Wieloletnia prognoza finansowa jednostki samorządu terytorialnego

AKTUALNOŚCI - SAS 2/2013

W dniu 1 lutego 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013 r. w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 86). 

Rozporządzenie zostało wydane na podstawie art. 230b ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) i określa:

  • wzór wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego oraz załącznika do prognozy;
  • posób przekazywania przez jednostkę samorządu terytorialnego regionalnej izbie obrachunkowej projektów uchwał w sprawie wieloletniej prognozy finansowej lub jej zmian oraz uchwał i zarządzeń w sprawie wieloletniej prognozy finansowej;
  • sposób i terminy przekazywania przez regionalne izby obrachunkowe Ministrowi Finansów projektów wieloletnich prognoz finansowych wraz z wynikami opinii i wieloletnich prognoz finansowych wraz z wynikami rozstrzygnięć nadzorczych.

Zgodnie z § 4 rozporządzenia, projekt uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej lub jej zmiany oraz uchwały i zarządzenia w sprawie wieloletniej prognozy finansowej, jednostka samorządu terytorialnego przekazuje do regionalnej izby obrachunkowej w formie dokumentu elektronicznego z wykorzystaniem aplikacji wskazanej przez Ministra Finansów w Biuletynie Informacji Publicznej. Dokumenty elektroniczne opatruje się bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu.
Wieloletnia prognoza finansowa, której charakter jest zbliżony do rządowych dokumentów strategicznych opracowywanych na szczeblu centralnym, ma w założeniu stanowić podstawę rozwoju konkretnej jednostki samorządu terytorialnego. Obowiązek sporządzenia prognozy powstał pierwszy raz na gruncie art. 122 ust. 2 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych i obejmował rok 2011.
W praktyce opracowanie prognozy i jej powiązanie z uchwałą budżetową na dany rok i wydatkami inwestycyjnymi planowanymi na kolejne lata może być trudne, chociażby ze względu na konieczność prognozowania wysokości środków z właściwych funduszy unijnych, których wysokość i dostępność nie zależy w pełni od skuteczności działań poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego. Z drugiej strony podstawową wartością prognozy ma być jej realistyczność, o czym stanowi wprost art. 226 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.

Ustawodawca określił minimum danych, które powinny zostać ujęte w prognozie. Są to: 

  • dochody bieżące oraz wydatki bieżące budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym na obsługę długu, gwarancje i poręczenia;
  • dochody majątkowe, w tym dochody ze sprzedaży majątku, oraz wydatki majątkowe budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
  • wynik budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
  • przeznaczenie nadwyżki albo sposób sfinansowania deficytu;
  • przychody i rozchody budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem długu zaciągniętego oraz planowanego do zaciągnięcia;
  • kwotę długu jednostki samorządu terytorialnego, w tym relację, o której mowa w art. 243, oraz sposób sfinansowania spłaty długu;
  • objaśnienia przyjętych wartości.

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa