Śmieci dla firm komunalnych

AKTUALNOŚCI / KOMENTARZE - SAS 2 / 2016

Ministerstwo Środowiska chce zniesienia obowiązku organizowania przez gminy przetargów na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych.

Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych, nad którą prace trwają w Ministerstwie Rozwoju, stała się po raz kolejny polem dyskusji na temat obowiązku organizowania przetargów na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, którego zniesienia konsekwentnie i od samego początku domagają się gminy.


WYKREŚLIĆ WYJĄTKI

Punktem wyjścia jest dokonywana przez projekt implementacja do naszego porządku prawnego dyrektywy 2014/24/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych (tzw. dyrektywa klasyczna), w tym zamówień typu in-house, które pozwolą, np. jednostkom samorządu terytorialnego, zlecać zadania własne spółkom komunalnym. Oczywiście pod pewnymi warunkami, a jednym z nich jest kontrola gminy nad spółką komunalną.
Dla gmin problemem jest jednak to, że procedowany w Ministerstwie Rozwoju projekt w ogóle nie dotyka problemu zamówień na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Nie zawiera bowiem przepisów, które w odpowiedni sposób nowelizowałyby ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. I to właśnie zauważył Minister Środowiska, przedstawiając, w uwagach do projektu, potrzebę wprowadzenia koniecznych zmian w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Te najważniejsze sprowadzają się do wykreślenia z jej treści dwóch przepisów, mianowicie art. 3a oraz art. 6d. Pierwszy z wymienionych wprowadza obowiązek organizowania przetargów na budowy, utrzymania i eksploatacji regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych. Drugi nakłada na wójta, burmistrza, prezydenta miasta obowiązek zorganizowania przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych.
- Proponowana zmiana ma umożliwić gminom zlecanie wykonywania tych zadań własnych poprzez własne jednostki organizacyjne, co jest postulowane przez samorządy – mówi Mariusz Gajda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska. I dodaje, że konsekwencją zmian, polegających na usunięciu obligatoryjnych przetargów, jest konieczność dostosowania innych przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w szczególności karnych.
To już drugi raz, jak Ministerstwo Środowiska wskazuje na konieczność uchylenia obligatoryjnych przetargów w zakresie gospodarki odpadami. Po raz pierwszy uczynił to pismem z 8 grudnia 2015 r. prof. Mariusz Orion Jędrysek - Główny Geolog Kraju (pismo nr DGO-VIII.0231.1.2015/MD).


SAMORZĄDY TEŻ SĄ ZA

- Z satysfakcją przyjmujemy zamiar wprowadzenia do polskiego porządku prawnego regulacji dotyczących zamówień wewnętrznych, umożliwiających udzielania przez jednostki samorządu terytorialnego zamówień własnym spółkom komunalnym, z pominięciem trybu zamówień publicznych we wszystkich sektorach gospodarki komunalnej – mówi Marek Olszewski, przewodniczący Związku Gmin Wiejskich RP. – Jednocześnie wyrażamy zdecydowany sprzeciw wobec pominięcia, w opracowanym przez Ministerstwo Rozwoju projekcie Prawa zamówień publicznych, przepisów uchylających rozwiązania szczególne, zawarte w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – dodaje przewodniczący Olszewski.
W podobnym duchu wypowiada się Związek Miast Polskich.
- Popieramy stanowisko Ministra Środowiska, dotyczące uchylenia obligatoryjnych przetargów w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi – mówi Andrzej Porawski, dyrektor Biura Związku Miast Polskich. – Proponowane, w przedstawionym przez Ministerstwo Rozwoju projekcie, rozwiązania są przy tym zaskakujące w kontekście inicjatyw ustawodawczych, zgłaszanych w poprzedniej kadencji Sejmu przez posłów Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość, które wprost zmierzały do przywrócenia możliwości udzielania zamówień in-house w sektorze gospodarki odpadami komunalnymi – dodaje dyrektor Porawski.

Jakub Gortyński

SPIS TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa