Nawiązanie stosunku pracy z kierownikiem i zastępcą kierownika USC

PRAWO PRACY - SAS 3 / 2012

PYTANIA SEKRETARZA GMINY:

1. Nawiązanie stosunku pracy z kierownikiem i zastępcą kierownika USC.

Chodzi o zatrudnienie drugiego z-cy kierownika USC, który zastępowałby w przypadku dłuższej nieobecności pierwszego zastępcy kierownika USC, a jednocześnie nadal pełniłby funkcję inspektora w referacie spraw obywatelskich. Chcemy zaproponować osobę, która zatrudniona jest na pełnym etacie jako inspektor w referacie spraw obywatelskich. Nadmieniam, że osoba ta spełnia wymagania zapisane w ustawie o aktach stanu cywilnego dotyczące wykształcenia i lat pracy. Czy osoba zatrudniona na stanowisku inspektora może jednocześnie pełnić funkcję z-cy kierownika USC, jeżeli nie, to proszę o podanie, jak należałoby rozwiązać ten problem zgodnie z ustawą o pracownikach samorządowych i o aktach stanu cywilnego. Czy wydzielając część etatu ze stanowiska inspektora np. 1/5 dla z-cy kierownika USC, musi być przeprowadzony konkurs, czy można zatrudnić osobę w ramach awansu wewnętrznego?

2. Nawiązanie stosunku pracy z po. kierownikiem.

Chodzi o zatrudnienie na stanowisku p.o. kierownika. Czy osoba zatrudniona na takim stanowisku jest w pełni traktowana jako kierownik i czy jest to zgodne z ustawą 
o pracownikach samorządowych? Czy osoba zatrudniona na stanowisku p.o. kierownika spełnia warunki postawione w konkursie na wolne stanowisko urzędnicze, w którym jest mowa, że kandydat powinien mieć staż 3 lata na stanowisku kierowniczym? Przyjmując, że osoba była zatrudniona na stanowisku p.o. kierownika o wiele dłużej niż 3 lata.

ODPOWIEDŹ 1:

Nie ma przeciwwskazań, aby osoba zatrudniona na stanowisku inspektora (np. w wymiarze 4/5 etatu) mogła jednocześnie pełnić funkcję z-cy kierownika USC (w wymiarze 1/5 etatu).Wydzielając część etatu ze stanowiska inspektora (1/5 dla z-cy kierownika USC) nie musi być przeprowadzony konkurs na stanowisko kierownicze. Pracownika pracującego na stanowisku inspektora w referacie spraw obywatelskich można zatrudnić w ramach awansu wewnętrznego. Wynika to z art. 20 ustawy o pracownikach samorządowych, zgodnie z którym pracownik samorządowy, który wykazuje inicjatywę w pracy i sumiennie wykonuje swoje obowiązki, może zostać przeniesiony na wyższe stanowisko (awans wewnętrzny) oraz art. 12. 1 ustawy o pracownikach samorządowych, zgodnie z którym wolnym stanowiskiem urzędniczym, w tym wolnym kierowniczym stanowiskiem urzędniczym, jest stanowisko, na które, zgodnie z przepisami ustawy albo w drodze porozumienia, nie został przeniesiony pracownik samorządowy danej jednostki lub na które nie został przeniesiony inny pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, posiadający kwalifikacje wymagane na danym stanowisku lub nie został przeprowadzony na to stanowisko nabór albo na którym mimo przeprowadzonego naboru nie został zatrudniony pracownik.

Nie ma przeciwwskazań, aby osoba zatrudniona na stanowisku inspektora (np. w wymiarze 4/5 etatu) mogła jednocześnie pełnić funkcję z-cy kierownika USC (w wymiarze 1/5 etatu) i w tym przypadku nie musi być przeprowadzony konkurs na stanowisko kierownicze.

Podstawa prawna:
– Art. 12.1, art. 20 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1458 z późniejszymi zmianami)

 

ODPOWIEDŹ 2:

Przepisy prawa pozwalają powierzyć pełnienie obowiązków (p.o.) na stanowiskach pracy (w tym także na stanowiskach kierowniczych) w urzędzie gminy w razie nagłej potrzeby. Zgodnie z art. 21 ustawy o pracownikach samorządowych osoby takie powinny posiadać odpowiednie kwalifikacje do pełnienia powierzonych im obowiązków. Osoba, której powierzono pełnienie obowiązków, w istocie zastępuje kogoś na „nowym stanowisku”, zaś samo powierzenie obowiązków nie wymaga wszczęcia specjalnej procedury. Jest to decyzja pracodawcy w danej jednostce samorządu terytorialnego. Tak więc „pełnienie obowiązków” można traktować jako „okres próby na stanowisku kierowniczym” i w związku z tym osoba taka nabywa staż pracy na stanowisku kierowniczym. 
W opisywanym przypadku może nie być konieczności przeprowadzenia konkursu na wolne stanowisko urzędnicze, ponieważ zgodnie z art. 20 ustawy o pracownikach samorządowych pracownik samorządowy, który wykazuje inicjatywę w pracy i sumiennie wykonuje swoje obowiązki, może zostać przeniesiony na wyższe stanowisko (awans wewnętrzny).
Zgodnie z przepisami ustawy o urzędnikach samorządowych powierzenie obowiązków nastąpić może na okres trzech miesięcy w roku kalendarzowym (art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych), przypuszczalnie do wyłonienia w drodze konkursu odpowiedniego kandydata, posiadającego kwalifikacje do pracy na danym stanowisku.

Osoba zatrudniona na stanowisku p.o. kierownika jest w pełni traktowana jako kierownik i jest to zgodne z ustawą o pracownikach samorządowych. Osoba zatrudniona na stanowisku p.o. kierownika przez okres dłuższy niż 3 lata spełnia warunki postawione w konkursie na wolne stanowisko urzędnicze, w którym jest mowa, że kandydat powinien mieć staż 3 lata na stanowisku kierowniczym.

Anna Strmiska-Mietlińska
Zbigniew Mietliński

Podstawa prawna:
– Art. 20, 21, 22 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1458 z późniejszymi zmianami)

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa