Czy od umowy zlecenia kierowcy OSP należy pobierać zryczałtowany podatek dochodowy?

FINANSE SAMORZĄDU - SAS 3 / 2012

PYTANIE INSPEKTORA DS. KADR I PŁAC:

Urząd miasta i gminy w ramach umowy zlecenia zatrudnia kierowców OSP – niebędących pracownikami urzędu. W ramach tych umów powierza kierowcom: pełnienie obowiązków kierowcy mechanika, nadzoru technicznego pojazdu pożarniczego, utrzymanie gotowości bojowej pojazdu. W umowie jest zapis „ Z tytułu wykonywanej pracy zleceniobiorca otrzyma wynagrodzenie w wysokości 150 zł miesięcznie. Umowa zlecenia zostaje zawarta na okres od dnia 1.01.2012 r. do 31.12.2012 r.”. Podobnej treści były umowy zawarte w 2011 r. i pobierany był zryczałtowany podatek dochodowy.Czy od tak zawartej umowy zlecenia należy pobierać zryczałtowany podatek dochodowy (art. 30, ust. 1 pkt. 5a ustawy podatkowej)?

Odpowiedź PRAWNIKA:

Stosownie do powoływanego w pytaniu art. 30 ust 1 pkt. 5a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18 % przychodu z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 i 5–9, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł.

Zgodnie z powołaną ustawą do katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście wymienionego w art. 13 pkt 2 i 5–9, do którego odwołuje się art. 30 ust 1 pkt. 5a zaliczymy:

PKT 2  - przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych;

PKT 5 - przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7;

PKT 6 - przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9;

PKT 7 - przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;

PKT 8 - przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  • osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  • właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

– z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9;

PKT 9 - przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

ZRYCZAŁTOWANY 18% PODATKIEM DOCHODOWYM OD OSÓB FIZYCZNYCH

Z analizy powyższych przepisów prawa wynika, że możliwym jest opodatkowanie zryczałtowanym 18% podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów, uzyskiwanych na ściśle określonych warunkach:

  • przychody te muszą zaliczać się do katalogu przychodów wyżej wymienionych;
  • stroną umowy wymienionej w tym katalogu przychodów musi być osoba niebędąca pracownikiem płatnika;
  • kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie może przekroczyć 200,00 PLN.

Podkreślenia wymaga, iż dopuszczona na podstawie powoływanych przepisów prawa zryczałtowana forma opodatkowania jest preferencją podatkową, co oznacza, że nie może być inaczej niż ściśle interpretowana. Zatem dla możliwości z niej skorzystania niezbędnym jest łączne wypełnienie powyżej wskazanych bezwzględnie prawem wymaganych przesłanek.
Odnosząc powyższe do stanu faktycznego przedstawionego w pytaniu stwierdzić należy, że w umowie zawarto zapis, iż „Z tytułu wykonywanej pracy zleceniobiorca otrzyma wynagrodzenie w wysokości 150 zł miesięcznie. Umowa zlecenia zostaje zawarta na okres od dnia 01.01.2012 do 31.12.2012 r.”, co oznacza, że kwota określona w umowie wynosi 150,00 PLN (wynagrodzenie miesięczne) x 12 (ilość miesięcy za które będzie wypłacane wynagrodzenie) = 1.800,00 PLN.

W związku z powyższym, w ocenie autorki, brak jest wypełnienia trzeciej z wymienionych przesłanek uprawniających do preferencyjnego, zryczałtowanego opodatkowania omawianych umów, czyli tego, aby kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekroczyła 200,00 PLN.

STRAŻAK BEZ PODATKU
Odpowiadając na zadane pytanie zauważyć należy, że brak jest podstaw do pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 30 ust 1 pkt. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od należności wypłacanych na podstawie umowy zlecenia, zawartej w sposób przedstawiony w zadanym pytaniu.

Monika Truksa

Podstawa prawna:
– Ustawa z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jednolity tekst: Dz. U. z 2010 r. nr 51, poz. 307 ze zm.)

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa