Przetarg na firmę szkoleniową

ZAMÓWIENIA PUBLICZNE - SAS 11 / 2011

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, których przedmiotem są usługi o charakterze niepriorytetowym, nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub terminów składania ofert, obowiązku żądania wadium, obowiązku żądania dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, zakazu ustalania kryteriów oceny ofert na podstawie właściwości wykonawcy oraz przesłanek wyboru trybu negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego oraz licytacji elektronicznej.

Usługi niepriorytetowe zostały sklasyfikowane w wydanym na podstawie art. 2a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2010 r. Nr 113 poz. 759 z późn. zm.) rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym (Dz.U. z 2010 r. Nr 12 poz. 68), usługi szkoleniowe zostały wymienione w załączniku nr 2, który określa katalog usług niepriorytetowych.

W załączniku nr 2 do wyżej wskazanego rozporządzenia w pkt. 24 wymienione zostały usługi edukacyjne i szkoleniowe (CPV od 80100000-5 do 80660000-8 z wyjątkiem 80533000-9, 80533100-0, 80533200-1).

W konsekwencji zamawiający dokonując wyboru firmy, która zorganizuje i przeprowadzi szkolenie, może ustalić kryteria oceny ofert odnoszące się do właściwości wykonawcy – możliwe jest zatem dokonywanie oceny firm szkoleniowych poprzez porównanie, np. posiadanego doświadczenia czy też doświadczenia osób, które ze strony wykonawcy będą prowadzić szkolenie.

TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

Wskazać należy, że przepis art. 5 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych do usług niepriorytetowych nie włącza przesłanek zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki. W konsekwencji zastosowanie tego trybu do usług szkoleniowych jest znacząco utrudnione. Biorąc jednak pod uwagę możliwość ustalenia kryterium dotyczącego właściwości wykonawcy, postępowanie o zamówienie publiczne, którego przedmiot dotyczy usług szkoleniowych, racjonalnym jest dokonanie wyboru wykonawcy szkolenia w jednym z podstawowych trybów udzielenia zamówienia publicznego. 

Zastosowanie trybów przetargowych umożliwi zamawiającemu uniknięcie zarzutu naruszenia ustawy PZP poprzez wybór niewłaściwego trybu udzielenia zamówienia, ale również poprzez ustalenie kryteriów odnoszących się do właściwości wykonawcy możliwe jest odejście od ceny jako jedynego kryterium. 

PRZYKŁADOWE KRYTERIA WYBORU FIRM SZKOLENIOWYCH

Wprowadzone przez zamawiającego kryteria kwalifikacyjne nie muszą mieć charakteru bezwzględnie obowiązującego. Możliwe jest wprowadzenie kryteriów fakultatywnych, tj. możliwych do ewentualnego wykorzystania w procesie podejmowania decyzji, którą z działających na rynku firm szkoleniowych wybrać w odniesieniu do danej tematyki szkolenia.

KRYTERIA KWALIFIKACYJNE

Przy dokonywaniu wyboru firmy szkoleniowej, której zostanie zlecone przeprowadzenie szkolenia, warto w szczególności uwzględnić poniższe kryteria:

  • zakres i jakość oferowanych programów szkoleniowych, w tym wykorzystywanie standardów kwalifikacji zawodowych i modułowych programów szkoleń zawodowych, 
  • kwalifikacje kadry dydaktycznej;
  • dostosowanie ilości i jakości pomieszczeń oraz wyposażenia w sprzęt i pomoce dydaktyczne do potrzeb określonego szkolenia, z uwzględnieniem bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki;
  • nadzór wewnętrzny służący podnoszeniu jakości prowadzonego szkolenia;
  • posiadanie przez instytucję szkoleniową certyfikatu jakości usług;
  • sposób sprawdzenia efektów szkolenia;
  • rodzaj dokumentów potwierdzających ukończenie szkolenia i uzyskanie kwalifikacji;

CERTYFIKATY DLA FIRM SZKOLENIOWYCH

Jednym z wyżej wskazanych propozycji kryteriów oceny firm szkoleniowych jest posiadanie przez instytucję prowadzącą szkolenie certyfikatu jakości usług.
Wprowadzenie kryterium posiadania certyfikatu jakości do katalogu kryteriów ma na celu poprawę jakości szkoleń poprzez promowanie szkoleń certyfikowanych. Kryterium to może być uwzględniane w każdym przypadku, jednak jego wpływ na wybór instytucji szkoleniowej może być znaczący wówczas, gdy na lokalnym rynku usług szkoleniowych dostępna jest oferta szkoleń certyfikowanych w określonej dziedzinie.

Dokumenty poświadczające certyfikację to między innymi:

  • certyfikaty systemu zarządzania jakością szkolenia, wydany na podstawie norm z serii ISO 9000,
  • certyfikaty dla szkół językowych.

Edyta Partyn

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa