Usuwanie zwłok dzikich zwierząt

FUNKCJONOWANIE SAMORZĄDU - SAS 6/2012

PYTANIE SEKRETARZA GMINY:

Do kogo należy obowiązek usunięcia martwego dzikiego zwierzęcia z pasa drogowego dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych? 
Do kogo należy usuniecie zwłok dzikiego zwierzęcia znalezionego na prywatnej posesji?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA:

Pojawienie się zwłok zwierząt łownych na terenie gminy należy traktować tak samo jak pojawienie się zwłok zwierząt bezdomnych, tzn. jako zdarzenie powodujące konieczność działania gminy w celu przywrócenia czystości i porządku. Dlatego, w przypadku znalezienia zwłok dzikiego zwierzęcia na prywatnej posesji, jej właściciel powinien zawiadomić gminę.

Zgodnie z art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - tekst jednolity: Dz. U z 2012 r., poz. 391 (dalej zwana ucp), obowiązki utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych należą do zarządcy drogi. 

Z kolei w myśl art. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. (Dz. U. z 2007 r., Nr 19, poz. 115 ze zm.) drogi publiczne, ze względu na funkcje w sieci drogowej, dzielą się na następujące kategorie: drogi krajowe, drogi wojewódzkie, drogi powiatowe i drogi gminne. Zatem, gdy padła zwierzyna znajduje się na drodze, obowiązek jej usunięcia spoczywa na zarządcy drogi. 
Utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy (art. 3 ust. 1 ucp). Realizacja tego obowiązku następuje m.in. przez zapewnienie zbierania, transportu i unieszkodliwiania zwłok bezdomnych zwierząt lub ich części. Pojawienie się zwłok zwierząt łownych na terenie gminy należy traktować tak samo jak pojawienie się zwłok zwierząt bezdomnych, tzn. jako zdarzenie powodujące konieczność działania gminy w celu przywrócenia czystości i porządku. Dlatego, w przypadku znalezienia zwłok dzikiego zwierzęcia na prywatnej posesji, jej właściciel powinien zawiadomić gminę.
Warto podkreślić, że w każde podejrzenie choroby zakaźnej u padłego zwierzęcia bezdomnego lub łownego  powinno być zgłoszone do właściwego terytorialnie powiatowego lekarza weterynarii, który podejmuje działania  zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.  Inspekcja Weterynaryjna nie zbiera, nie transportuje i nie utylizuje zwłok padłych zwierząt. W jej kompetencjach leży wyłącznie wydanie stosownej opinii, a w niektórych wypadkach pobranie próbek do badań laboratoryjnych. Jeśli zachodzi taka konieczność powiatowy lekarz weterynarii określa sposób postępowania ze zwłokami martwych zwierząt podejrzanych o chorobę zakaźną.

UTYLIZACJA
Stosownie do treści Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 1774/2002, zwłoki wszystkich padłych zwierząt stanowią materiał kategorii 1 i powinny zostać przekazane do zakładu utylizacyjnego uprawnionego do przetwórstwa takiego materiału.

Monika Mikucka

Podstawa prawna: 
– Art. 3 ust. 1 i art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - tekst jednolity: Dz. U z 2012 r., poz. 391

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

 

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa