Podatek od nieruchomości za budynki gminne

FINANSE SAMORZĄDU - SAS 12 / 2011

PYTANIE INSPEKTORA:

Pytanie dotyczy art. 2 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U z 2010 r. Nr 95, poz. 613), tj.: nieruchomości lub ich części zajętych na potrzeby organów jednostek samorządowych, w tym urzędów gmin, starostw i urzędów marszałkowskich. Prosimy o pomoc w wyjaśnieniu, czy w myśl tegoż artykułu wszystkie nieruchomości zajęte na potrzeby organu samorządowego nie podlegają opodatkowaniu. Czy można przyjąć, że oprócz budynku urzędu gminy także inne nieruchomości stanowiące własność gminy, w tym nieruchomości związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków i zaopatrzeniem w wodę nieprzekazane w trwały zarząd czy też świetlice wiejskie, budynki gospodarcze i nieczynne szkoły, zajęte obecnie na potrzeby organu samorządowego, nie podlegają opodatkowaniu?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA:

Na wstępie wyjaśnić należy, że zgodnie z utrwalonymi poglądami orzecznictwa sądów administracyjnych i doktryny prawa, wszelkiego typu preferencje podatkowe – a do tych zaliczyć musimy zwolnienia podatkowe – mogą być stosowane jedynie na zasadzie wyjątku. Zasadą bowiem jest powszechność i równość opodatkowania. W związku z tym, w przypadku ulg podatkowych zasadniczą wykładnią, która powinna znajdować zastosowanie, jest wykładania gramatyczna. Niedopuszczalnym natomiast jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

 

URZĄD GMINY NIE PŁACI

W myśl art. 2 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają nieruchomości lub ich części zajęte na potrzeby organów jednostek samorządu terytorialnego, w tym urzędów gmin, starostw powiatowych i urzędów marszałkowskich.

Zacytowany przepis prawa mówi o zajęciu określonego przedmiotu opodatkowania na potrzeby organów jednostek samorządu terytorialnego, w tym urzędów gmin, starostw powiatowych i urzędów marszałkowskich, nie zaś o zajęciu tegoż przedmiotu opodatkowania na potrzeby gminy, starostwa powiatowego, czy województwa. 
Zatem wydaje się, że przepis ten należy rozmieć w ten sposób, że zwolnieniu z podatku od nieruchomości podlegają – w przypadku gminy – nieruchomości zajęte na potrzeby organów gminy, czyli rady gminy, zarządu danej jednostki samorządu terytorialnego, wójta, burmistrza, prezydenta miasta itd. wraz z budynkami urzędów obsługujących te organy.
W praktyce mogą zdarzyć się również sytuacje, w których nieruchomości należące do gminy zostaną zajęte na potrzeby organów innych jednostek samorządu terytorialnego, niż organy gminy. W takiej sytuacji zwolnienie również będzie przysługiwać wraz ze zwolnieniem nieruchomości zajętych na potrzeby urzędu obsługującego dane organy, czyli urzędów starostw powiatowych i urzędów marszałkowskich.

Zauważyć przy tym należy, że ze zwolnienia korzystają jedynie nieruchomości lub ich części, czyli grunty, budynki i lokale stanowiące odrębny od gruntu przedmiot własności, nie zaś wszystkie obiekty budowlane podlegające opodatkowaniu w świetle ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Monika Truksa

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa