Pracownik zatrudniony przy innej pracy prowadzi szkolenia bhp?

PRAWO PRACY - SAS 8 / 2011

PYTANIE REFERENTA PRAWNEGO:

Czy pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań służby bhp (nieposiadający rocznego stażu pracy w służbie), posiadając ukończone studia podyplomowe z zakresu zarządzania bhp może prowadzić okresowe szkolenia bhp współpracowników, kierowników - pod których nie podlega, i kierownika - w którego jest referacie?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA:

Przepis art. 23711 § 1 Kodeksu pracy (k.p.) stanowi, że pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników tworzy służbę bezpieczeństwa i higieny pracy, pełniącą funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, zaś pracodawca zatrudniający do 100 pracowników powierza wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy. 

W przypadku braku kompetentnych pracowników, pracodawca może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy (§ 2). Pracownik służby bhp oraz pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań służby bhp, a także specjalista spoza zakładu pracy powinni spełniać wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania zadań służby bhp oraz ukończyć szkolenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracowników tej służby. 

Kwalifikacje niezbędne do wykonywania zadań służby bhp określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. Nr 109, poz. 704 z późn. zm.). Zgodnie z § 4 ust. 2 ww. rozporządzenia, pracownikami służby bhp mogą być osoby spełniające następujące wymagania kwalifikacyjne:

  • inspektorem bhp może być osoba posiadająca zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • starszym inspektorem bhp może być osoba posiadająca:
  • zawód technika bhp oraz co najmniej 3 letni staż pracy w służbie bhp lub
  • wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bhp albo studia podyplomowe w zakresie bhp,
  • specjalistą do spraw bhp może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bhp albo podyplomowe studia w zakresie bhp i co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp.

Pracownik kierujący wieloosobową komórką organizacyjną powinien spełniać co najmniej wymagania niezbędne na stanowisku specjalisty (oprócz kwalifikacji zawodowych wymagany jest co najmniej 1 rok stażu pracy), w przypadku zatrudnienia go w jednoosobowej komórce – co najmniej do wykonywania obowiązków starszego inspektora do spraw bhp (bez obowiązku posiadania minimalnego stażu pracy). Przy czym chodzi tu o komórkę organizacyjną służby bhp.
Możliwość wykonywania zadań służby bhp przez pracownika zatrudnionego przy innej pracy, nie zwalnia tego pracownika z powyższych obowiązków.

Jeżeli pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań służby bhp, jest jedynym pracownikiem wykonującym zadania służby bhp u danego pracodawcy, nie kieruje żadną komórką organizacyjną, to w przypadku posiadania przez niego studiów podyplomowych w zakresie bhp, nie obowiązuje go wówczas roczny staż pracy w służbie bhp.

Sławomir Pyźlak

Podstawa prawna:
– Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. Nr 24, poz. 141 z późn. zm.),
– Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. Nr 109, poz. 704 z późn. zm.).

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa