SPIS TREŚCI NR 12/2012

AKTUALNOŚCI
Informatyzacja w urzędach i sądach administracyjnych

PRZEGLĄD LEGISLACYJNY

TEMAT MIESIĄCA: 
Kierownik USC z awansu wewnętrznego

ODPOWIEDZIALNOŚĆ URZĘDNIKÓW
Odpowiedzialność funkcjonariusza za rażące naruszenie prawa

FUNKCJONOWANIE SAMORZĄDU
Kto składa wniosek o udostępnienie danych
Urzędnik skazany prawomocnym wyrokiem?
Bez obowiązku podjęcia odrębnej uchwały
Czy wyrok jest podstawą wpisu do księgi wieczystej?
Brak możliwości odstąpienia od naliczania opłaty podwyższonej
Konieczna modyfikacja statutu jednostki organizacyjnej

POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE
Samorządowe kolegium odwoławcze wydaje rozstrzygnięcie reformatoryjne
Zdolność procesowa wójta i rady gminy w sprawach ze skarg na uchwały rady gminy - uchwała NSA

FINANSE SAMORZĄDU
Dodatek spisowy
Dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników

POWIATOWA ADMINISTRACJA ZESPOLONA
Prawo do zajmowania lokalu służbowego po śmierci strażaka
Adresat decyzji rozbiórkowej
Policjant odmawia wykonania polecenia służbowego

PRAWO PRACY
Wyjazdy pracownika do pracy w innej instytucji na obszarze gminy
Lekarz pełniący czasowo funkcję dyrektora szpitala nie może prowadzić prywatnej praktyki
Prawo nauczyciela do urlopu dla poratowania zdrowia
Konkurs na stanowisko kierownika goz
Podwyżka wynagrodzenia po powrocie z macierzyńskiego
Naliczanie odprawy emerytalnej nauczyciela
Składka zus od nagrody jubileuszowej
Czy wcześniejszą emeryturę można łączyć z wynagrodzeniem z tytułu wykonywania pracy?
Dyspozycyjność nauczyciala

ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
Zmiana terminu składania ofert
Możliwość dokonania zmiany umowy o zamówienie publiczne
Remonty bieżące dróg nie mogą być klasyfikowane jako usługi usuwania awarii
Odstąpienie od umowy

ORZECZNICTWO

 

Kierownik USC z awansu wewnętrznego

TEMAT MIESIĄCA - SAS12/2012

PYTANIE:

Kierownikiem USC z mocy ustawy jest burmistrz. Jednakże burmistrz wyznaczył na kierownika USC pracownika urzędu, który został powołany uchwałą rady miejskiej w latach 90-tych i pracuje na tym stanowisku do chwili obecnej. W roku 2013 r. pracownik będzie odchodził na zasłużoną emeryturę. Czy w związku z odejściem pracownika na emeryturę powinna być podjęta uchwała rady miejskiej o odwołaniu kierownika USC? Na stanowisko odchodzącego kierownika USC chcemy przenieść – awansem wewnętrznym - pracownika urzędu. Czy możemy na to stanowisko w drodze awansu wewnętrznego przenieść innego pracownika urzędu, czy powinniśmy ogłosić nabór na wolne stanowisko urzędnicze? Czy należy podjąć uchwałę rady miejskiej o powołaniu kierownika USC?

ODPOWIEDŹ:

Zwolnienie pracownika z pełnionej funkcji kierownika USC nie wymaga uchwały rady gminy. Możliwe jest także przeniesienie na stanowisko kierownika USC innego pracownika w ramach tzw. „awansu wewnętrznego”.

 

Odpowiadając na pierwsze z pytań należy zauważyć, że osoba pełniąca funkcję kierownika urzędu stanu cywilnego została powołana na to stanowisko w latach 90-tych. Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego (dalej: p.a.s.c.), w stanie prawnym obowiązującym do dnia 29 października 2008 r. rada gminy mogła powołać innego (niż wójt, burmistrz, prezydent miasta) kierownika urzędu stanu cywilnego i jego zastępcę (zastępców) w drodze uchwały. Powodowało to oczywistą konieczność zastosowania analogicznej procedury w przypadku odwołania kierownika urzędu stanu cywilnego i powołania nowej osoby. Dlatego wówczas do odwołania kierownika konieczne było podjęcie stosownej uchwały rady gminy.

ZATRUDNIENIE KIEROWNIKA USC
Zatrudnienie kierownika USC odbywa się obecnie na podstawie umowy o pracę z wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta), a zatem podjęcie uchwały rady gminy nie jest w tym zakresie wymagane.

ZWOLNIENIE BEZ INGERENCJI GMINY

W obecnym stanie prawnym, stosownie do obowiązującego brzmienia art. 6 ust. 3-5 p.a.s.c., zarówno kierownika USC, jak i jego zastępców zatrudnia wójt (burmistrz, prezydent miasta). W rezultacie, również zwolnienie pracownika z pełnionej funkcji kierownika USC nie wymaga uchwały rady gminy. Co więcej należy stwierdzić, że w obecnym stanie prawnym brak jest podstaw prawnych do podjęcia takiego aktu, co mogłoby się wiązać z odpowiednią reakcją organu nadzoru.

AWANS WEWNĘTRZNY „KONTROLOWANY”

Odpowiadając na drugi z przedstawionych problemów należy wskazać, że w zakresie nieuregulowanym w p.a.s.c. do naboru na ww. stanowisko stosuje się przepisy ustawy o pracownikach samorządowych, które wymagają przeprowadzenia odpowiedniego naboru na wolne stanowisko urzędnicze. Należy przy tym zaznaczyć, że ustawa ta przewiduje możliwość zatrudnienia na wolnym stanowisku w pierwszej kolejności pracownika danego urzędu. Zgodnie bowiem z art. 12 ustawy o pracownikach samorządowych, wolnym stanowiskiem urzędniczym, w tym wolnym kierowniczym stanowiskiem urzędniczym, jest stanowisko, na które, zgodnie z przepisami ustawy albo w drodze porozumienia, nie został przeniesiony pracownik samorządowy danej jednostki, lub na które nie został przeniesiony inny pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, posiadający kwalifikacje wymagane na danym stanowisku lub nie został przeprowadzony na to stanowisko nabór, albo na którym mimo przeprowadzonego naboru nie został zatrudniony pracownik.
W pierwszej kolejności możliwe jest zatem przeniesienie na stanowisko kierownika USC innego pracownika w ramach tzw. „awansu wewnętrznego”. Zgodnie z art. 20 ustawy o pracownikach samorządowych, pracownik samorządowy, który wykazuje inicjatywę w pracy i sumiennie wykonuje swoje obowiązki, może zostać przeniesiony na wyższe stanowisko (awans wewnętrzny). Należy jednak pamiętać, że przeniesienie pracownika samorządowego w ramach awansu wewnętrznego może się odbywać w granicach tej samej kategorii pracowników, a zatem na wyższe stanowisko urzędnicze może być awansowany inny urzędnik samorządowy. W przeciwnym przypadku konieczne jest przeprowadzenie otwartego naboru, w którym może uczestniczyć pracownik samorządowy zatrudniony do tej pory na stanowisku pomocniczym lub obsługi.

KTO MOŻE ZOSTAĆ KIEROWNIKIEM USC

Należy również pamiętać, że pracownik zatrudniony na stanowisku kierownika USC, niezależnie od tego czy następuje to w formie otwartego naboru czy w drodze awansu wewnętrznego, czyli przeniesienia i zatrudnienia na nowym stanowisku, musi spełniać warunki formalne, czyli:
posiadać obywatelstwo polskie, pełną zdolność do czynności prawnych i korzystać z pełni praw publicznych;
nie być prawomocnie skazanym za przestępstwo umyślne;
cieszyć się nieposzlakowaną opinią;
posiadać stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na określonym stanowisku;
mieć ukończone studia prawnicze lub administracyjne i uzyskany tytuł magistra lub podyplomowe studia administracyjne;
łącznie co najmniej pięcioletni staż pracy:

  • na stanowiskach urzędniczych w urzędach lub biurach jednostek samorządu terytorialnego; lub
  • w służbie cywilnej; lub
  • w urzędach państwowych, z wyjątkiem stanowisk pomocniczych i obsługi; lub
  • w służbie zagranicznej, z wyjątkiem stanowisk pomocniczych i obsługi.

Zatrudnienie kierownika USC odbywa się obecnie na podstawie umowy o pracę z wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta), a zatem podjęcie uchwały rady gminy nie jest w tym zakresie wymagane. Tym bardziej nie jest konieczne podejmowanie takiej uchwały w sytuacji przeniesienia pracownika z innego stanowiska urzędniczego i dokonania zmiany warunków zatrudnienia, pracy i płacy.

Janusz Groński

PODSTAWA PRAWNA:
 – Ustawa z dnia 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego  (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 212, poz. 1264), 
 – Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1458 ze zm.)

 

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Informatyzacja w urzędach i sądach administracyjnych

AKTUALNOŚCI - SAS12/2012

W dniu 27 listopada 2012 r. Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw, przedłożone przez ministra administracji i cyfryzacji. Założenia zawierają propozycje rewolucyjnych zmian zarówno w Kodeksie postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.), jak i ordynacji podatkowej i wreszcie procedury sądowoadministracyjnej. W odniesieniu do k.p.a. zaproponowano możliwość wyrażenia przez stronę zgody na stałe kontaktowanie się z daną osobą za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w określonej przez organ kategorii spraw prowadzonych na podstawie k.p.a. Organ będzie mógł drogą elektroniczną zwrócić się do obywatela o zgodę korzystając z dostępnego adresu elektronicznego strony. 


Inną propozycją jest wprowadzenie nowej przesłanki dopuszczającej e-doręczenia przez organ, polegającej na zobligowaniu organu do elektronicznej komunikacji już poprzez samo złożenie elektronicznego podania. Założenia polegają również na rozszerzeniu zakresu prawa strony do elektronicznego wglądu w akta sprawy, choć tego rodzaju rozwiązanie ograniczone będzie wyłącznie w odniesieniu do organów, które posiadać będą system elektronicznego zarządzania dokumentami. Proponuje się także wprowadzenie możliwości posługiwania się przez strony w postępowaniach przed podmiotami publicznymi elektronicznymi kopiami dokumentów papierowych, wymaganych w danej sprawie. Kopie takie muszą być jednak uwierzytelnione przez zastosowanie kwalifikowanego certyfikatu lub profilu zaufanego ePUAP.


Daleko idące zmiany proponuje się również w sądach administracyjnych. Przede wszystkim dopuszcza się możliwość tworzenia i przetwarzania akt sądowych z wykorzystaniem technik informatycznych, choć będzie to uzależnione od woli sądu (nie jako obowiązek). W konsekwencji przyjęto, że zmiany mają umożliwić utrwalanie pism stron w postaci elektronicznej oraz składanie skargi, elektroniczny wgląd w akta sprawy, możliwość utrwalania pism sądu w postaci elektronicznej i ich doręczanie uczestnikom postępowania oraz wewnętrzne zarządzanie w sądzie elektronicznymi dokumentami.


Podkreślenia wymaga, że w przypadku składania e-pisma do sądu administracyjnego wymagany będzie podpis elektroniczny zapewniający jego uwierzytelnienie (bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany kwalifikowanym certyfikatem, podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP). Z kolei przy przesyłaniu pism w formie dokumentu elektronicznego nie będzie obowiązku dostarczania odpisów dokumentów elektronicznych.

 

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa