Termin złożenia oświadczenia w związku z ustaniem pełnomocnictwa

TEMAT MIESIĄCA - SAS 3 / 2012

PYTANIE WÓJTA GMINY:

Pracownik posiadał upoważnienie do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu wójta gminy w okresie od 10 lutego do 31 grudnia 2011 r. Pierwsze oświadczenie majątkowe złożył w ciągu 30 dni od dnia nadania upoważnienia, kolejne w terminie do 30 kwietnia. W jakim terminie powinno zostać złożone oświadczenie w związku z ustaniem pełnomocnictwa?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA:

Zgodnie z art. 24h ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: usg) osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta jest obowiązana do złożenia oświadczenia o swoim stanie majątkowym. Z brzmienia art. 24h ust. 5 usg wynika, że pracownik upoważniony do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu wójta składa pierwsze oświadczenie majątkowe w terminie 30 dni od dnia powołania na stanowisko lub od dnia zatrudnienia.

 

TERMINY

Przepis ten - art. 24h ust. 5 usg - nie stanowi wprost o dacie udzielenia upoważnienia, tym niemniej należy przyjąć, że pierwsze oświadczenie należy złożyć w terminie 30 dni od dnia upoważnienia. Kolejne oświadczenia upoważniony pracownik powinien składać w terminie do 30 kwietnia według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego. Powołany wyżej przepis stanowi, że ostatnie oświadczenie składa się w dniu odwołania ze stanowiska lub rozwiązania umowy o pracę.

Trudno w przypadku upoważnionego pracownika przyjmować, że będzie on zobowiązany do złożenia oświadczenia majątkowego w dniu odwołania ze stanowiska lub rozwiązania stosunku pracy (choć oczywiście nie można wykluczyć, że w związku z rozwiązaniem z pracownikiem stosunku pracy w czasie trwania upoważnienia będzie to ten sam moment). Tym niemniej należy przyjąć, że upoważniony pracownik będzie zobowiązany do złożenia ostatniego oświadczenia majątkowego niezwłocznie po uzyskaniu informacji o odwołaniu upoważnienia. 

Należy podkreślić, że przepis art. 24h ust. 5 w ogóle nie określa terminów specjalnie dla osób uzyskujących upoważnienie do wydawania decyzji administracyjnych. Brak jest bowiem wyraźnej regulacji stanowiącej wprost o dniu uzyskania upoważnienia. Ustawa łączy natomiast obowiązek składania oświadczenia majątkowego z powołaniem lub zatrudnieniem na określonym stanowisku. Istotne jest zatem zdarzenie, z którym przepis łączy powstanie obowiązku polegającego na składaniu oświadczeń majątkowych.

KIEDY OSTATNIE OŚWIADCZENIE?

Skoro pracownik upoważniony do wydawania decyzji składa pierwsze oświadczenie w terminie 30 dni od dnia upoważnienia, to należy analogicznie przyjąć, że również ostatnie oświadczenie majątkowe powinno być złożone niezwłocznie po cofnięciu upoważnienia, chyba że tym momentem jest jednocześnie data rozwiązania stosunku pracy (wówczas oczywiście można się posłużyć literalnym brzmieniem przepisu).

Powyższa interpretacja może wzbudzać pewne wątpliwości wobec braku jednoznacznego, literalnego określenia ustawowego, jednakże jedynie przyjęcie powyższego rozwiązania umożliwia sprawną realizację celu, dla którego powołany przepis został ustanowiony. Rozważania te skłaniają także do refleksji o konieczności niezwłocznej nowelizacji tego przepisu (tak też m.in. A. Wierzbica, Komentarz do ustawy o samorządzie gminnym, ABC, 2010).

Janusz Groński

PODSTAWA PRAWNA:
– Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa