Czas przyjmowania petentów

PRACOWNIK W SAMORZĄDZIE - DODATEK DO NR 5/2016 SAS

Regulamin pracy powinien określać porządek wewnętrzny i rozkład czasu pracy, a jedynym i podstawowym kryterium jest zapewnienie obywatelom załatwiania spraw w dogodnym dla nich czasie. Zarówno porządek pracy i jak i rozkład czasu pracy muszą być zatem dostosowane do potrzeb obywateli i możliwości załatwienia przez nich spraw.

Ustawodawca pozostawiając pracodawcy stosunkowo dużą swobodę w ustalaniu porządku pracy i rozkładu czasu pracy wskazał na możliwość wykonywania przez pracownika obowiązków pracowniczych także w godzinach nadliczbowych, a w tym zakresie również w porze nocnej oraz w dni ustawowo wolne od pracy, tj. w niedzielę i święta. Wykonywanie pracy w godzinach nadliczbowych, czyli ponad obowiązujący go wymiar czasu pracy jest możliwe na wyraźne polecenie przełożonego i gdy wymagają tego potrzeby jednostki, a w odniesieniu do pory nocnej i dni ustawowo wolnych od pracy także wyjątkowość przypadku uzasadniającego taką potrzebę. Pracodawcę obowiązuje bezwzględny zakaz wydawania polecenia pracy w godzinach nadliczbowych kobietom w ciąży. Ustawowe ograniczenie istnieje także w przypadku pracowników samorządowych sprawujących pieczę nad osobami wymagającymi stałej opieki lub opiekujących się dziećmi w wieku do ośmiu lat, z tą różnicą że wykonywanie przez nich pracy w godzinach nadliczbowych uzależnione jest od wyrażenia przez nich zgody. Za pracę wykonywaną na polecenie przełożonego w godzinach nadliczbowych pracownikowi należy wypłacić wynagrodzenie lub przyznać urlop wypoczynkowy. Podkreślenia wymaga, że wybór formy gratyfikacji za pracę wykonaną w godzinach nadliczbowych w postaci dodatkowego wynagrodzenia lub urlopu zależy wyłącznie od wyboru pracownika, w związku z czym pracodawca nie może narzucać w tym zakresie swoich rozwiązań ze względu np. na sytuację finansową jednostki. Gdy pracownik samorządowy wybierze dodatkowy urlop musi się liczyć z tym, że nie będzie go mógł wykorzystać w dowolnym czasie, albowiem taki urlop może być udzielony jedynie w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu. W związku z powyższym, biorąc pod uwagę, że pracownika samorządowego obowiązuje m.in. plan urlopów, będzie on mógł wykorzystać dodatkowy urlop jedynie łącznie z podstawowym urlopem wypoczynkowym udzielonym w czasie uzgodnionym z pracodawcą.

Paweł Groński

Podstawa prawna:
–    Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2014 r. poz. 1202 ze zm.)

SPIS TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa