Wyłączenie radnego od udziału w głosowaniu

ORZECZNICTWO - SAS 6 / 2013

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 kwietnia 2013 r., sygn. akt I OSK 115/13.

W niniejszej sprawie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 11 października 2012 r. sygn. akt II SA/Po 519/12 stwierdził nieważność uchwały Rady Gminy w przedmiocie zamiaru przekształcenia szkoły. Sąd powołał się na treść art. 25a ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym radny nie może brać udziału w głosowaniu w radzie ani komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego. Sąd ocenił, że przepis ten nie zawiera ograniczenia co do charakteru prawnego uchwał poddanych głosowaniu radnych. Jako istotne uznał jedynie kryterium, czy dane głosowanie dotyczy sfery interesu prawnego radnego. Zdaniem sądu w sprawie taki związek zachodził, gdyż jeden z radnych w chwili głosowania nad skarżoną uchwałą był pracownikiem szkoły, której uchwała dotyczy. Sąd nie podzielił argumentacji organu, że z powodu ukształtowania się liczby głosów wynik głosowania przesądza o fakcie, że uchwała jest ważna, niezależnie od tego czy konkretny radny byłby wyłączony od głosowania czy też nie. W orzecznictwie sądowoadministracyjnym jednolicie przyjmuje się bowiem, że udział w głosowaniu nad uchwałą radnego, który z mocy art. 25a ustawy o samorządzie gminnym powinien być wyłączony z głosowania jest zawsze istotnym naruszeniem prawa. Uznał zatem, że w sprawie wystąpiła przesłanka wystarczająca do stwierdzenia nieważności zaskarżonej uchwały na podstawie art. 147 §1 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną od powyższego wyroku, opowiadając się za ścisłym wyłożeniem przepisu art. 25a ustawy o samorządzie gminnym i obiektywnym jego stosowaniem. Wskazał, że powołany przepis dotyczy wszystkich aktów podejmowanych przez organ gminy czy komisję, oraz wszelkich uchwał, w tym intencyjnych. Co istotne NSA podkreślił, że ocena interesu i skutków jego ewentualnego naruszenia jest wyłączona, bo nawet wówczas gdy interes radnego jest zbieżny z interesem gminy, podlega on wyłączeniu. W konsekwencji sama możliwość dotknięcia interesu prawnego wystarcza dla zastosowania tej normy (por. wyrok z dnia 11 stycznia 2012 r., sygn. akt I OSK 2006/11).

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa