index_sas4/2013

Nowelizacja ustawy o VAT

AKTUALNOŚCI - SAS 4 / 2013

W dniu 1 kwietnia 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług. Zmiany związane są przede wszystkim z koniecznością dostosowania przepisów ustawy do przepisów unijnych, w tym:

  •  implementacji przepisów:
  • dyrektywy Rady 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania (Dz. Urz. UE L 189 z 22.07.2010, s. 1),
  • dyrektywy Rady 2008/8/WE z dnia 12 lutego 2008 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do miejsca świadczenia usług (Dz. Urz. UE L 44 z 20.02.2008, str. 11),
  • usunięciem niezgodności przepisów z prawem unijnym w zakresie stosowania obniżonej stawki VAT na niektóre towary,
  • dostosowaniem przepisów do wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, zwanego dalej TSUE,
  • ściślejszym odwzorowaniem przepisów dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.),
  • pełniejszym dostosowaniem do art. 207 dyrektywy 2006/112/WE w zakresie przedstawiciela podatkowego,
  • uelastycznieniem stosowania stawki 0% przy eksporcie towarów oraz wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów,
  • dostosowaniem przepisów do wniosku derogacyjnego na stosowanie środków stanowiących odstępstwo od art. 5 dyrektywy 2006/112/WE oraz umowy między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Czeską o budowie i utrzymaniu obiektów mostowych oraz utrzymaniu wspólnych odcinków dróg na polsko-czeskiej granicy państwowej.

Jednocześnie, wprowadzono zmiany polegające na racjonalizacji stosowania stawki obniżonej oraz szereg zmian upraszczających stosowanie przepisów dotyczących podatku VAT dla przedsiębiorców, zapewniających pewność prawną oraz zmierzających do odbiurokratyzowania wielu obowiązków nałożonych obecnie na podatników. Przykładowo jedna ze zmian przewiduje, że podatnicy nie muszą już wystawiać faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną z podatku VAT, chyba, że nabywca tego zażąda. Ponadto, w przypadku kwoty transakcji, która nie przekracza 450 zł, możliwe jest wystawianie faktur uproszczonych. Stosownie do nowelizacji na wystawienie faktury sprzedawca ma czas do piętnastego dnia miesiąca następującego po miesiącu realizacji transakcji. Nowe przepisy dają również możliwość wystawiania faktur zbiorczych za cały miesiąc kalendarzowy. Dodatkowo zadecydowano, że podatnicy świadczący tzw. usługi ciągłe (np. mediów) zostali zwolnieni z obowiązku fakturowania otrzymanych zaliczek.

 

Umowy na odbieranie odpadów powinny być wypowiedziane

TEMAT MIESIĄCA - SAS 4 / 2013

Po nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, na nowo określono obowiązki gminnych jednostek samorządu terytorialnego i właścicieli nieruchomości w zakresie gospodarowania odpadami.

Zmiany w obowiązującym systemie gospodarowania odpadami komunalnymi polegają przede wszystkim na obligatoryjnym przejęciu przez gminy obowiązków właścicieli nieruchomości w zakresie zagospodarowania odpadów komunalnych. Określono, że gminy zobowiązane są wyłaniać w drodze przetargu podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, co pozwoli zwolnić właścicieli nieruchomości z obowiązku podpisywania umów na odbieranie odpadów komunalnych z podmiotami prowadzącymi działalność w tym zakresie. Za przejęcie ww. obowiązków gmina będzie pobierała od właścicieli nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, która będzie uwzględniała koszty:

  • odbierania, 
  • transportu,
  • zbierania,
  • odzysku, w tym recyklingu,
  • a także unieszkodliwiania odpadów zgodnie z obowiązującą hierarchią postępowania z odpadami.

Od 1 lipca 2013 r. zgodnie z art. 6h ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy są zobowiązani ponosić na rzecz gmin, na terenie których położone są ich nieruchomości, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Dodatkowo, właściciele nie są w obecnym stanie prawnym, w przeciwieństwie do stanu sprzed nowelizacji, zobowiązani do zawarcia umowy na odbieranie odpadów komunalnych z podmiotem posiadającym odpowiednie zezwolenie. 

WAŻNE
Żaden przepis ustawy nie stanowi o ważności dotychczas zawartej umowy. Należy zatem pamiętać, że umowy dotychczas zawarte pomiędzy właścicielami nieruchomości a przedsiębiorcami na odbieranie odpadów komunalnych nie wygasają z mocy prawa.


INTERPRETACJA MŚ

Taką interpretację przedstawiło Ministerstwo Środowiska, które wskazało, że zawarte umowy są stosunkiem cywilnoprawnym, w który ustawodawca nie powinien nadmiernie ingerować. Wskazano natomiast, że zasadne jest, aby dotychczasowe umowy zawarte przez mieszkańców z firmami zajmującymi się wywozem odpadów komunalnych, rozwiązywano z odpowiednim okresem wypowiedzenia zawartym w umowie. Każda umowa zawarta pomiędzy właścicielem nieruchomości a odbierającym odpady komunalne powinna zawierać zapis o trybie i warunkach jej rozwiązania przez jedną ze stron i w tym trybie właściciele nieruchomości będą mogli rozwiązać dotychczasowe umowy na odbieranie odpadów komunalnych.
Jak wskazało Ministerstwo, teoretycznie właściciel nieruchomości może pozostawić dotychczasową umowę na odbieranie odpadów komunalnych bez rozwiązywania jej, jednakże nie zwalnia go to z ustawowego obowiązku uiszczania na rzecz gminy opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Skoro zatem gmina zapewni odbieranie wszystkich wytworzonych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych, to nieuzasadnionym jest pozostawienie bez rozwiązania dotychczasowej umowy. Decyzję w tym zakresie Ministerstwo pozostawia wszakże właścicielowi nieruchomości, wskazując jednak na logiczną konieczność takiego posunięcia.

AKCJA INFORMACYJNA

Ustawa zobowiązuje gminę po podjęciu uchwał, stanowiących podstawę nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi, do przeprowadzenia kampanii informacyjnej o obowiązkach właścicieli nieruchomości, wynikających z tychże uchwał, a także o terminie wdrożenia nowego systemu. Wspomniana akcja informacyjna powinna się odbyć z odpowiednim wyprzedzeniem, w celu odpowiednio wcześniejszego rozwiązania umów przez właścicieli nieruchomości.

Janusz Groński

ZOBACZ PEŁNY AKTUALNEGO NUMERU - SAS 4 / 2013

 

Uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 lutego 2013 r., sygn. akt II GPS 4/12:

ORZECZNICTWO - SAS 4 / 2013

„Artykuł 24 § 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym przed jego zmianą dokonaną przepisem art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2011 r., Nr 6, poz. 18 ze zm.) miał zastosowanie do pracownika organu jednoosobowego w postępowaniu zainicjowanym wnioskiem, o którym mowa w art. 127 § 3 tego Kodeksu.”

Zgodnie z obecnym brzmieniem art. 24 § 1 pkt 5 k.p.a. pracownik organu administracji publicznej podlega wyłączeniu od udziału w postępowaniu w sprawie, w której brał udział w wydaniu zaskarżonej decyzji. W poprzednim stanie prawnym (przed nowelizacją) wyłączeniu podlegał pracownik biorący udział „w niższej instancji w wydaniu zaskarżonej decyzji”. Nowelizacja usunęła zwrot „w niższej instancji”, akcentując zaś „udział” pracownika organu „w wydaniu zaskarżonej decyzji”. Spowodowało to poważne wątpliwości interpretacyjne i orzecznicze dotyczące zastosowania art. 24 § 1 pkt 5 k.p.a. do stanu sprzed nowelizacji i prowadzonych wówczas postępowań administracyjnych. Ma to o tyle istotne znaczenie, że udział pracownika podlegającego wyłączeniu stanowi jedną z przesłanek wznowienia postępowania administracyjnego i ma wpływ na prawidłowość tego postępowania.
NSA rozstrzygając ww. wątpliwości i podejmując ww. uchwałę, powołał się na stanowisko Trybunału Konstytucyjnego zawarte w wyroku z dnia 20 lipca 2004 r. sygn. akt SK 19/02 i powtórzone w wyroku z dnia 15 grudnia 2008 r. sygn. akt P 57/07. NSA uznał, że przedstawione argumenty pozwalają na taką wykładnię art. 24 § 1 pkt 5 k.p.a., o treści sprzed dnia 11 kwietnia 2011 r., by pod ówczesnym pojęciem „brał udział w niższej instancji w wydaniu zaskarżonej decyzji” rozumieć również sytuację, w której pracownik brał udział w pierwszej instancji – czyli w sprawach z wniosku składanego na podstawie art. 127 § 3 k.p.a. NSA podkreślił, że cezura wejścia w życie nowelizacji nie powinna mieć istotnego znaczenia, albowiem również przed tą datą obowiązywała konstytucyjna zasada sprawiedliwości społecznej, na którą Trybunał, jak również systemowa zasada dwuinstancyjności postępowania administracyjnego zagwarantowana w art. 78 Konstytucji oraz art. 15 Kodeksu postępowania administracyjnego. NSA podkreślił, że zainicjowanie postępowania w wyniku złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy musi zagwarantować wnioskodawcy standard ochrony interesów i uprawnień zbliżony do klasycznego postępowania odwoławczego, w związku z czym niedopuszczalne jest akceptowanie różnic w tym zakresie wyłącznie z tego powodu, że sprawa jest załatwiana w trybie art. 127 § 3 k.p.a. a nie w „zwykłym” postępowaniu odwoławczym.

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

 

Umowy na odbieranie odpadów powinny być wypowiedziane

TEMAT MIESIĄCA - SAS 4 / 2013

Po nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, na nowo określono obowiązki gminnych jednostek samorządu terytorialnego i właścicieli nieruchomości w zakresie gospodarowania odpadami.

Zmiany w obowiązującym systemie gospodarowania odpadami komunalnymi polegają przede wszystkim na obligatoryjnym przejęciu przez gminy obowiązków właścicieli nieruchomości w zakresie zagospodarowania odpadów komunalnych. Określono, że gminy zobowiązane są wyłaniać w drodze przetargu podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, co pozwoli zwolnić właścicieli nieruchomości z obowiązku podpisywania umów na odbieranie odpadów komunalnych z podmiotami prowadzącymi działalność w tym zakresie. Za przejęcie ww. obowiązków gmina będzie pobierała od właścicieli nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, która będzie uwzględniała koszty:

  • odbierania, 
  • transportu,
  • zbierania,
  • odzysku, w tym recyklingu,
  • a także unieszkodliwiania odpadów zgodnie z obowiązującą hierarchią postępowania z odpadami.

Od 1 lipca 2013 r. zgodnie z art. 6h ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy są zobowiązani ponosić na rzecz gmin, na terenie których położone są ich nieruchomości, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Dodatkowo, właściciele nie są w obecnym stanie prawnym, w przeciwieństwie do stanu sprzed nowelizacji, zobowiązani do zawarcia umowy na odbieranie odpadów komunalnych z podmiotem posiadającym odpowiednie zezwolenie. 

 

WAŻNE
Żaden przepis ustawy nie stanowi o ważności dotychczas zawartej umowy. Należy zatem pamiętać, że umowy dotychczas zawarte pomiędzy właścicielami nieruchomości a przedsiębiorcami na odbieranie odpadów komunalnych nie wygasają z mocy prawa.


INTERPRETACJA MŚ

Taką interpretację przedstawiło Ministerstwo Środowiska, które wskazało, że zawarte umowy są stosunkiem cywilnoprawnym, w który ustawodawca nie powinien nadmiernie ingerować. Wskazano natomiast, że zasadne jest, aby dotychczasowe umowy zawarte przez mieszkańców z firmami zajmującymi się wywozem odpadów komunalnych, rozwiązywano z odpowiednim okresem wypowiedzenia zawartym w umowie. Każda umowa zawarta pomiędzy właścicielem nieruchomości a odbierającym odpady komunalne powinna zawierać zapis o trybie i warunkach jej rozwiązania przez jedną ze stron i w tym trybie właściciele nieruchomości będą mogli rozwiązać dotychczasowe umowy na odbieranie odpadów komunalnych.
Jak wskazało Ministerstwo, teoretycznie właściciel nieruchomości może pozostawić dotychczasową umowę na odbieranie odpadów komunalnych bez rozwiązywania jej, jednakże nie zwalnia go to z ustawowego obowiązku uiszczania na rzecz gminy opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Skoro zatem gmina zapewni odbieranie wszystkich wytworzonych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych, to nieuzasadnionym jest pozostawienie bez rozwiązania dotychczasowej umowy. Decyzję w tym zakresie Ministerstwo pozostawia wszakże właścicielowi nieruchomości, wskazując jednak na logiczną konieczność takiego posunięcia.

AKCJA INFORMACYJNA

Ustawa zobowiązuje gminę po podjęciu uchwał, stanowiących podstawę nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi, do przeprowadzenia kampanii informacyjnej o obowiązkach właścicieli nieruchomości, wynikających z tychże uchwał, a także o terminie wdrożenia nowego systemu. Wspomniana akcja informacyjna powinna się odbyć z odpowiednim wyprzedzeniem, w celu odpowiednio wcześniejszego rozwiązania umów przez właścicieli nieruchomości.

Janusz Groński

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Przegląd legislacyjny

PRZEGLĄD LEGISLACYJNY - SAS 4 / 2013

EKWIWALENT ZA MUNDUR
OBOWIĄZUJE OD 23 LUTEGO 2013

Rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 11 lutego 2013 r. w sprawie równoważników pieniężnych przysługujących w zamian za umundurowanie i wyekwipowanie 

(Dz. U. z 2013 r. poz. 250)

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 66 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 90, poz. 593, z późn. zm.) i określa wysokość równoważników pieniężnych przysługujących w zamian za umundurowanie i wyekwipowanie, w tym za ubiory cywilne, niewydane w naturze, zwanych dalej „równoważnikami”, oraz warunki i tryb ich wypłacania dla żołnierzy zawodowych oraz kandydatów na żołnierzy zawodowych, a także organy właściwe w tych sprawach.

 

SPECUSTAWA DROGOWA
OBOWIĄZUJE OD 25 LUTEGO 2013

Ustawa z dnia 4 stycznia 2013 r. o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych

(Dz. U. z 2013 r. poz. 118) 

Zgodnie z art. 12 ust. 4b „specustawy”, decyzję ustalającą wysokość odszkodowania wydaje się w terminie 30 dni od dnia, w którym decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna. Rozstrzygnięcia dotyczące odszkodowania następują w momencie, gdy osoba uprawniona do otrzymania odszkodowania nie została jeszcze pozbawiona faktycznego władztwa nad swoją nieruchomością, chyba że decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej nadano rygor natychmiastowej wykonalności. W tym drugim przypadku osoba pozbawiona władztwa nad nieruchomością musi tego dokonać, gdy nie jest jeszcze ustalone odszkodowanie. Pozbawienie nieruchomości, a także brak środków pieniężnych z tytułu odszkodowania powoduje, że osoby takie znajdują się w niewspółmiernie gorszej sytuacji materialnej. Zgodnie z nowym brzmieniem ust. 4g jeżeli decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej nadany został rygor natychmiastowej wykonalności, decyzję ustalającą wysokość odszkodowania wydaje się w terminie 60 dni od dnia nadania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej rygoru natychmiastowej wykonalności. Z kolei stosownie do art. 12 ust. 5a „specustawy” na wniosek osoby uprawnionej do otrzymania odszkodowania wypłaca się zaliczkę w wysokości 70% odszkodowania ustalonego przez organ pierwszej instancji w decyzji ustalającej wysokość odszkodowania, o której mowa w ust. 4g. Wypłata zaliczki następuje jednorazowo w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.

 

ODPADY
OBOWIĄZUJE OD 6 MARCA 2013

Ustawa z dnia 25 stycznia 2013 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

(Dz. U. z 2013 r., poz. 228)

Nowelizacja wprowadzenia rozwiązania umożliwiające gminom racjonalną i elastyczną politykę w zakresie ustalania opłat za odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i gospodarowania tymi odpadami. Zmiana w art. 6j ustawy ma na celu umożliwienie gminom wyboru różnych metod ustalania opłat dla poszczególnych części obszaru gmin (np. części wyposażonej w wodociągi - według zużycia wody, natomiast co do pozostałego obszaru - według innej metody), dodano bowiem ust. 2a, zgodnie z którym rada gminy może zróżnicować stawki opłaty w zależności od powierzchni lokalu mieszkalnego, liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość, odbierania odpadów z terenów wiejskich lub miejskich, a także od rodzaju zabudowy. Zmiana art. 6l ułatwi gminom pobieranie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a właścicielom nieruchomości ułatwi jej uiszczanie. Zgodnie bowiem z art. 6l ust. 2 ustawy rada gminy, w drodze uchwały, może zarządzić pobór opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa oraz wyznaczyć inkasentów i określić wysokość wynagrodzenia za inkaso. Wprowadzono także możliwość wykorzystywania e-deklaracji. Stosownie bowiem do treści art. 6m ust. 3 ustawy deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Organ lub elektroniczna skrzynka podawcza systemu teleinformatycznego urzędu gminy potwierdza, w formie dokumentu elektronicznego, złożenie deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

 

PRAWO WODNE
OBOWIĄZUJE OD 7 MARCA 2013

Ustawa z dnia 4 stycznia 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

(Dz. U. z 2013 r. poz. 165) 

Nowelizacja dokonuje wdrożenia do polskiego systemu prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/56/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. ustanawiającej ramy działań Wspólnoty w dziedzinie polityki środowiska morskiego (dyrektywy ramowej w sprawie strategii morskiej) (Dz. Urz. UE L 164 z 25.06.2008, str. 19). Zgodnie z dyrektywą morską (art. 1) opracowanie i wdrożenie strategii morskiej powinno mieć na celu osiągnięcie dobrego stanu środowiska wód morskich do 2020 r.

 

NIERUCHOMOŚCI
OBOWIĄZUJE OD 9 MARCA 2013

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 stycznia 2013 r. w sprawie zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach

(Dz. U. z 2013 r. poz. 249) 

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 24b ust. 4 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287) i określa:

  • sposób, tryb i standardy techniczne tworzenia i prowadzenia zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach;
  • treść, formę i sposób przekazywania zawiadomień o zmianach danych, dokonywanych w poszczególnych rejestrach publicznych, mających znaczenie dla innych rejestrów publicznych włączonych do zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach.

 

PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE
OBOWIĄZUJE OD 16 MARCA 2013

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych

(Dz. U. z 2013 r. poz. 199) 

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 71 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.). Zgodnie z § 1 tego rozporządzenia publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym publiczne poradnie specjalistyczne, udzielają dzieciom, od momentu urodzenia, i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, udzielają rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, a także wspomagają przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

 

KURATORZY SĄDOWI
OBOWIĄZUJE OD 26 MARCA 2013

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 26 lutego 2013 r. w sprawie sposobu wykonywania obowiązków i uprawnień przez kuratorów sądowych w sprawach karnych wykonawczych

(Dz. U. z 2013 r. poz. 335) 

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 176 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. Nr 90, poz. 557, z późn. zm.) i określa szczegółowy sposób wykonywania obowiązków i uprawnień przez kuratorów sądowych, szczegółowy sposób wykonywania obowiązków i uprawnień przez stowarzyszenia, organizacje, instytucje i osoby, którym powierzono sprawowanie dozoru, a także sposób i tryb wykonywania dozoru stosowanego w związku z orzeczonymi karami, środkami karnymi, zabezpieczającymi i profilaktycznymi oraz tryb wyznaczania przedstawicieli przez stowarzyszenia, organizacje i instytucje.

 

NAUCZYCIELE
OBOWIĄZUJE OD 27 MARCA 2013

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli 

(Dz. U. z 2013 r. poz. 393) 

Rozporządzenie wydano na podstawie art. 9g ust. 10 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.) i określa sposób odbywania stażu, rodzaj dokumentacji załączanej do wniosku nauczyciela o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego, zakres wymagań do uzyskania poszczególnych stopni awansu zawodowego, tryb działania komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych, wzory zaświadczeń o uzyskaniu akceptacji lub zdaniu egzaminu oraz wzory aktów nadania stopni awansu zawodowego.

 

PRAWO UPADŁOŚCIOWE I NAPRAWCZE
OBOWIĄZUJE OD 30 MARCA 2013

Ustawa z dnia 25 stycznia 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze

(Dz. U. z 2013 r., poz. 355) 

Nowelizacja stanowi wykonanie obowiązku dostosowania przepisów do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 15 maja 2012 r. (sygn. akt P 11/10) stwierdzającego niezgodność przepisu art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1361, z późn. zm.) z art. 45 ust. 1 w zw. z art. 31 ust. 3 Konstytucji. W wyroku tym Trybunał wskazał na potrzebę podjęcia inicjatywy ustawodawczej w celu umożliwienia zwolnienia od kosztów sądowych dłużnikom (w tym spółkom z ograniczoną odpowiedzialnością) w postępowaniu upadłościowym.

 

VAT
OBOWIĄZUJE OD 1 KWIETNIA 2013

Ustawa z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

(Dz. U. z 2013 r. poz. 35) 

Nowelizacja dotyczy przede wszystkim dostosowania przepisów ustawy do przepisów unijnych, w tym implementacji przepisów: dyrektywy Rady 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania (Dz. Urz. UE L 189 z 22.07.2010, s. 1) oraz dyrektywy Rady 2008/8/WE z dnia 12 lutego 2008 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do miejsca świadczenia usług (Dz. Urz. UE L 44 z 20.02.2008, str. 11). (Szerzej o zmianie patrz Aktualności, str. 5).

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Nowelizacja ustawy o VAT

AKTUALNOŚCI - SAS 4 / 2013

W dniu 1 kwietnia 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług. Zmiany związane są przede wszystkim z koniecznością dostosowania przepisów ustawy do przepisów unijnych, w tym:

  • implementacji przepisów:
  • dyrektywy Rady 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania (Dz. Urz. UE L 189 z 22.07.2010, s. 1),
  • dyrektywy Rady 2008/8/WE z dnia 12 lutego 2008 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do miejsca świadczenia usług (Dz. Urz. UE L 44 z 20.02.2008, str. 11),
  • usunięciem niezgodności przepisów z prawem unijnym w zakresie stosowania obniżonej stawki VAT na niektóre towary,
  • dostosowaniem przepisów do wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, zwanego dalej TSUE,
  • ściślejszym odwzorowaniem przepisów dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.),
  • pełniejszym dostosowaniem do art. 207 dyrektywy 2006/112/WE w zakresie przedstawiciela podatkowego,
  • uelastycznieniem stosowania stawki 0% przy eksporcie towarów oraz wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów,
  • dostosowaniem przepisów do wniosku derogacyjnego na stosowanie środków stanowiących odstępstwo od art. 5 dyrektywy 2006/112/WE oraz umowy między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Czeską o budowie i utrzymaniu obiektów mostowych oraz utrzymaniu wspólnych odcinków dróg na polsko-czeskiej granicy państwowej.

Jednocześnie, wprowadzono zmiany polegające na racjonalizacji stosowania stawki obniżonej oraz szereg zmian upraszczających stosowanie przepisów dotyczących podatku VAT dla przedsiębiorców, zapewniających pewność prawną oraz zmierzających do odbiurokratyzowania wielu obowiązków nałożonych obecnie na podatników. Przykładowo jedna ze zmian przewiduje, że podatnicy nie muszą już wystawiać faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną z podatku VAT, chyba, że nabywca tego zażąda. Ponadto, w przypadku kwoty transakcji, która nie przekracza 450 zł, możliwe jest wystawianie faktur uproszczonych. Stosownie do nowelizacji na wystawienie faktury sprzedawca ma czas do piętnastego dnia miesiąca następującego po miesiącu realizacji transakcji. Nowe przepisy dają również możliwość wystawiania faktur zbiorczych za cały miesiąc kalendarzowy. Dodatkowo zadecydowano, że podatnicy świadczący tzw. usługi ciągłe (np. mediów) zostali zwolnieni z obowiązku fakturowania otrzymanych zaliczek.

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Spis_sas4/2013

SPIS TREŚCI SAS NR 4 / 2013

AKTUALNOŚCI

Nowelizacja ustawy o VAT

PRZEGLĄD USTAWODAWCZY

TEMAT MIESIĄCA

Umowy na odbieranie odpadów powinny być wypowiedziane

FUNKCJONOWANIE SAMORZĄDU

Ponowne wystąpienie do starosty o zatwierdzenie projektu organizacji ruchu
Wójt odwołuje dyrektora szkoły w czasie roku szkolnego
Gmina przekazuje wiejskie świetlice ośrodkowi kultury
Czy rada miasta może nadać nazwę mostowi nie będąc jego właścicielem?
Likwidacja uczniowskiego klubu sportowego
Testament allograficzny
Kwota diety na wyżywienie w czasie podróży służbowej radnego powiatu
Dotacja na dziecko uczęszczające do przedszkola w innej gminie
Powołanie dyrektora samorządowej instytucji kultury
Kierownik zakładu budżetowego gminy zawiera umowę cywilnoprawną z radnym

POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE

Stwierdzenie przewlekłego prowadzenia postępowania administracyjnego
Dzierżawca zabytku zobowiązany do przeprowadzenia prac konserwatorskich
Zwrot kosztów przejazdu do pracy
Postanowienie o stwierdzeniu wniesienia odwołania z uchybieniem terminu

FINANSE SAMORZĄDU

Dotacja z powiatu na konserwację zabytku
Ujednolicenie obsługi finansowo-księgowej placówek oświatowych
Elementy tytułu wykonawczego wystawionego na zwrot świadczenia alimentacyjnego

POWIATOWA ADMINISTRACJA ZESPOLONA

Zalecenie wojewody w sprawie ponownego konkursu na dyrektora urzędu pracy
Policjantowi nie przysługuje skarga do sądu administracyjnego na brak napojów w pracy
Orzeczenie kasacyjne komisji dyscyplinarnej przy komendancie wojewódzkim państwowej straży pożarnej

PRAWO PRACY

Zmniejszenie diety w podróży służbowej o koszt wyżywienia
Brak możliwości pełnienia dyżurów przez nauczyciela
Czas pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym przyszłych teściów zaliczony do nagrody jubileuszowej

ZAMÓWIENIA PUBLICZNE

Uchwała Sądu Najwyższego w sprawie liczenia terminu wniesienia odwołania
Zatrzymanie wadium
Grupa kapitałowa
Podanie cen jednostkowych materiałów eksploatacyjnych na fakturze VAT
Przetarg na odbiór odpadów
Zmiana umowy z przyczyn niezależnych od zamawiającego i wykonawcy

ORZECZNICTWO

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa