Cen robót dodatkowych nie należy ustalać już na etapie przetargu

ZAMÓWIENIA PUBLICZNE - SAS 8 / 2011

W praktyce udzielania zamówień publicznych coraz częściej występują sytuacje, w których zamawiający nakłada na wykonawców wymóg, aby ewentualne roboty dodatkowe były realizowane według cen zawartych w złożonych ofertach przetargowych. Tymczasem tego rodzaju warunek nie znajduje oparcia w obowiązującym stanie prawnym.

Ustawa Prawo zamówień publicznych w art. 67 ust. 1 pkt. 5 przewiduje możliwość udzielania w trybie z wolnej ręki dotychczasowemu wykonawcy robót budowlanych lub usług zamówień dodatkowych nieobjętych zamówieniem podstawowym i nieprzekraczających łącznie 50% wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli:

a) z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów lub
b) wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego.

Opierając się na wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 czerwca 2006 r. sygn. akt: III SA/Wa 874/06) poprzez pojęcie zamówienia dodatkowego należy rozumieć wyłącznie zamówienie funkcjonalnie wynikające z zamówienia podstawowego, którego istnienia wcześniej nie można było przewidzieć oraz którego nie można oddzielić od zamówienia podstawowego ze względów technologicznych. Z istoty zamówienia dodatkowego wynika, że dotyczy ono wyłącznie robót budowlanych i usług, a nie dostaw. 

Biorąc pod uwagę specyfikę zamówień dodatkowych, których wystąpienie nie jest możliwe do uprzedniego przewidzenia, trudno uznać za prawidłowe działanie zamawiającego polegające na określeniu w treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia wymogów, aby wynagrodzenie wykonawcy uwzględniało również zamówienia dodatkowe lub aby złożone oferty przetargowe zawierały stawki wynagrodzeń, jakie będą stosowane przy rozliczaniu robót zlecanych jako zamówienia dodatkowe. Wskazać należy, iż w wyroku Zespołu Arbitrów (sygn. akt UZP/ZO/0947/06) podniesiono, że zamówienia dodatkowe stanowią oddzielne zamówienie i nie mogą być wliczone w cenę robót budowlanych. Przedmiot zamówienia dodatkowego nie jest i nie może być objęty zakresem zamówienia podstawowego. Choć zamówienie dodatkowe jest powiązane z podstawowym, jednak stanowi nowe i samodzielne zamówienie, za które wykonawcy należy się odrębne wynagrodzenie. 

Reasumując stwierdzić należy, że zapisy zawarte w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, dotyczące ustalania cen za realizację zamówień dodatkowych, już w składanej ofercie przetargowej mogą być przedmiotem odwołań wnoszonych przez wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego.

Edyta Partyn

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa