Zakup oleju opałowego

ZAMÓWIENIA PUBLICZNE - SAS 9 / 2011

Argumentacja, że zamawiający nie jest w stanie przewidzieć ilości oleju opałowego, jaka zostanie zakupiona w okresie roku, nie może stanowić uzasadnienia dla rezygnacji z przeprowadzenia procedury udzielenia zamówienia publicznego.

Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2010 r. Nr 113 poz. 759 z późn. zm.) w art. 4 pkt. 8 stanowi, iż nie stosuje się przepisów w niej zawartych do zamówień, których wartość szacunkowa nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14.000 €.

Należy jednak pamiętać, iż zamawiający nie może, w celu uniknięcia stosowania ustawy lub uniknięcia procedur udzielania zamówień publicznych określonych ustawą, dzielić zamówienia na części oraz zaniżać wartości zamówienia. 

Zamawiający z planu finansowego na dany rok budżetowy uzyskują wiedzę, jaka jest ogólna wartość zaplanowanych wydatków na zakup oleju opałowego.
Zamawiający posiada zatem wiedzę, czy środki przewidziane na zakup danego towaru przekraczają progi określone w ustawie Prawo zamówień publicznych. Przekroczenie progów określonych w PZP powoduje konieczność zastosowania odpowiednich procedur związanych z udzieleniem zamówienia publicznego.
W sytuacji gdy kwoty wydatkowane w danym roku na zakup oleju opałowego przekraczają próg określony w art. 4 pkt. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych, zamawiający zobowiązany jest przeprowadzić procedurę wyboru wykonawcy zamówienia w jednym z trybów określonych w art. 10 wskazanej ustawy. W przeciwnym wypadku można narazić się na zarzut dzielenia zamówienia w celu uniknięcia stosowania procedur przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych.

Zamówienie publiczne na sukcesywną sprzedaż oleju opałowego najlepiej jest poprzedzić postępowaniem przeprowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego lub zapytania o cenę.

Zamawiający w dokumentach zawierających opis przedmiotu zamówienia powinien określić maksymalną wielkość zapotrzebowania w okresie danego roku. Należy również wprowadzić zastrzeżenie, iż zamawiający ma prawo nie wykorzystać w okresie realizacji umowy pełnej ilości zapotrzebowania określonego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Wielkość zapotrzebowania określona w przekazywanej wykonawcom zamówienia Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, powinna być traktowana jako szacunkowa.
Często spotykanym problemem, jaki zgłaszają zamawiający przy opracowywaniu materiałów przetargowych dotyczących zakupu oleju opałowego, jest kwestia ustalenia ceny zakupu. Powszechnie wiadomo, że ceny oleju opałowego ulegają częstym zmianom, zarówno in plus jak również in minus. Prowadząc postępowanie można przyjąć, że dla celów proceduralnych ceną oferty będzie cena oleju opałowego, obowiązująca w dniu otwarcia ofert. Dzięki takiemu rozwiązaniu doprowadzamy do porównywalności złożonych ofert. Natomiast w trakcie realizacji zamówienia zamawiający będzie dokonywał płatności wg cen obowiązujących w dniu zakupu. Problemem, jaki może wystąpić przy udzielaniu zamówień na zakup oleju opałowego, jest zawyżanie cen sprzedaży.

Ochroną interesów zamawiającego przed takim postępowaniem może być np. zastrzeżenie, że zamawiający nie jest zobowiązany do dokonywania zakupów wyłącznie od dostawcy wyłonionego w wyniku rozstrzygnięcia postępowania. 

Jeżeli zamówienie będzie udzielane w trybie zapytania o cenę, jedynym kryterium oceny ofert może być, zgodnie z art. 69 ustawy o zamówieniach publicznych, cena przedstawiona w złożonej ofercie. Organizując przetarg nieograniczony zamawiający może zastosować oprócz kryterium cenowego inne kryteria oceny złożonych ofert. Kryteria mogą dotyczyć np.:

  • rozliczeń bezgotówkowych, 
  • wydłużenia terminów płatności.

Zamawiający dla uniknięcia wątpliwości powinien postawić również wymóg, że cena sprzedaży oleju opałowego obejmuje również jego dostawę do miejsca składowania wskazanego przez zamawiającego. Ponadto, sprzedawca oleju opałowego powinien do każdej kolejnej partii dostarczanego oleju przedstawiać świadectwo jakości lub odpowiednie orzeczenie laboratoryjne przedstawiające parametry dostarczanego oleju.

Katarzyna Pazdyka

WRÓĆ DO SPISU TREŚCI

Wydawca: SKIBNIEWSKI MEDIA, Warszawa