawcze mogą być wykorzystane, z zastrzeżeniem ust. 4, wyłącznie na potrzeby systemów, o których mowa w § 1 rozporządzenia (tj. systemów obserwacji, pomiarów, analiz, prognozowania i powiadamiania o skażeniach na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej) i w sytuacji rzeczywistego zagrożenia.

Stosownie natomiast do treści § 10 ust. 4 wykorzystanie sygnałów alarmowych i komunikatów ostrzegawczych w ramach treningów i ćwiczeń systemów wykrywania i alarmowania możliwe jest po ogłoszeniu tego faktu przez właściwe terytorialnie organy administracji publicznej, z 24-godzinnym wyprzedzeniem, w środkach masowego przekazu i w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie. Ogłoszenie zawiera informacje o zakresie i zasięgu terytorialnym prowadzonego treningu lub ćwiczenia.

ZGODNIE Z PRAWEM
W każdym przypadku decyzje o wprowadzeniu lub ogłoszeniu sygnału lub komunikatu ostrzegawczego, a także o ich odwołaniu podejmuje właściwy terytorialnie organ administracji publicznej.

Jak wynika z powyższego, syrena alarmowa może być używana wyłącznie w ściśle określonych przypadkach dotyczących realnego zagrożenia związanego z obronnością państwa. 
Syrena za zgodą wojewody
W wyjątkowych, szczególnych przypadkach wojewoda może wydać akt miejscowy dopuszczający użycie sygnałów alarmowych związanych z wystąpieniem ważnej rocznicy (np. wybuchu Powstania Warszawskiego), tym niemniej należy podkreślić, że wojewodowie uprawnieni są do nadzorowania wojewódzkich systemów wykrywania i alarmowania oraz wojewódzkich systemów wczesnego ostrzegania o zagrożeniach, a kompetencje do podejmowania takich aktów wynikają z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin.
Na poziomie samorządu gminnego brak jest przepisów upoważniających do regulowania użycia syreny alarmowej w innych sytuacjach niż przewidziane w powołanym na wstępie rozporządzeniu

Janusz Groński 

Podstawa prawna:
– Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 października 2006 r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. Nr 191, poz. 1415)

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa