Uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 listopada 2010 r., sygn. akt I OPS 2/10

ORZECZNICTWO - SAS 3 / 2012

Rozstrzygnięcie zagadnienia: „Uchwała o zamiarze likwidacji szkoły i uchwała o likwidacji szkoły, podjęte na podstawie art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.), są aktami prawnymi podejmowanymi w sprawie objętej opiniowaniem przez odpowiednie władze statutowe związku zawodowego stosownie do przepisu art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 854 ze zm.), z tym że przedstawienie do zaopiniowania projektu jednej z nich oznacza dopełnienie obowiązku, o którym mowa w art. 19 ust. 2.”

Rozstrzygając powołaną wątpliwość Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że obie uchwały: o zamiarze likwidacji szkoły i o jej likwidacji mają jeden przedmiot i brak jest uzasadnienia dla nadawania im - na gruncie obecnego brzmienia art. 19 ustawy o związkach zawodowych - innego, węższego znaczenia. W związku z tym, że przedmiotem obu uchwał jest kwestia likwidacji konkretnej szkoły, to ta likwidacja musi być uznana za „sprawę” objętą wymogiem zasięgnięcia opinii związków zawodowych. W ocenie NSA jeśli zostanie przekazany do zaopiniowania właściwym statutowym władzom związków zawodowych projekt uchwały o zamiarze likwidacji szkoły, to należy to uznać za spełnienie przez organ samorządu terytorialnego obowiązku, o którym mowa w art. 19 ust. 2 ustawy o związkach zawodowych. W tej sytuacji organ nie musi już przedstawiać do zaopiniowania kolejnego projektu uchwały o likwidacji szkoły, dotyczącego tej samej „sprawy”. NSA zwrócił uwagę, że poddanie opiniowaniu projektu uchwały intencyjnej jest o tyle istotne, że na tym etapie postępowania negatywna opinia związków zawodowych może mieć zdecydowanie większe znaczenie, niż na etapie późniejszym, czyli podejmowania uchwały o likwidacji szkoły. Natomiast w sytuacji, gdy nie dopełniono obowiązku przedstawienia do zaopiniowania projektu uchwały o zamiarze likwidacji, to konieczne jest przekazanie do zaopiniowania projektu uchwały o likwidacji szkoły. NSA podniósł, że organ samorządu terytorialnego może zasięgnąć opinii także w odniesieniu do kolejnej uchwały w tym samym przedmiocie, ale prawny obowiązek będzie spełniony już z chwilą przekazania do zaopiniowania projektu wcześniejszej uchwały.

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa