Rada miejska nie ma uprawnień do ustalania dopłat do wywozu nieczystości płynnych beczką asenizacyjną na terenie gminy

ROZSTRZYGNIĘCIA NADZORCZE RIO - BS 3 / 2023

Uchwała Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie z dnia 21 lutego 2023 r., nr 858.25.2023

Rada gminy może podjąć uchwałę o dopłacie dla jednej, wybranych lub wszystkich taryfowych grup odbiorców usług, a dopłatę tę gmina przekazuje przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu. Z przepisów tej ustawy jednoznacznie wynika, że dotyczy ona odbiorców usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Przytoczony przepis delegacyjny nie uprawnia rady gminy do ustalania dopłat do wywozu nieczystości płynnych beczką asenizacyjną.

Tak wynika z uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie, stwierdzającej nieważność uchwały rady miejskiej zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia dopłat dla zbiorowych grup odbiorców usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, wywozu nieczystości płynnych beczką asenizacyjną na terenie gminy, z powodu istotnego naruszenia przepisów art. 24 ust. 6 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (dalej: u.z.z.w.o.ś.).
W badanej uchwale rada miejska wprowadziła dopłaty do usługi polegającej na wywozie nieczystości płynnych beczką asenizacyjną. W ocenie Kolegium takie postanowienia uchwały nie znajdują uzasadnienia w obowiązujących przepisach prawa, w szczególności w przepisach ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Z przepisów tej ustawy jednoznacznie wynika, że dotyczy ona odbiorców usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Przytoczony przepis delegacyjny nie uprawnia rady gminy do ustalania dopłat do wywozu nieczystości płynnych beczką asenizacyjną, albowiem tego typu usługi nie zostały objęte regulacjami ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. – czytamy w rozstrzygnięciu nadzorczym Kolegium RIO w Lublinie.
Organ nadzoru, w uzasadnieniu rozstrzygnięcia nadzorczego uchylającego badaną uchwałę, wskazał, że w tracie postępowania do Kolegium RIO w Lublinie skierowane zostały wyjaśnienia rady miejskiej oraz burmistrza, w którym wskazano, że „rada gminy posiada możliwość podjęcia uchwały w sprawie dopłat do usług komunalnych o ogólnym charakterze, pomimo iż norma prawna nie przewiduje wprost dopłat dla odbiorców usług wykonywanych przez inny podmiot niż przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne oraz w inny sposób niż za pośrednictwem sieci wodno-kanalizacyjnej”.
Jednak w ocenie Kolegium RIO w Lublinie z takim stanowiskiem nie sposób się zgodzić. „Władze samorządowe, tak jak inne o publicznym charakterze, winny działać na podstawie i w granicach obowiązującego prawa, które – w tym konkretnym przypadku – wyznaczone zostały zakresem przepisu delegacyjnego, zawartego we wskazanej w sentencji ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.” – czytamy w uchwale Kolegium RIO w Lublinie.

SPIS TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa