Informatyzacja w urzędach i sądach administracyjnych

AKTUALNOŚCI - SAS12/2012

W dniu 27 listopada 2012 r. Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw, przedłożone przez ministra administracji i cyfryzacji. Założenia zawierają propozycje rewolucyjnych zmian zarówno w Kodeksie postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.), jak i ordynacji podatkowej i wreszcie procedury sądowoadministracyjnej. W odniesieniu do k.p.a. zaproponowano możliwość wyrażenia przez stronę zgody na stałe kontaktowanie się z daną osobą za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w określonej przez organ kategorii spraw prowadzonych na podstawie k.p.a. Organ będzie mógł drogą elektroniczną zwrócić się do obywatela o zgodę korzystając z dostępnego adresu elektronicznego strony. 


Inną propozycją jest wprowadzenie nowej przesłanki dopuszczającej e-doręczenia przez organ, polegającej na zobligowaniu organu do elektronicznej komunikacji już poprzez samo złożenie elektronicznego podania. Założenia polegają również na rozszerzeniu zakresu prawa strony do elektronicznego wglądu w akta sprawy, choć tego rodzaju rozwiązanie ograniczone będzie wyłącznie w odniesieniu do organów, które posiadać będą system elektronicznego zarządzania dokumentami. Proponuje się także wprowadzenie możliwości posługiwania się przez strony w postępowaniach przed podmiotami publicznymi elektronicznymi kopiami dokumentów papierowych, wymaganych w danej sprawie. Kopie takie muszą być jednak uwierzytelnione przez zastosowanie kwalifikowanego certyfikatu lub profilu zaufanego ePUAP.


Daleko idące zmiany proponuje się również w sądach administracyjnych. Przede wszystkim dopuszcza się możliwość tworzenia i przetwarzania akt sądowych z wykorzystaniem technik informatycznych, choć będzie to uzależnione od woli sądu (nie jako obowiązek). W konsekwencji przyjęto, że zmiany mają umożliwić utrwalanie pism stron w postaci elektronicznej oraz składanie skargi, elektroniczny wgląd w akta sprawy, możliwość utrwalania pism sądu w postaci elektronicznej i ich doręczanie uczestnikom postępowania oraz wewnętrzne zarządzanie w sądzie elektronicznymi dokumentami.


Podkreślenia wymaga, że w przypadku składania e-pisma do sądu administracyjnego wymagany będzie podpis elektroniczny zapewniający jego uwierzytelnienie (bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany kwalifikowanym certyfikatem, podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP). Z kolei przy przesyłaniu pism w formie dokumentu elektronicznego nie będzie obowiązku dostarczania odpisów dokumentów elektronicznych.

 

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa