Kompetencje komisji rewizyjnej

FUNKCJONOWANIE SAMORZĄDU - SAS 11 / 2011

PYTANIE SEKRETARZA GMINY:

Czy komisja rewizyjna ma prawo wglądu do dokumentów z zakresu prawa pracy urzędu, tj. do sprawdzania listy obecności pracowników urzędu, rejestru delegacji i książki wyjść pracowników?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA:

Przepis art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) stanowi, że do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 18a ust. 1 ww. ustawy, rada gminy kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy - w tym celu powołuje komisję rewizyjną. Zasady i tryb działania komisji rewizyjnej określa statut gminy (ust. 5). Zgodnie z art. 7 pkt. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458 z późn. zm.) czynności pracodawcy w stosunku do pracowników urzędu gminy wykonuje wójt (burmistrz/prezydent miasta). 

Z wyżej powołanych przepisów określających kompetencje rady gminy i komisji rewizyjnej wynika jednoznacznie, że do zakresu działania rady należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Komisja rady nie może wykonywać praw i obowiązków zastrzeżonych przepisami ustawy dla innych organów (por. rozstrz. n. woj. wrocławskiego z 24.02.1995 r., ON.II.0914/5/95). 

Informacje odnoszące się do wynagrodzeń konkretnych pracowników, w tym zwłaszcza dane o wysokości ich zarobków, uznawane są za dobra osobiste, chronione przez kodeks cywilny. Z tego powodu osobom postronnym, w tym także członkom komisji rewizyjnych rad gminnych, odmawia się prawa do otrzymania tych informacji. Nie dotyczy to jednak wynagrodzeń tych funkcjonariuszy samorządowych, których dobra osobiste nie są w tym zakresie objęte ochroną prawną (które podlegają publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej).
Brak prawa wglądu do danych osobowych lub stanowiących dobra osobiste osób fizycznych i prawnych nie pozbawia komisji rewizyjnych prawa żądania i otrzymania danych nieosobowych: urzędowych (np. taryf płac), uśrednionych (np. o przeciętnych wynagrodzeniach pracowników urzędu gminy lub gminnych jednostek organizacyjnych), zagregowanych (np. o liczbie podatników korzystających z indywidualnych ulg, umorzeń lub odroczeń spłaty podatku, globalnej kwocie zasiłków z pomocy społecznej), zanonimizowanych (niepozwalających na ustalenie tożsamości osób, których dotyczą, np. zarobków pracowników zatrudnionych na takim samym stanowisku) oraz statystycznych zestawień danych sporządzonych według dowolnych kryteriów. Z reguły powinny one wystarczyć do realizacji zadań komisji rewizyjnej (tak.: A. Szewc i in., ustawa o samorządzie gminnym – komentarz, wyd. ABC 2010 r.).
Możliwość wglądu przez komisję rewizyjną w akta indywidualnych spraw administracyjnych oraz w akta pracowników samorządowych są bardzo ograniczone, wymagane jest zachowanie rygorów ustalonych przez przepisy ustawy o ochronie danych osobowych, tajemnicy państwowej i służbowej oraz dóbr osobistych (vide. A. Szewc, Radca prawny 1998 r. nr 3, poz. 2).
Mając na uwadze powyższe poglądy oraz stanowiska doktryny należy uznać, że nie znajduje prawnego uzasadnienia żądanie komisji rewizyjnej udostępnienia dokumentów z zakresu prawa pracy urzędu, tj. listy obecności pracowników urzędu, rejestru delegacji oraz książki wyjść pracowników. Komisja rewizyjna mogłaby natomiast domagać się zestawienia ogólnego dotyczącego ww. informacji w zakresie całego urzędu gminy (danych niezindywidualizowanych).

Sławomir Pyźlak

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

 

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa